Vattenkylning för tyst dator,extern låda uppd. 14/1 2006|Page 6|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylning för tyst dator,extern låda uppd. 14/1 2006
frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
819503
January 10, 2005 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Aha, okey... jag försökte med 1mm fräs, men gick inget bra... körde sönder nån, var som tur var begagnad, men kostar ju rätt mycket... inga budgetsaker direkt på företaget där jag var... så gick över till 2mm sen istället...
faktiskt 4 nipplar på mitt block ju, 3 in och 1 ut... får se hur det funkar, ska bara få fast allt ordentligt...
kör du blocket nu? hur funkar det?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
819547
January 10, 2005 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jag provade lite olika fräsar jag med men funkade heller inte speciellt bra för mig..
Ja just ja, tänkte på att de 3st in och glömde ut..
Nej kör inte det nu, har gjort lite andra block också som används lite då och då, men när jag gjorde det funkade det väl rätt bra, kanske inte som alla dessa kopparblock man kan köpa för >500:- men har inte så stora krav bara de är tyst och kyler skapligt bra.. Sen är det ju gratis också 🙂

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
819953
January 11, 2005 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok.. har man en stabil CNC-fräs funkar det väl bra... men inte direkt så man får gå in å bryta jobb för å köra hobby 🙂 men gick ju tillverka i handfräs med... jo, gratis på ett sätt, men tar ju ganska mycket tid... om man räknar med allt, göra ritningar, leta material, fräsa, slipa allt får det tätt.. så om man skulle jobba med ett betalt jobb istället för att göra blcok skulle man ganska snabbt kunna tjäna på å köpa istället, men känns ju inte lika kul 😛

är väl ungefär samma krav som jag har, tyst är viktigast, sen ska det ju hålla acceptabla temperaturer med...

Kal_Rakoth
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
819965
January 11, 2005 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket fint gjort Frisk : )))

Snorch
Member
Medlem
820234
January 11, 2005 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo har gjort mina block i handfräs jag ochså.. Tyckte de inte tog speciellt lång tid att göra blocken, fixar gratis aluminium så de var inga problem, bara slipa till dem sen lite så är det ju nästan klart..
Och precis det är ju det att man gjort de själv också.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
820277
January 11, 2005 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske inte tar SÅ lång tid... men tar ändå ett tag, hitta verktyg som passar och kapa material å så.. hade med gratis aluminium... hittade spillbitar, och diversealuminium... annars kör d mest titan och rostfritt i verkstan där jag va 🙂 läkemedelssaker typ... eller mestadels, men gör det mesta.. även saker till JAS-planen å massa till Ericsson å så.. kanske skulle kört blocken i titan istället? hade iaf vart annorlunda.. 😉

har iaf beställt delar till dator nu, moderkort och processor, minne har jag, hårddisk kör jag den jag har nu, å skaffar nya när XP 64 kommer sen.. blev iaf ett Asus A8N-SLI Deluxe och en AMD Athlon 64 3000+ byter nog processor sen, men tyckte priset passade, funderar på å köpa kanske en 3500 eller nåt sen när de börjar säljas begagnat, ville ej ge 1000kr extra för några MHz...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
820295
January 11, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Som du ville Kal_Rakoth här kommer lite nya bilder då!

såhär blev lådan klar... allt är inte slutgiltigt fastskruvat än, eftersom det då kommer vara svårt att få isär, och jag inte tycker mig vara klar med kopplingarna, även om jag valt chromade kopplingar har jag sett att man ser mässingen i dom, eftersom jag har aluminium ska jag behandla detta på något sätt... vet dock inte exakt hur än... går det anodisera mässing/koppar? vem/vilka gör det? hur mycket kostar d?

bilden iaf:
[Image Can Not Be Found]

Har försökt få fast nipplarna idag, var iväg och köpte en tub kemisk metall, kostade bara 42 kr rätt bra pris tycker jag, glömde dock ta bilder på förberedelserna, men hann iaf ta en, började ta på men "plasten" blev för stel så fick ta bort så mycket som gick igen, såhär gjorde jag iaf för att plasten skulle fästa bättre, borrade små hål i både nippel och plexi:
[Image Can Not Be Found] shär blev det färdiga resultatet, ser lite ut som [WP@]WOLVERINEs mod på sockel, mus och tangentbord, men eftersom det inte var meningen det skulle bli såhär får jag slipa lite på det, men är väl ej så mycket arbete med det.
[Image Can Not Be Found] en till bild på färdiga resultatet.
[Image Can Not Be Found]

Snorch
Member
Medlem
820332
January 11, 2005 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser lite konstigt ut men lite halv snyggt.. 😛

Tycker inte du ska bry dig så mycket om att du råkar ha koppar/mässing me aluminium, har kört så länge själv och har inte märkt något på mina block/nipplar..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
820342
January 11, 2005 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, vet inte hur jag ska göra med koppar/mässing, känns ju lite dumt att först bry sig massa om att inte blanda, sen ändå använda koppar/mässing på några få ställen... vet inte hur tjockt gods det är i radiatorn, kan tänka mig att det inte är allt för tjockt, blocken tror jag klarar det, kommer ej fräta igenom så tjock alu på överskådlig framtid.. kommer ju köra med glykol i vattnet med, så blir ju ännu mindre risk, men tror ändå jag ska göra något åt den öppna metallen..

trycktestade lite nu med, la blocket i ett vattenbad höll för 3 nipplar och blåste i ena, läckte, dels mellan plexitoppen och aluminiumen, var lite dåligt där, såg man, så öppnade blocket och tog bort alla silicon nu, ska på med ny sen, läckte även vid en av nipplarna, hade missat med lite kemiskt stål där, men det är åtgärdat nu, även slätat till ytan lite, så borde bli tätt nu.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
820531
January 12, 2005 - 1:20 am
sp_Permalink sp_Print

Har nu tätat plexit och så igen, testade på samma sätt som förut, men läcker på 2 andra ställen nu istället 🙁 läcker vid ena skruven, tryckte i massa silikon i hålet nu, och drog i skruven, hoppas på att det ska funka... dock inte säker på att det är från skruvhålet det läcker, men verkade så, sen läckte den lite på ett annat ställe med, dock svårt å se var... är väldigt lite, men väldigt lite räcker för att vara för mycket om den ska in i en dator...

Snorch
Member
Medlem
820719
January 12, 2005 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du inte får det att bli tätt tycker jag du ska prova med någon typ av epoxylim.. har använt det till de flesta block jag gjort och det sitter som fan.. t.o.m fast det inte är gängor på nipplarna..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
821020
January 12, 2005 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Svarade under kylning.. men kanske får testa det då, vet dock inte hur det fäster på min plast, kemiska metallen, som ska fästa på typ allt fäster inte på plasten, men eftersom jag gjorde små hål i nipplarna fastande det ändå, sitter hyffsat, är silicon runt med... men kanske får testa epoxy nästa gång då... polyesterplast brukar med funka fint... sitter riktigt hårt av det. Dock är ju polyesterplasten mycket aggresivare, smälter frigolit och så, vilket epoxyn inte gör.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
822035
January 13, 2005 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådär då, dags för en uppdatering, jobbat både igår och idag...
Testade blockens täthet här, genom att ansluta 2 av blocken i en slinga till varandra och höll för ena slangen och blåste i 4-e slangen så såg jag först massa bubblor från stora blocket, tätade detta, kopplade även in d 2 små, såg MASSA bubblor från ena lilla, och lite från stora, har iaf fått tätt på alla nu, så vitt jag kunde se, inga bubblor även om jag blåste så hårt jag kunde, märks väl om det läcker något när jag testkör sen.
[Image Can Not Be Found]

Detta är ganska obra, slangarna sitter så tätt att det kommer bli svårt att få plats med slangklämmor, men det ska gå, så är det bara, hoppas slangklämmorna kan trycka ihop slangarna lite, då funkar det.
[Image Can Not Be Found]

Detta är lilla avluftningstanken, efter den kom på plats, läckte massor, eller en del i alla fall, men det är lagat nu, genom polyesterplast, hoppas på att det håller, borde det göra, används ju till båtar.

Alla härliga saker 🙂
Grafikkort kom begagnat idag, och moderkort och processor kom från JMEdata, gick väldigt fort faktiskt, bestälde i måndags kväll, d skulle själva få in sakerna igår, och hade det idag, kan jag ej klaga på 🙂
[Image Can Not Be Found]

Tycker Asus skickade med fina kablar, IDE-kablar brukar inte vara svarta... eller kanske inte är ovanligt? har inte brytt mig om datorn speciellt mycket senaste åren, så är kanske bara dåligt uppdaterad? ganska snygga iaf tyckte jag... röda S-ATA-kablar med =)
[Image Can Not Be Found]

Även skruvat i "skruvarna" som man fäster moderkortet i i lådan, och mätt resistansen mellan dessa, är kontakt genom samtliga, trots att lådan är målad.

Nu har jag allt för datorn förutom en hårddisk, skulle köpt en av Eric aka jaguLaren, affären var typ klar, då la han upp den på köp och sälj, och tror han sålde till en annan... är väl inte direkt förvånad, inget förtroende alls av att göra affärer med honom, 2 av 2 misslyckats, ena bjöd han på en sak jag sålde, sen när tiden för "auktionen" var slut var han inte intresserad, å nu hårddisken, kommer nog aldrig köpa något av honom.
tänkte köra disken jag har nu, Maxtor 120gb 8mb cache och den likadana han sålde i raid 1 för bilder och sånt, å sen 2st 200gb maxtor S-ATA till primärdisk när XP 64 kommer i raid 0.

kORRELITO
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 639
822127
January 14, 2005 - 3:57 am
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Nu har jag allt för datorn förutom en hårddisk, skulle köpt en av Eric aka jaguLaren, affären var typ klar, då la han upp den på köp och sälj, och tror han sålde till en annan... är väl inte direkt förvånad, inget förtroende alls av att göra affärer med honom, 2 av 2 misslyckats, ena bjöd han på en sak jag sålde, sen när tiden för "auktionen" var slut var han inte intresserad, å nu hårddisken, kommer nog aldrig köpa något av honom.
tänkte köra disken jag har nu, Maxtor 120gb 8mb cache och den likadana han sålde i raid 1 för bilder och sånt, å sen 2st 200gb maxtor S-ATA till primärdisk när XP 64 kommer i raid 0.

Inga jävla rövarhistorier tack , blir så förbannad på sånna här översittarfasoner när folk går och gråter ut inför hela forumet, du bjöd 400 utan och 500 med kvitto , 500 kunde jag gått med på ... men eftersom jag inte fick tag på nåt kvitto från db.com så ansåg jag att det inte var värt att skicka en disk för 400 ink frakt , det fick du också veta inte sant ? ....

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
822250
January 14, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Nepp, fick jag inte veta, sa att jag bjöd max 450 utan kvitto, du skrev att du skulle försöka få tag på db en gång till ang. kvitto, då såg jag en säljesannons på hårddisken under köp och sälj. Hört fler som haft problem med affärer med dig.

Edit:
kanske gick lite väl hårt ut mot Eric aka jaguLaren, fått lite förklaringar nu, kan vara enbart otur, jag vet inte, men av kanske runt 10-20 affärer har 2 st "misslyckats" och båda mot Eric aka jaguLaren, men kan vara slump, jag vet inte.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
822408
January 14, 2005 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Härligt att set att det går frammåt.
Ska bli kul med lite hel hets bilder.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
822765
January 14, 2005 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, börjar bli klart nu, hoppas på att kunna bli helt färdig snart! är nu i behov av plastmuttar, var går detta köpa? någon som vet? tänkte kolla järnia i morgon. har inte så mycket att uppdatera med, har borrat lite hål i blocken idag, för montering, tror det blev rätt bra, även borrat 2 hål i vardera hårddiskblock och gängat M4 för att kunna fästa dessa i botten av lådan, tänkte borra 2st hål för att fixera ena totalt, och göra två uppfrästa"spår" där den andra kan glida fram och tillbaka, för att det ska få hyffsat kontakt med hårddiskarna. Funderar även på att göra något åt slangnipplarna till blocken, inte nöjd med dem, dels lite för höga för att kunna dra slangarna på något bra sätt, dels gjorda i mässing, en av få saker som är det. fortfarande inte kommit på någon bra lösning för andra nipplar.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
822837
January 15, 2005 - 2:22 am
sp_Permalink sp_Print

Tror mig kommit till insikt med en sak, jag har bestämt mig för att inte ha koppar/mässing vattenkylningen då kommer det inte heller vara det... jobbigt.. 🙁

tänkte ta å visa en annan anledning till att jag snart vill ha projektet klart. får väl varna känliga tittare här.
[Image Can Not Be Found] denna datorn är den som syns fint inrättad i en låda längst till vänster, eftersom jag skulle göra om lådan den låg i fick jag snällt hitta en ny låda, den har bott fint där i sen i september nu, å verkar ju trivas med det:) Andra sidan av rummet kanske är lite bättre, men ej mycket... ändå har jag inte själva kylningslådan med saker i rummet nu... ska bli otroligt skönt å kunna plocka bort allt.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
822924
January 15, 2005 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Du har inte lust att sälja chassit som står under skrivbordet?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
823094
January 15, 2005 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte...använder det för fullt... hade även tänkt slänga in datorn jag använder nu i den sen... har redan ett chassi för lite... men beror väl på vad du bjuder för det... tror det är i nyskick, ända jag gjort med det är att jag markerat på fläkt"gallren" bak för hur jag en gång i tiden tänkte såga, men inte gjort något. kanske saknas 1-2 5,25"-plastskydd.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 22
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL