Vattenkylning för tyst dator,extern låda uppd. 14/1 2006|Page 7|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylning för tyst dator,extern låda uppd. 14/1 2006
frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
825576
January 19, 2005 - 2:10 am
sp_Permalink sp_Print

Har senaste dagarna gjort massor med en stackars termometer jag tänkt ha för att visa temperaturen på vattnet och så... är en gammal fd. halvtrasig inne/ute-termometer jag tänkt använda. gjort hål i lådan för de 2 displayerna och fyra knappar, 2st max/min och 2st reset, hittade även något som såg ut precis som "plattorna" för knapparna på kretskortet idag, undersökte detta och hittade en high/low-funktion, alltså så man kan ställa in "varningar" när det är för varmt och för kallt, hittade även en utelämnad transistor, basen på denna får en spänning på ca 0,35V nån gång varrannan minut när "larmet" går, så ska hitta en tillräckligt känslig transistor för att kunna få en summer och en lysdiod att indikera, transistorerna jag hade hemma reagerade inte på den låga spänningen. Tror jag får bygga mig någon form av fördröjningsdel med, känns som att ett dubbel pip/ljus varranna minut är lite lite... får gärna hålla i sig iaf 10-15s, men det är ett senare bygge, ska först hitta en transistor som ger tillräckligt hög spänning för att jag ska kunna få någon nytta av signalen (troligtvis kommer jag få använda mig av två steg först upp till 1,5V som termometern går på, sen upp till 3-4V för diod och summer.

Sprack runt fd.diskettstationen när jag borrade så har fått limma och spackla lite där med, när jag gjorde hålen för displayerna, detta är i det närmaste klart, ska tillverka någon form av hållare till displayerna, detta kommer nog göras med kemiskt stål, då det är lätt att arbeta med. sen ska hela målas om igen.

vill gärna ha förslag på vilken färg jag ska ha på max/min reset-knapparna, antingen svart eller röd.
Röd. Kommer inte synas mot lådan, men kommer bli ganska tråkigt.

Svart. Kommer synas väldigt väl mot resten, och förhoppningsvis bli ganska snyggt, men blir ej lika stilrent som om jag tar röda knappar, så skriv gärna vad ni tycker.

Orkar ej lägga upp bilder nu, har inga på denna datorn heller, kanske kommer i morgon... om intresse finns.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
827017
January 21, 2005 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

Håller på för fult med termometrarna, iof inte jobbat så mycket idag, men lite har det blivit, tagit bort "reflektor"-tapen på baksidan, för att få bort limmet använde jag aceton, och fick bort typ ½mm på varje sida, vet inte vad det var, eller varför det var, någon konstig kletig sörja, blev ungefär som gelatin, ingen aning om vad det var till för, funkar gör d iaf fortfarande, även polaroid-glaset är kvar. någon som vet vad det var jag pillade bort? även vart iväg och fixat lite plexi idag, så jag kan belysa displayerna. för att få bra ljus bakifrån hade jag tänkt använda mig av halvgenomskinlig vit plast, använde samma till instrumentpanelen i min bil. http://web.telia.com/~u5010678.....G_1062.jpg men vet inte var jag gjort av resterande bitar 🙁 vet att det blev lite över... taget från ett gammalt chassi, ungefär sån plast som sitter i nätaggregat, eller kan säkert vara precis samma i vissa. Tyckte iaf om genomskinligheten på denna... Tror det skulle funka bra för ändamålet. Även tänkt sätta in en vridpotentiometer för att reglera ljusstyrkan sen. Hoppas på att kunna montera displayerna och tillhörande kretskort i morgon, sen måla lådan i helgen. Har även beställt nya nipplar till bak på vattenkylningen, beställde samma som sitter orginal på Eheim-pumparna, kostade 45kr styck men får det vara värt.. hade ju redan en. Annars har det ej hänt så mycket idag.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
827026
January 21, 2005 - 2:07 am
sp_Permalink sp_Print

Sådär då... får bli en lite större uppdatering nu, inte orkat ladda upp några bilder på några dagar... hittade iaf den vita, fina plasten nu 🙂 var väl gömd, blev nästan lite oroliga för jag slängt den ett tag... plast med displayer:
[Image Can Not Be Found] här är en bild på min "skrotkorg" här finns det ej mycket av värde:
[Image Can Not Be Found] Men efter lite undanplockande ser man vad jag sökte:
[Image Can Not Be Found] Tror ni missade det? en närmare bild: tyvärr var d lite för korta så fick köpa plexiglas och ersätta d med.
[Image Can Not Be Found]

såhär tillverkade jag en egen rörböj, och den verkar faktsitk funka 🙂 :
[Image Can Not Be Found]

Såhär blev nu nipplarna på hårddiskarna, så ingen koppar/mässing där längre:
[Image Can Not Be Found]

Lådan när jag hade sågat och saker började spricka:
[Image Can Not Be Found]

Lådan efter den är spacklad och slipad, bara målning kvar:
[Image Can Not Be Found]

KorSpo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
827086
January 21, 2005 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Haha alltså du vet att nipplarna som satt på var av mässing eller hur? Jaja du får väl byta ut dom om du vill lol.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
827147
January 21, 2005 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilka av nipplarna jag satt på? d som sitter på hårddisken är INTE av mässing, vad jag vet är intemässing magnetiskt iaf... å frågade även i affären... fick inget svar på vad det var, men ej mäsing eller koppar... är tryckluftsanslutningar, det är jag däremot medveten om... men var det lämpligaste som fanns... skulle förvåna mig om det ej höll tätt...

edit:
KorSpo menade du nipplarna som satt på när jag köpte blocket av dig? jo, vet det, och d var även redan bytta när du skrev komentaren, vilket du kunde sett på bilden precis ovanför, nipplarna som satt på var även väldigt dåliga på flera sätt, t.ex. väldigt långa, fick ej plats som jag ska ha blocket även väldigt små hål i de, blev iaf lite större nu.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
827922
January 23, 2005 - 1:48 am
sp_Permalink sp_Print

Äh, har inget å göra, får väl bli en liten uppdatering till innan jag går å lägger mig, vart i Göteborg idag, köpte slangklämmor och summer, borde ha så jag klarar mig nu tycker jag, bara några till-från-till strömbrytare jag saknar börjar kännas bra nu. Bytte även min lödstation, testade den precis när den va ny, allt verkade funka som det skulle, testade den nån vecka senare, kopplade in den till vägguttaget och slog på den, pillade med det som skulle lödas under tiden den blev varm, skulle börja löda, ser hur hela lödspetsen är rödaktig, kollar displayen och ser att den istället för någon temperatur visar 3 sträck, och effekten på den står på max, kändes ej så bra att använda 🙂 men är iaf bytt nu, och nya verkar funka som den ska, iaf såhär långt...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
828817
January 24, 2005 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade ju missat länka till termometerkretskortet ju... här kommer iaf en bild.
[Image Can Not Be Found]

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
829285
January 24, 2005 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nu kollat tätheten på blocken genom att koppla allt i en slinga och provkört ett tag, verkar funka bra, vad som ej är bra är att CPU-blocket fortfarande läcker lite... detta måste fixas. Men antar väl det snart börjar bli dags att plocka ihop allt 🙂 om jag hinner i morgon kan jag nog måla kylningslådan en gång till då, är nu ganska nöjd med hålen för termometerdisplayerna, kommer inte göra något åt att de sitter ganska långt in, detta kommer ge ett extra skydd mot slag och så tänkte göra en fin fas eller något först, men kommit fram till att detta mest är svårt och onödigt.
[Image Can Not Be Found]

även sett att temperaturern öka en del av pumpens värme under detta test, gått från 10grader till nu 26grader, då med rumstemp på 18-19 grader (så självklart hjälpe rumstemperaturen till d första 8-9 graderna.

Edit: fråga, vilken färg ska jag ha på bakgrundsbelysningen på temperaturdisplayerna? blå eller vit?

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
829358
January 25, 2005 - 7:28 am
sp_Permalink sp_Print

jag tycker du ska ha blått... eller varför inte kunna växla mellan blått o vitt?
fixxa nån strömbrytare eller nåt...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
829491
January 25, 2005 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Bogus^ wrote: jag tycker du ska ha blått... eller varför inte kunna växla mellan blått o vitt?
fixxa nån strömbrytare eller nåt...

Jag är med inne på blått, men känns lite "fjortis" växla skulle ju gå... tror jag testar vilket som är bäst när jag monterat allt, borde gå å lösa så jag relativt lätt kan byta lysdioder... tänkte iaf ha så jag kan växla ljusstyrka... inget trevligt att sova i ett rum som lyses upp av 4st högintensiva lysdioder på max ljusstyrka.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
835684
February 4, 2005 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

Var ett tag sen jag skrev här... Har nu bytt ytterligare en av mässing-rörböjarna, använde mig av plaströret jag tidigare visat, borrade hål i detta för att kemiska metallen bättre skulle fästa mot det, och gjorde först en avgjutning av gängorna från rörböjen jag hade i gips, sen satte jag röret där i och fyllde upp med kemisk metall, kemisk metall använde jag för att det stod på att den klarade vatten, inte säker på hur bra polyesterplasten gör det, men tydligen ska den göra det... drar åt sig några procent vatten sen är den mättad... men tror ändå kemisk metall eller epoxy är bättre än polyesterplast i detta fall... Har även hunnit med en sväng till Kjell och Company och köp strömbrytare, för dels fläktar, dels termometerns belysning, ska iväg senare och försöka få ett alu-rör böjt, detta för att ersätta sista mässingböjen, ska sen gjuta spå samma sätt som plaströret, det borde funka.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
835880
February 4, 2005 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

All koppar mässing borta! kanske kommer en lite större uppdatering sen... får se vad jag orkar... ska måla lite sen, får se när det blir, å skruva fast allt på plats, sen är jag nog helt klar, förutom att fästa block å så i daotorn med då...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
843507
February 16, 2005 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Var ett tag sen jag uppdaterade här nu... har inte heller gjort så mycket... men har väl iaf funderat.. har köpt lite motstånd idag, så ska börja löda lite snart, för att sänka spänningen över fläktarna. Även försökt mig på en lösning för "varnaren" på termometern, och frågat en som har en liten privat elektronikaffär här i stan (när jag ändå va iväg och fixade motstånd) men han hade ingen idé på hur jag skulle göra... så får väl testa mig fram... tror jag har något på gång iaf, kanske...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
843742
February 16, 2005 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådär, rensat lite på servern så nog dags för en liten uppdatering 🙂

Här har jag borrat hål och satt fast strömbrytarna:
[Image Can Not Be Found]

Här ser ni allt bakifrån, här stannade projektet av någon vecka...
[img]http://web.telia.com/~u50106781/Kylning/paint/IMG_0187.JPG" alt="" />

Bild på dagens arbete från sidan, självklart ska kablarna dras finare, och även betydligt fler kablar ska dras, 230V för pump, transformator och 120mm-fläktarna:
[Image Can Not Be Found]

Som sagt, kablarna ska dras snyggare... ska bara få allt på plats...
[Image Can Not Be Found]

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
844504
February 17, 2005 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Fortsatte med arbetet från igår, lött dit ytterligare 8st motstånd, tog ett tag, var trångt å jävligt, men nu sitter de som de ska, dessa är för de 2 lägerna på bakgrunsbelysningen, styrs med andra strömbrytaren från vänster lödde även dit lysdioderna lite provisoriskt och funkar som det ska 🙂 har natt/off/dag nu... tänkte försöka få lite ordning på de stora fläktarna i morgon med... tror inte jag vill löda på dessa kontakterna så får köpa kabelhylsor som passar.. eller om jag löder ändå, får se... allt utom 230V-sakerna är klara nu...

ingen som har något att säga? nåt jag missat, nåt jag borde ändra på eller så? ingen som gjort egna misstag som jag kan slippa göra?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
849723
February 26, 2005 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Blev inte kabelhylsor till 115V-fläktarna, lödde dit kablar, ska bara sätta krympslang över kontakterna så är jag klar, så långt. Händer inte mycket praktiskt nu... fixat en kontakt mellan övre delen och undre, fick bli 2st IDE-kontakter, från ett slaktat moderkort, och en IDE-kabel jag hittade.. tror den satt i datorn från början, VÄLDIGT kort va den iaf,och bara 2st kontakter, hade nästan tänkt slakta en vanlig först, flytta kontakterna lagom nära varandra, och bara använda 2, men detta slapp jag nu, så kan där dra ström till termometern, ström och brytare till lysdioderna och sladdarna för temp-sensorerna. och ev. annat om det skulle vara nåt, varningen från termometern kanske.
Toppen ska målas nu med, sen ska termometern fästas, och belysningen till denna.

Vad som egentligen hänt sen sist är MASSVIS av tänkande på hur jag ska sköta kontrolleringen av 115V fläktarna på ett lämpligt sätt. detta är det närmaste förslag jag kommit nu, med 2st relän, någon som har ett annat förslag?
https://www.nordichardware.se/.....p?t=109008
Vore väldigt tacksam om någon kan komma på ett sätt jag kan koppla för att slippa relän. av den anledningen att det blir smådyrt med relän och lite omständigt att koppla.

Jaja, nog för nu, skriv gärna komentarer och förslag och så... innan det är för sent, börjar bli klart nu, kommer nog inte orka öppna och göra om något sen, om det ej är någon stor förändring.

Tätat kontakterna på pumpen med förrästen, blev lite silicon runt kopplingarna, vet inte hur tätt det är än.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
854161
March 6, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådär, orkat jobba lite mer nu... fixat "locket" lite så det är bara slipa det sista och måla nu, ska iof maskeras med, har köpt ett relä så jag kan styra fläktarna, borde funka som jag tänkt, men återstår väl att se... även tänkt mig var relä med sockel ska sitta, inte köpt några motstånd än, är så jobbigt dyra, och måste beställa, finns nog inget ställe i närheten som säljer, vad jag vet... håller även för fullt på med tätning av CPU-blocket, går nog frammåt... tror jag... men går samtidigt en del bakåt, när en läcka är tätad börjar nästa lokaliserar en läcka under vatten genom att blåsa, sen låter jag blocket torka, å sätter en klick superlim där det läcker och suger genom blocket... verkar funka rätt bra, men fanns många ställen det läckte på 🙁 blir nog bra till slut iaf.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
859058
March 14, 2005 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

har nu målat lådan igen.. eller ovandelen.. blev som vanligt massa damm i! så väntar på att färgen ska torka lite så ska jag slipa lite till... framsidan behöver ändå målas en gång till, lyser igenom lite... så ska nog bli bra 🙂 vet dock inte varifrån dammet kom, eller om det är damm, kanske va skräp i färgen.. hade stått å torkat lite... möjligt det var färgflagor... blir iaf ny färg på nu... även ritat om kopplingsschemat ytterligare, kommer klara mig på 2st motstånd nu... tror jag har ett fullt fungerande kopplingsschema nu... kan börja skruva ihop allt lite seriösare nu... målade igen lite av det svarta på underdelen med... så är ganska nöjd med det nu.. kan koppla termometern seriöst med bara jag får färgen slät och fin... vore skönt med dammfri målhall för sånt... mn mn, man får ta vad man har.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
859679
March 16, 2005 - 2:00 am
sp_Permalink sp_Print

Känns som jag skrivit flest inlägg i denna tråd... aja, här kommer ännu ett... har nu målat ovandelen igen, å 7e gången gilt eller vad man säger... eller ja, var väl andra gången, efter att jag sågat upp för termometrarna... är ganska nöjd denna gången.. så får vara som det är =) gjorde en liten miss... tänkte inte på att min otroligt billiga paintbrush droppade vid "munstycket" så hamnade en droppe mitt på ovansidan, men lyckades blåsa ut denna hyffsat med vanlig tryckluft, å vräkte på med färg efteråt, så försvann =) det som syntes var en precis likadan droppe jag gjorde sist... trodde jag slipat bort den, men tydligen inte helt... men den delen är i alla fall klar nu så kan förhoppningsivs ta bort maskering i morgon, och pilla dit termometern som den ska vara... hoppsa på att det blir som jag tänkt mig...
Kom lite röda stänk på insidan, på det svarta, men eftersom det ändå aldrig kommer synas gör det inget... syns inget mycket heller... anledningen till att jag målade var att jag hade färg över och inte ville det skulle "lysa" innifrån lådan.. ser betydligt bättre ut med svart i än vitt. Kanske kommer lite bilder i morgon när allt torkat, förhoppningsvis även fått dit termometer med bakgrundsbelysning då.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
860274
March 17, 2005 - 6:57 am
sp_Permalink sp_Print

Målningen blev bättre än jag hoppats, visst, blev lite damm å skräp i, men förhållandevis väldigt lite, syns bara i bra ljus eller om man känner noga. Även börjat lite med termometern... dock inte kommit så långt... dragit lite kablar å så... allt sånt måste vara klart innan jag monterar, kommer ej gå löda sen. ser för stunden ut att kunna bli rätt bra... aja, nu försvinner jag några dagar, så projektet står stilla, iaf praktiskt sett... kommer säkert på några fler lösningar att göra tills jag kommer hem igen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 34
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL