August 14, 2001
Sådär ja... ritat en ny ritning till GPU och NB-block nu... även vart iväg och fräst ena blocket, hittade 4-kantsstång som var 40x40, skulle vart 38x38 men får hoppas d funkar med 40... får väl slipa på blocket sen annars... blev dock en liten miss, trots att jag gjorde blocket 40 så fräste jag 6mm in från kanterna, vilket resulterade till att "öppna" ytan i blocket blev större vilket jag ej tänkte på, blev därför inte helt symetriskt, får väl använda blocket till NB och göra GPU-blocket riktigt, har iaf ändrat på ritningen nu... ska iväg och fräsa det sista på onsdag, troligtvis, locket till CPU-blocket + GPU-blocket, ska även såga till 2st lock till GPU och NB, detta är dock bara helt släta lock utan anslutningar eller nåt så är väl inga problem, ska även borras 2st hål i varje block för slangnippel, antar det inte är några större problem det heller, men man vet aldrig i förväg. Har även slipat lite på blocken nu, är väl inte så jättebra resultat men är som sagt fortfarande en del kvar å göra så kommer ändå få bättra på det sen.
Undersidan av de 2 färdiga blocken:
[Image Can Not Be Found]
Båda blocken snett uppifrån, här syns det att ena "flänsen" blev bredare, detta var som sagt ej meningen utan berodde på att jag ej tänkte på att jag breddat blocket.
[Image Can Not Be Found]
August 14, 2001
Har faktiskt inte tillgågn till CNS.. är handfrästa 🙂 eller ja, kanske egentligen har tillgång till CNC... men ej tillgång till nån som kan maskinerna... vet inte om jag fåranvända maskinerna heller... känns "smidigaste" att köra handfräst... även om det tar mycket längre tid/block..
August 14, 2001
Ok, det jag lärt mig om CNC var några poäng i CAD C jag läste, nåt CAD-program som var kompatibelt med fräsar... fick jobba lite med CNC-svarvar på sommarjobbet i somras... men om man kör svarvar för ett antal miljoner som kör delar med upp till 1000-dels millimeter i precistion som kostar flera hundra kronor styck kanske man ej sätter en sommarjobbare på att programmera maskinerna 🙂 fick iaf lära mig ganska mycket...
August 14, 2001
nu målat resterande delar av lådan, iaf utsidan, inte direkt nöjd, och även köpt plexi, målat hur det ska borras, köpt nipplar fixat "toppen" till CPU-blocket för att vattnet ska spridas, vill ni ha en riktig uppdatering? ska även iväg och fräsa det sista om nån timme.
August 14, 2001
perfekt, nu är sidan uppe igen... har idag borrat hål åt nipplarna, även tillverkat 2st nipplar... dock verkar det ej vara helt tätt, inte testat så mycket, har inget lock heller, så tapade runt, men rann lite vatten vid sidan vet dock inte om det var från "locket" eller från nippelanslutningen, dock är jag mest rädd för att det var nippeln, eftersom jag har plastnipplar funderar jag på om jag ska värma blcoket så d smälter, men vet ej om det blir tätt av det... kanske får dra ur d annars och kladda på silikon runt... blir nog nästan bäst så... får se hur jag gör... har kapat till alla niplar nu så är bara att svarva ut d, har borrat alla hål idag så är bara trycka dit nipplar, dock var det svårt att få snygga hål i plexi... speciellt när skruvstädet till pelarborrmaskinen ej var väl anpassat efter att spänna en plexiskiva vid, så blev lite dåligt, men kommer nog funka ändå... ska bara hitta något att fästa med kanske kommer bilder i morgon, får se om jag orkar, inte hänt något direkt spännande...
just ja... köpte sprayspackel och fixade lådan med... hade dock inte färg nog när jag skulle måla, hade även använt mig av gummihandskar när jag burit delarna, för att slippa fingeravtryck och fett på det som skulle målas, dock var handskarna fetare än fingrarna och det blev stora märken, bara slipar ner, är iaf klart så långt nu, även köpt mer färg så ska målas så snart jag orkar och har tid... hoppas på att det kan bli bra denna gången.. alltså, om ni ej vill ha fingeravtryck på saker som ska målas, använd ej flergångs gummihandskar, dock funkar engångshandskar bra.. eller ja, så bra d kan funka, man kan väl ej räkna med att d hålelr mer än 10-20 min, men funkar iaf tillräckligt för att ej fingrarna ska ha kontakt med det som ska målas...
August 14, 2001
Sådär, har nu börjat på en "avluftningstank" eftersom systemet bygger på att pumpen pumpar in vatten i stora tanken och vattnet därefter går i 3 olika slangar upp till olika delar i datorn och kyler olika saker och sedan förenas i processorn kommer vattnet troligtvis stanna helt om det kommer luft i tanken, har därför nu gjort en liten plexitank som kommer sitta mellan processorblocket och radiatorn, kommer sitta bak på datorn där man även kommer kunna se vattennivå... kommer sitta under nätaggregaten till höger om portarna från moderkortet, har sågat ut hålet på understa bilden från när jag målat innerdelarna i lådan orkar inte ta några bilder på "tanken" än, den ligger i en fin hög här på golvet.. innermåtten är något i stil med hxbxd 13x7x1 cm orkar inte mäta... så kommer inte rymma några större mängder vatten.. men kommer som sagt funka för att se vattennivå i systemet och för att avlufta.
August 14, 2001
Jo, riktigt skönt faktiskt... känner mig nästan klar nu... köpt sista skruvarna jag kommer behöva idag, tror jag... får väl se om man kommer på något mer... jag valde ju till mitt som projektarbete på Komvux... var nog ett ganska bra val... lättare att "motivera" sig själv då..
en liten uppdatering då...
har sågat det sista idag, alla fläktar passar nu...
har som jag skrev tidigare köpt sista skruvarna, för å hålla tanken och för att hålla pumpen.
Även borrat hålen bak på "lådan" så att kulventilerna passar där, blev mer eller mindre perfekt, väldigt svårt att mäta ut precis var hålen skulle vara så är väldigt nöjd.
även målat sista blanka idag... blir att måla matt i morgon, tror jag... blev bra... tyckte jag... tills jag kom på ett ställe till som skulle målas.. vände "toppen" på datorn, gick bra.. stälde ner den... fel... gick inte bra, välte... har som tur är snabbtorkande färg så får nog slipa ner det sen och lägga på ett lager till, syntes ej så mycket, men iaf för mycket...
även kollat "tanken" idag, eller hela utan baksidan, läckte ej... får dock se vad som händer när det kommer lite tryck i.. får hoppas det funkar då med... kanske laddar upp lite bilder sen, får se om jag orkar, har ett gäng liggandes iaf... vet inte om intresse finns?
August 14, 2001
Sådär daxs för nya bilderna.. eller ja, en del är ganska gamla, men ej visat d förut..
Här var det klart för målning:
[Image Can Not Be Found]
locket med:
[Image Can Not Be Found]
Fönstret maskerat för att ej bli målat:
[Image Can Not Be Found]
Målade i garaget denna gången, allt bakifrån
[Image Can Not Be Found]
sett framifrån:
[Image Can Not Be Found]
här är det färg på, man ser tydligt var fönstrets kanter går på vänstersidan av datorn, bestämde mig därför senare för att göra om
[Image Can Not Be Found]
Processorblocket, nästan färdigt, dock gillar ej mässingnipplar alu, hade behövt kapa d för att det skulle gå använda=chromen försvunnit lämnade därför tillbaka nipplarna
[Image Can Not Be Found]
bara blocket med "toppen"
[Image Can Not Be Found]
bara blocket
[Image Can Not Be Found]
efter jag bestämt mig för att göra om vänstersidan köpte jag sprayspackel, såhär vill man inte det ska bli... var bara att slipa ner och göra om...
[Image Can Not Be Found]
efter jag slipat ner, spacklat igen, slipat spacklet hade jag börjat maskera igen:
[Image Can Not Be Found]
En bild på "stommen" i lådan med avluftaren, ligger bara på plats så kanske ser lite konstigt ut:
[Image Can Not Be Found]
[img]http://web.telia.com/~u50106781/Kylning/paint/IMG_0047.JPG" alt="" />
Nu är jag klar, inte riktigt nöjd, men får duga
[Image Can Not Be Found]
Här är en bild på vattenkylningslådan med 4 av 6 fläktar, dessa ska normat sett ej användas men kan vara bra att kunna kyla lite mer om man skulle behöva det:
[Image Can Not Be Found]
Detta är en bild med tanken på plats, fläktarna under den kommer sticka ut en bit under lådan... tror det blir bra ändå:
[Image Can Not Be Found]
Kulventilerna som sticker ut bak på lådan, fick ganska bra storlek på hålen, lyckades få d nästan rätt, var väldigt svårt att mäta, gjorde dock knappt ½mm för små hål så slipade upp d något med dremeln:
[Image Can Not Be Found]
Efter att toppen välte blev det bara att slipa igen...KUL, inte... dock blev den såhär efter slipandet:
[Image Can Not Be Found]
Var som jag räknat med, fanns för lite färg... hade gärna haft på lite mer, men nu blev det som det blev, känner inte för att köpa en hel burk färg till bara för att lägga ett lager till, kanske slipar ytan lite fint igen och har på klarlack, tror jag har lite kvar i någon burk. Det som lyser vitt är inte att det lyser igenom, är bara reflex från en liten skarv från fd. hålet:
[Image Can Not Be Found]
August 14, 2001
Tackar tackar 🙂 spacklat kylningslådan nu... så ska slipas och sen målas... ska även borra skruvhål för pumpen... men ej så avancerat å borra 4st hål 🙂 bara ställa pumpen på och rita ju... sen är det slangdragning med... nog ej heller så svårt.. sen är d klart... 🙂 hoppas jag... lite svarvning av nipplar och så kvar med.. men ska bli klart på söndag.. 🙂
1 Guest(s)