Vattenkylning för tyst dator,extern låda uppd. 14/1 2006|Page 5|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylning för tyst dator,extern låda uppd. 14/1 2006
frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
798287
December 17, 2004 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

slipat idag.. slipat massor... och städat... spraydamm var inget kul.. men nu är det iaf borta, mestadels... räknade även över hur mycket jag lagt ut... missade säker några saker... men fick det till knappt 3000... å säkerligen 150-200 timmars jobb... såg att jag inte räknat med någon av fläktarna t.ex. så nu måste det väl funka... känns VÄLDIGT meningslöst annars, men förstår ej varför det inte skulle göra d...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
807050
December 27, 2004 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nu målat vatten-lådan, ser OK ut, ska nog dock slipa lite på den och ha på ett lager färg till... även målat fronten, klantade mig med luftslangen så blev kladdigt i färgen, så får även slipa detta och måla igen... tagit en del bilder, orkar ej ladda upp idag...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
808060
December 28, 2004 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådär, dax för en uppdatering modell något större då... känner mig ganska klar nu.. hoppas på att fräsa blocken på torsdag... får se om det finns tid då... har iaf målat målat och målat idag... här kommer även min "hemlighet" som jag inte ville berätta förut... dock ej alls som det var tänkt... tänkte göra en sak med UV-aktiv klarlack, ett "hål" i fönstret som enbart syntes när man lyste på fönstret, dock så var inte Ljudias klarlack klar, utan snarare grå, matt, men blev hyffsat bra ändå... men som sagt, inte som det var tänkt... skulle inte synas att det var något "speciellt" med fönstret så länge inte UV-rören var tända... men så blev det ju ej... aja, över till bilderna... vore trevligt med lite frågor och komentarer, känns som det bara är jag som skriver här.
Såhär blev det när jag målade vattenkylningslådan, slipat den nu och ska på med ett lager till fräg sen, troligtvis i morgon:
[Image Can Not Be Found]

såhär blev maskeringen av den "spruckna" rutan:
[Image Can Not Be Found]

såhär ser den ut målad, utan belysning bakifrån:
[Image Can Not Be Found]

Såhär ser den ut med belysning bakifrån:
[Image Can Not Be Found]

Såhär ser den ut med UV-ljus:
[Image Can Not Be Found]

En bild på lådan med UV-ljus, målade även den, tro dock aldrig det kommer synas... blev ju inte riktigt som det var tänkt...
[Image Can Not Be Found]

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
808083
December 28, 2004 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

var ju läckert, även om inte jag är helsåld på den spruckna

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
808100
December 28, 2004 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä, blev inte som det var tänkt... hittade inget bra "hål"som mall heller... gjorde det väl inte bättre... men är ändå ganska nöjd... funderar på å ta på ett lager klarlack över... kanske iaf blir blankt då.. kanske blir bättre... får se hur jag gör... gillar inte prickarna i lådan heller, men kommer nog ej synas när det kommer in ett moderkort... spädde färgen lite dåligt så var dåligt flytande och droppade därför.. får väl vara så... gör nog inte SÅ mycket...

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
808125
December 28, 2004 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Du får göra så... kommer du "hem" då eller? hur mycket har du varit "hemma" sen du flytta till GBG? 2 helger? typ aldrig sett dig ju...

Vad har jag att göra hemma 😛 ?

Åter till T:
blire ju bara bättre och bättre, om du vill ha ett schysst kulhål så kan du ju be någon att skjuta in ett åt dig 😉

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
808137
December 28, 2004 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte... M-stad är väl inget å längta till..

men skulle ej vara ett kulhål... man skulle inte se fönstret alls "normat" därför det var mörktonat, och lådan var svart, sen skulle man se in i lådan om man tände röret och skulle då även se ut som glaset var sprucket.. dock var UV "klarlacken" inte någon klarlack utan mattgrå färg.. även om den var lite genomskinlig...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
814370
January 4, 2005 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådär, dags för en liten uppdatering nu igen då... är nu klar med blocken, i stort sett iaf! 🙂 känns väldigt skönt... nästan klar med allt, kylningslådan ska målas svart innuti, ser det inte som ett jättestort projekt, snabbtorkande mattsvart färg är ganska lätt att måla, ser jämt och fint ut 🙂 ska borras 4st hål för att fästa pumpen inte heller så svårt så som sagt, börjar bli klart 🙂

Har borrat sista i blocken idag, och gängat, slänger upp lite bilder...

blocken uppifrån
[Image Can Not Be Found]

Blocken från sidan, som synes ska skruvarna runt CPU-blocket (det med 4st nipplar) försänkas alla block ska även slipas helt plana under, och även slipas lite runt om, för utseendet, "locken" ska även anpassas efter moderkort/grafikkort, när dessa kommer nipplar ska i GPU-blocket, nipplarna till både GPU och nordbrygga ska tätas:
[Image Can Not Be Found]

Här syns det hur jag fäst nipplarna i plexit, först tryckpassade, sen silikon och sist "plastsvetsat" fast d, med hjälp av en gammal skräplödkolv, vet dock inte om jag vågar lita på d fullt ut än... vet dock inte säkert hur jag ska göra... kanske går trycka in spikar runt om, om dessa först värms... ska nog testa det sen... [Klickbar] [Image Can Not Be Found]

En till närbild, även denna klickbar
[Image Can Not Be Found]

sticksåg
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 180
814430
January 5, 2005 - 12:30 am
sp_Permalink sp_Print

Detta kommer bli riktigt najs

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
815332
January 6, 2005 - 12:50 am
sp_Permalink sp_Print

Monterat ihop GPU och NB-block nu... även "armerat" CPU-blocket, kändes dock inte som det blev helt tätt... även lite "klumpar" i plexit, ej helt plant, ska fixa detta sen montera även det... även målat lådan svart innuti idag... böjar bli klart 🙂 aja.. inga bilder för stunden, orkar ej..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
816184
January 7, 2005 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

Hatar vattenkkylning!

GanjaSpeed
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
816196
January 7, 2005 - 1:24 am
sp_Permalink sp_Print

hahahhhahahha

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
816203
January 7, 2005 - 1:55 am
sp_Permalink sp_Print

sitter med minst 11st sår på bara högerhanden som alla svider, har blött under senaste 30 timmarna... ganska otrevligt tycker jag 😛

btw. vill INTE få in ett finger i 120mm papstfläktarna under drift, satte lite fart med ena handen och stoppade in fingret lite försiktigt i fläkten, började blöda... funkar nog finfint att kapa fingrar med under drift...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
816212
January 7, 2005 - 2:24 am
sp_Permalink sp_Print

Hittade just en ganska kul sak 🙂 letade lite i mina gömmor och fann ett rör självlysande färg, denna är VÄLDIGT UV-aktiv, och dessutom lyser efter man släckt, dock inte mycket... försökte ta lite foton men blev inget bra... kanske gör några försök till... vet inte riktigt vad jag ska ha den till, än, men nåt kommer jag nog på 🙂

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
817206
January 8, 2005 - 4:44 am
sp_Permalink sp_Print

jaha.... tänkte lägga upp massa nya bilder nu, kanske inte direkt något nytt, men fått in alllt på plats och så, alla fläktar monterade med superfina egenhändigt gjorda metallhållare, eller ja, otroligt hemska, sågade för hand och borrade med handborrmaskin i troligvis världshistorens sämsta plåt, men är dålda under tank och radiator, dessutom syns d knappt eftersom jag målat dom svarta, likxom insidan på lådan, även köpt gäng-stång för att hålla ihop hållarna till radiatorn, istället för snöret jag hade, svårt att spänna snöret, och såg väldigt illa ut om allt går som beräknat nu kommer det bara vara att montera ihop delarna, med otur kommer jag få såga av ena nippeln på radiatorn något, får se hur det går imorgon.. behöver även en vinkelkoppling ska monteras ut från tanken, kommer passa perfekt ihop med pumpen kan nog t.o.m. med lite tur även använda ett rör mellan pump och tank då. kollat nu, ser ut som det ska funka... men tyvärr blir det inga bilder, kan ej logga in på Felias server... får se när det kommer upp bilder då.. om det kommer några...

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
818945
January 9, 2005 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här blir nog bra och snyggt de..

Vad är det för mått på cpublocket? Tror inte jag såg de någonstans..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
819005
January 10, 2005 - 12:34 am
sp_Permalink sp_Print

Kanske inte skrivit ut måttet nä... 60x60 är det... sen tror jag det är 15+3+5 högt... utan nipplar då.. plexit vet jag ej storleken på, ska ju ändå sågas till efter moderkortet så spelar väl ingen roll... NB och GPU-blocken blev 40x40 med topp på 60x60, hittade fyrkants-stång som var 40x40, vet inte om jag får de att passa på komponenterna sen, men går ju borra.

Är iaf klar med det mesta nu, kört lite trycktest och så, dock lossade ena nippeln på CPU-blocket så får försöka fästa den på något bra sätt, satt ej tillräckligt som jag gjort först. Lämnar iaf in projektarbetet sen idag. börjar bli dax att beställa nya datorn nu med, så jag har någon stanns att sätta vattenkylningen.

Snorch
Member
Medlem
819181
January 10, 2005 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej.. nä villa bara veta lite hur stort det var för har ett nästan identiskt här hemma, som jag gjort för några månader sen..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
819269
January 10, 2005 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

aha, okey, gjorde du ritningen själv? hur fräste du? med "skivfräs? hur djupt? hur breda spår?

Snorch
Member
Medlem
819277
January 10, 2005 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag bara rita ihop något som såg bra ut.. 😛

Är lite osäker på mått och liknande men använde en typ av diamantkapskiva som var ca 1mm bred, tror blocket var 50x50x10 och spåren ca 8mm djup..
Sen använde jag endast två nipplar istället för tre som du..
Har tyvär inga bilder tillgängliga som jag kunde visa..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 34
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL