Vattenkylning för tyst dator,extern låda uppd. 14/1 2006|Page 8|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylning för tyst dator,extern låda uppd. 14/1 2006
M3duz@
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
sp_UserOfflineSmall Offline
860592
March 17, 2005 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

B I L D E R 😀

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
862137
March 20, 2005 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

kommer.. lugn... ska bara göra färdigt så jag har nåt å ta intressanta bilder på... vart lite mycket å göra nu senaste dagarna.. inte vart hemma sen torsdags, å onsdags hade jag fullt upp.. kanske kommer en liten bildupdate i morgon...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
863240
March 22, 2005 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nu målat knapparna till termometern, och även kopplat in den som den ska sitta, och lött på alla sladdar jag kommer behöva, men har ändå ett ganska stort problem... när jag ger termometern ström lyser displayerna som dom ska, sen när d slocknar för att visa temp (har inga sensorer inkopplade) visar ena tre sträck, och grader C, och andra bara ett konstigt sträck, vet inte vad som kan vara fel.. den borde ju visa samma... får pilla lite med det å se om jag kommer fram till vad det kan vara... inga bilder nu heller... för lite å visa.. när termometern funkar kanske det kommer bilder...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
863282
March 23, 2005 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

Sådär, nu funkar det som de ska... vet inte varför det krånglade förut... inte gjort något nytt vad jag vet... här kommer iaf 2 bilder.
Såhär ser lådan ut frammifrån nu då, vet inte vad jag gjort med displayerna, men syns lite dåligt uppifrån, men spelar kanske inte så stor roll:
[Image Can Not Be Found] Förrästen, ingen sensor på övre termometern därför den inte visar något.. undre är bara provisoriskt ditsatt, för den inte visade någon info alls först. Övre kommer bli utgående vattentemp, i tanken, undre vet jag inte riktigt än, antingen radiatorluft eller ingående temp.

Och såhär är allt fastsatt, verkar sitta som det ska, nu när jag väl fått dit det,var lite svårt att sätta det som det skulle. LCD-displayer brukar krångla, speciellt den där ledande "gummi-saken" men nu sitter det som det ska, hoppas på att slippa ta bort det. Ska dit 2st plexi-skivor med lysdioder med är färdiga, ska bara slipas lite i kanterna så ljuset delas bättre, och det får plats. Hoppas på att få dit dessa i morgon:
[Image Can Not Be Found]

KloreX
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 104
863363
March 23, 2005 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

Här jobbas det. Tror du kan köpa en motstånds satts från clas ohlson för ca 120kr då får du 600 sorterade motstånd av olika värden. Jag köpte även mitt relä där. Men kanske inte så värt att köpa motstånd för 120 kr om man ska ha ett enda men resten kan ju "vara bra o ha". Och "vara bra o ha" brukar vara något som förföljer en i dessa kretsar.

Har precis satt igång mitt eget bygge eller upprustning av den gammla. Den ser ganska ful ut i dagsläget så lite nya mods o lack e påväg. Om du inte vet hur du ska montera relä till pumpen föreslår jag att du kollar in min tråd vart väldigt fint. Köpt på clasohlson så lätt att få tag på relä och jo det är ett välkänt elektronik märke på det.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
863382
March 23, 2005 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jodå, går frammåt.. ska nog fixa plexit för belysning idag.. kanske även kan få dit lysdioderna. Motståndssats kan jag inte köpa från Clas Ohlson, då dessa är märkta 0.5W eller något, om ens det, ok jag behöver 40W... men har koll på vad jag ska ha iaf... kostar inte mer än 40-50kr styck... Pumpen kommer jag inte ha kopplad till något relä, datorn står igång 24/7 ändå så är inte i behov av nån automatik... fläktarnas koppling har jag löst nu, så är bara beställa motstånd och koppla, så ska det funka... men bara för det ser ut å funka i teorin behöver det ju inte göra det i praktiken.. men är väl bara hoppas =)

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
863779
March 23, 2005 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådär... efter några timmars lödande limmande och allmänt pillande börjar nästa del bli klar =)
Har nu fixat snabbkopplingen mellan under och överdel... så man helt kan ta av locket... utan några sladdar som är i vägen.

Såhär ser kopplingarna ut... ett antal jobbiga lödningar... ganska simpla men bökiga att komma åt... sladdar i vägen å grejer. Batteriet är bara temporärt, termometern ska seriekopplas med ett motstånd, men inte orkat räkna på det än.. å skaffa motstånd.. kommer... Ska även dra kontakten lite finare... men eftersom jag inte har alla kablar som ska sitta där än klart och inte andra kablar är dragna heller får det vänta:
[Image Can Not Be Found]

Displayerna i låg och helljus... blev inte så bra på bild... Termometersensorn sitter inte som den ska... det har inte gått från 21 till 16 grader mellan då bilderna togs:
[Image Can Not Be Found]

En bild från insidan med allt kopplat, i ljus och mörker.
[Image Can Not Be Found]

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
867022
April 1, 2005 - 1:18 am
sp_Permalink sp_Print

Har nu gjutit en gänga på röret som ska gå från pumpen till tanken. Blev faktiskt riktigt nöjd, förhastade mig lite med att skruva i den i pumpen, där jag tidigare försökt göra en avgjutning av gips, så det vita på gängan är altså spår av gipset, tror inte plasten var riktigt härdad heller, var något mjuk, antar den är hårdare i morgon. Vad som nu återstår med denna är att borra upp hålet in i röret och kapa till lagom längd för att passa slangen till nippeln på tanken.
[Image Can Not Be Found] Fick även lite plast över, som jag kladdade på runt nipplarna på CPU-blocket, ända ännu ej täta blocket, inte hunnit testa om det funkade än, då jag vill att denna plast ska vara helt torr innan jag utsätter den för några belastningar. Funkar inte detta tror jag istället jag gör ett lock i aluminium med svetsade niplar, känns inte som jag kommer få tätt på CPU-blocket annars, om inte detta funkar då. tog en bild även på detta, men syntes så dåligt, allt man såg var hur förskräckligt fult CPU-blocket börjar bli.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
867529
April 2, 2005 - 2:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jobbigt att inte ha något fungerande operativ på laptopen, då måste man ju gå upp för å göra sina ytterst viktiga uppdateringar gah!

Har iaf lagt på ytterligare några gängor plast på röret, så det kan bli tätt, hoppas på att det funkar, borde det göra.
Även kommit fram till att Polyesterplast knappt är något UV-reaktiv innan den härdat, nya jag tagit på, som börjar bli stel nu reflekterar inte lika bra som den jag tog på igår, bra sätt att kolla hur väl härdad den är.

Såg även en sak till när jag kollade med mina UV-rör, röd glykol är i sig UV-aktiv, hade röd i min bil i somras, eftersom man tydligen inte skulle byta från en färg till en annan fick jag köpa röd, blev aldrig av att jag bytte (fanns bara 2 liter kvar på mekonomen när jag köpte, så hade behövt nån liter till, som aldrig blev av att jag köpte, sen sålde jag bilen) men glykolen i sig självt verkar iaf vara uv-reaktiv... även polyestern, även om polyestern är det ytterst lite... så kommer bli 4 färger i mitt chassi sen... varav 2 avsiktlika buntband rosa, polyester neongrön transparent lack blå och glykol röd, får se om det ser OK ut eller om det bara kommer bli hemskt.. rädd för det sista.

Jaja, kanske iaf upplyste någon, vill du ha rött UV-aktivt vatten köp röd glykol istället för grön glykol och "UV-färg"

Edit: Kanske snarare blir orange förrästen.. ungefär som överstryckningspenna.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
867940
April 3, 2005 - 12:58 am
sp_Permalink sp_Print

Så, nu har jag kopplat ihop allt igen för trycktest, verkar som CPU-blocket är helt tätt nu =) testade med tryckluft förut, å läckte inget... testade inte några överdrivna tryck, men kanske iaf 1-2bar, mer lär jag inte komma upp i med en Eheim-pump... läckte inte något.. så ska köra ett komplett trycktest nu.. väntar bara på att röret ska härda igen, förlängt det något. så ska få härda, sen hoppas jag på att det ska gå skruva av "muttern" igen, å borra upp borde ej va några problem... har spruckit några ggr förut, men nog jag som varit för strässad, inte hunnit härda ordentligt. Såhär ser allt ut ihopkopplat, förutom röret mellan tanken och pumpen då:
[Image Can Not Be Found]

tog även en bild på glykolen under UV-belysning... mest för jag inte hade något att göra.
[Image Can Not Be Found] Dock upplevs inte flaskorna lysa så mycket som på bilderna... som sagt, taget för jag inte hade något att göra, så orkade inte hämta stativ och ställa in kameran ordentligt.

Måste passa på å tacka Krqagyzzz för sina stora klagomål över min kompletta dator som låg i delar under skrivbordet när han var här förra helgen gav lite insperation till att fortsätta jobba. Inte så kul att jobba när man inte får kritik..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
867942
April 3, 2005 - 1:04 am
sp_Permalink sp_Print

Vad som nu återstår att göra:
Trycktest, kommer troligtvis utföras i morgon.
Allt ska monteras, fäste med dämpning till pumpen ska tillverkas, monteringen kommer troligtvis gå ganska fort.

2st effektmotstånd ska beställas från Elfa. och starkström ska dras, för ström transformator m.m.

blocken ska slipas det sista.

Montering av processorblock ska tillverkas + plastmuttrar för montering på chipset och GPU ska tillverkas

stabila slangnipplar ska monteras på lådan.

där är nog listan slut... iaf för tilfället, självklart kommer jag komma på mer jag vill göra.

ska skaffa mörkare toning till fönstret, kan nog bli som det var tänkt då + ev. även måla om utsidan på lådan, inte riktigt så blank som jag hoppats från början, inte överallt iaf. Kanske även behövs spacklas något.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
868044
April 3, 2005 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Lite svårt att ge dig kommentarer också då det inte är så många bilder man kan kommentera, men iaf av de bilder du har lagt upp nu så ser det bra ut..
Jobba på nu så vi får se det slutgiltiga resultatet..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
868055
April 3, 2005 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Men se till å klaga då =) säg vad ni vill ha för bilder, vad ni inte vill ha.

Är klar med gjutningen nu iaf.. sprack mer än från början... så får göra om... tror det ska gå som jag gjort, bara jag kladdar på lite vax på "muttern" får se om det funkar så jag tänkt. Förstår inte varför det inte skulle göra det...

Snorch
Member
Medlem
868061
April 3, 2005 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi vill ha bilder på allt! 🙂 allt du gjort, så man ser vad du håller på med..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
868086
April 3, 2005 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Men finns väl bilder på allt? och lite till nog över 15mb bilder uppladdade... på 100-150kb styck... så finns massa bilder, eller ska i alla fall finnas... får kontrollera så de syns..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
869190
April 5, 2005 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådär, jobbat lite till, å tagit ytterligare bilder... på begäran...
Såhär ser nya toppen ut, markerat där det ska borras, ska iväg och borra i morgon är det tänkt... har ingen pelarborrmaskin så ska iväg till bror och fixa det, han skulle även låna med sig borr från jobbet. 20mm är inget som ingår i hemmasortimentet =P
[Image Can Not Be Found]

Jämförelse mellan de 2 topparna.. .kände inte att jag litade på den gamla.. var svårt att få något att fästa på silikonplasten som nipplarna var tillverkade i med. sen blev plasten jag tätade med dålig, vet inte om det var min gamla plast som börjat ge upp... hade inte nya hemma när jag plastade, härdar inte som den ska den nya under ska som sagt borras i morgon, sen ska de nipplarna svetsas på plats, även nipplarna till småblocken ska svetsas, så man kan sova gott på nätterna.
[Image Can Not Be Found] Såhär gjorde jag fästanordningen till CPU-blocket, en gängstav jag böjt på 2 ställen som passar att bara spänna fast vid svarta plastramen runt processorn, sen sen gå rakt igenom blocket, så ska det på en fjäder på varje sida och en mutter ovanpå det, tycker det borde funka. Funderar dock på att byta till en titanstav och gänga istället... ena gängstaven sprack bara jag böjde den, känns lite osäkert med hållfastighet.. inte gjord för att böja.
[Image Can Not Be Found]

Såhär stor skillnad blev det på alu-röret innan och efter polering, till höger är det sida vid sida, utan övergången. Röret kommer från en gammal antenn, som byttes vid bytet mellan analoga och digitala TV-nätet
[Image Can Not Be Found]

Snorch
Member
Medlem
869192
April 5, 2005 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ahh bilder 😉

Nä men ser bra ut, lite snyggare topp till blocket också..

Kan tipsa om att om du värmer gängstaven så går det utmärkt att böja dem utan att de spricker..

Snorch
Member
Medlem
869196
April 5, 2005 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag har värmt så har jag använt gassvets, men det skulle räcka med någon mindre typ av gasolbrännare eller liknande, för det är ju inga stora saker det handlar om. Varmluftspistol ger nog inte tillräcklig värme skulle jag tro..

edit: Öhh tog du bort bägge inläggen? hmm..
edit2: hah.. nu blev mitt inlägg före dit men skit samma.. 🙂

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
869198
April 5, 2005 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, bilder, massa bilder 😉

Jo, betydligt snyggare... plexitoppen blev inte som det var tänkt.. fick kladda på massa kemisk metall, å när det ändå inte blev tätt blev det plast, eftersom den är uv-aktiv tog jag lite extra, i ett "mönster" som var tänkt att bli snyggt.. men jag vet inte... inte nöjd alls med den... gillar alu... jobbade på ett ställe som heter svetsbolaget här i stan för några år sen, så fick bra pris på svetsning av nipplarna med, då lär det iaf bli tätt...

Ok, tack för tipset, får väl testa det, om jag inte använder mig av titan istället... eller rostfritt, dumt att inte utnyttja det när man har fri tillgång på spillbitar =) gäller bara å orka hämta.
Hur ska det värmas? räcker det med varmluftpistol eller bör man använda eld av någon form? (gassvets eller så)

Vet inte vad jag håller på med.. skulle ändra en sak, å tog då bort inlägget... krånglar bara massa =P men nu är jag nog iaf klar... men inläggen hamnade i lite fel ordning... jaja..

får se vad jag hittar då... har varken tillgång till svets eller annat... ända gasolsaken jag har är en grill.. och den blir det ingen direkt koncentrerad värme av...
får se hur jag gör... löser det nog på något sätt iaf. tack för tipset!

Snorch
Member
Medlem
869203
April 5, 2005 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle tro att det fungerar med en sån där liten gasbrännare, typ som en tändare, då det handlar om så lite gods för är väl M3 skruv?
Kan säkert köpas för en 30kr kanske..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 418
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL