February 21, 2015

[Image Can Not Be Found]
Introduktion
Hej allihopa! nu var det dags för ett nytt bygge igen.
Jag ville göra ett unikt bygge, något som jag inte hade sett förut och medans jag gick runt bland alla gamla prylar så såg jag skönheten som projektet ska baseras på, för er som kunnig om gamla radioapparater så är det en Grundig 4066 tillverkad i tyskland på sent 50-tal.
Detta projekt är ämnat att vara en form av surfdator samt lätt bildredigering dvs photoshop, det är ämnat åt min kusin som har varit riktigt schysst genom att både låna ut en Nikon D40x kamera till mig för att denna projektlogg ska få lite bättre kvalité och hjälpt mig ta slutbilderna till mitt förra projekt Chernobyl
som faktiskt kommer få en liten lätt renovering nästa vecka, kort sagt så ska jag byta lite grejer i loopen, dra om kablar och sätta in lite nya grejer. Nog om det, resten får ni läsa i den byggloggen.
Förstår att vissa personer ogillar mitt val av "chassi" eftersom det betyder att jag måste plocka isär radion.
Det är helt enkelt så att radion har gått genom min familj i bra många år och har helt blivit bortglömd, därför väljer jag att ge denna fina pryl lite nytt liv.
Därav namnet Vintage reborn.
Komponenter
Alla komponenter är ej bestämda en men jag kommer uppdatera denna lista under projektets gång.
- PSU: Bitfenix Fury 550G
- MOBO: MSI Z97i AC
- CPU: Intel i5 4690k
- RAM: 16GB HyperX fury
- SSD: Samsung 850 EVO 120GB
- HDD: WD Green 2TB
- CPU kylning: BeQuiet Dark Rock Pro 3
- DVS Kylning Bitfenix Spectre Pro
- Ljus Bitfenix Alchemy LED strips
Stora nyheter!
Bitfenix har hoppat in och bestämt sig för att sponsra detta projekt.
Ett stort tack till Håkan på Bitfenix som lyckades fixa riktigt bra saker till mig som kommer hjälpa projektet väldigt mycket.
Som nog alla vet så har en 16 åring en hyfsat tight budget.
[Image Can Not Be Found]
Jag kommer täcka sponsringen lite noggrannare under projektet.
Då sätter vi igång!
Jag tänkte börja med att visa upp radion i sig innan isärmontering samt visa upp den Bitfenix hjälpte mig med.
Såklart så har jag fortfarande väldigt mycket att lära mig när det gäller fotografi men ni får nöja er med bilderna nu så kommer dom garanterat bli bättre under projektets gång.

Nu vidare till sponsringen, här har vi lite bilder på vad Bitfenix fixade.
[Image Can Not Be Found]

Jag måste verkligen lägga till att för att vara sleeve från fabriken så är nanosleeven på Fury agget riktigt bra, verkligen inte vad jag förväntade mig
Den är ganska mjuk och inte lika "plastig" som många andras sleeve kan vara.

Och såklart en helhetsbild på båda radion samt lite komponenter.
Jag får ursäkta för bildbombningen men ville verkligen visa upp alla aspekter av radion, nu vidare till vad jag har planerat för datorn.
Projektet är tänkt att vara klart mot sommaren så det kan ta ett tag innan jag köper alla datorkomponenter som ni förstår, men det betyder inte att vi ska ta det lugnt! blir full fart direkt.
Jag vill ha kvar så mycket av Retro känslan jag kan i radion och därför har jag bestämt mig för att helt enkelt inte visa IO panel och andra saker som man vanligtvis finner på baksidan av en dator, istället kommer jag använda fantastiska saker som heter panel mounts
Man förlänger helt enkelt kontakten och monterar den på utsidan istället, lite som man oftast ser på fronten av ett chassi.
Har tyvärr inte hunnit med mycket denna vecka pga studier men lite har jag allt gjort.
Jag började med att plocka isär hela radion och det kan jag säga var inte en jättekul upplevelse då den inte har blivit öppnad på ca 40-50 år.
Men men, vidare. Radion är isärplockad och jag har börjat planera vart jag ska borra och skära ut alla hålen för kablarna och börjar bestämma mig för komponentplanering inuti radion.
Här har vi en bild på hur radion ser ut utan alla detaljer på.
Och samt en tidigt version av dom urborrade hålen.
OBS Detta är inte dom slutliga hålen då jag fortfarande har väldigt mycket detaljer kvar att göra för att få dom att se fina ut.
Projektet kommer vara lite torrt på uppdateringar just den här veckan eftersom jag har väldigt mycket studier just nu och jag planerar en stor omgörning i Chernobyl datorn. Ska se till att uppdatera loggen så fort jag får tid, vill såklart inte att ni ska behöva vänta <3
Här har vi några renderingar på ett tidigt stadie i bygget som är framkallade i Visualizer, tyvärr har jag inte lyckats få tag i V-ray för renders men förhoppningsvis så kommer det bättre bilder senare.
Här har vi 2 bilder på hur det kommer se ut i datorn.

Det var allt för denna uppdatering!
February 21, 2015

Första update!
Ja då var det dags att uppdatera lite passande nu till påsklovet, har inte kunnat jobbat allt för mycket på radion eftersom det har varit en väldigt hektisk vecka i skolan men nu så är det lov och är dags att börja jobba igen!
Jag har såklart gjort lite saker under denna vecka också, jag började med att sleeva alla kablar som ska gå till paneluttagen på radion samt alla fläktar från Bitfenix Ska ner till stan och köpa på mig lite aluminium och kantlister sen så ska jag hoppa tillbaks med att jobba på radion, kommer tyvärr inte ge ut någon info om vad jag ska göra med aluminiumet men det kommer ni få se nästa update!
Jag fick hem lite Teleios sleeving från E22 och satt igång att sleeva allt som gick att sleeva.
Här har vi lite bilder på Spectre pro fläktarna från Bitfenix

Sen lite bilder på USB samt AUX kablarna

Vad tycker ni om bilderna förresten? Personligen känner jag att dom blir bättre och bättre, vad tycker ni?
Det var allt för den här gången! Nästa update bör komma nästa vecka.
February 21, 2015

Update time!
Hej! ursäkta att det varit ett litet uppehåll på uppdateringar men jag har inte slöat, har varit en hektisk vecka men nu är jag på fötterna igen och det är dags för uppdatering. Har gjort en hel del saker denna vecka, bland annat kapat aluminiumbrickor samt skurit ut alla hål för uttagen, dessa brickor kommer agera som coverplates över IO uttagen vilket ni kommer se nedanför i bilderna. Mässingtråd har införskaffats för att pynta ut aluminiumbitarna och lite små saker ytterliggare för att passa radions tema, jag har kommit över ett par 20W's volvo 240 högtalare som kommer husera som ljudet i datorn men är fortfarande lite kluven om jag ska sätta en liten subwoofer i botten för ett fylligare ljud.
Sata kablar har sleevats och lite andra småsaker som kortläsare och startknapp.
En ny vandal switch från elfa har installerats i toppen av datorn som ska agera som startknapp, dessutom medans jag var i "vintage-känslan" under detta bygge så passade jag på att göra en matchande kabel till mitt tangentbord, kabeln finns att se nedan.
Nästa update kommer komma inom kort då jag har en hel del saker som kommer den här veckan, inklusive en ny förstärkare till radion och en fin CPU kylare!
nog om det, nu går vi vidare till bilderna.
Här har vi bilder på lite olika kablar, inklusive den nya tangentbords kabeln.

Här kommer lite bilder på aluminiumbrickorna samt mässingtråden som jag pratade om, OBS aluminumbrickorna är fortfarande inte helt klara då det återstår lite filning samt polering.
en bild på den nya startknappen från Elfa
Sen till sist lite bilder på högtalarna som nu sitter i radion.
Nästa update bör komma inom kort då den kommer innehålla lite nya komponenter!
February 21, 2015

February 21, 2015

Hallå där! Nu var det dags för en till update, prylarna jag har väntat på sitter nu brevid mig och allt funkar.
Jag har fått tag på den efterlängtade Dark Rock Pro 3 kylaren, helt klart en av dom snyggare tornkylarna på marknaden.
Den nya förstärkaren till radion är hemma, det är en Lepy LP-V3 som ska driva dom 2 20w's högtalarna.
Jag sitter och funsar på om jag ska göra något speciellt med kylaren för att få den att passa in bättre och kom på idéen att sätta fast högtalargaller på cpu kylaren för att få den att smälta in lite mer, men är inte helt såld på konceptet än, Vad tror ni?
Har även inhandlat 2.5 kvadrats transparant kopparkabel till högtalarna just för att jag tycker det passar radions stil.
Allt börjar dra ihop sig och snart kommer ni nog se lite prylar i radion! måste bara komma på vart jag ska fästa förstärkaren.
Här kommer lite bilder på allt nytt.

Här kommer lite bilder på förstärkaren som då är en Lepy LP-v3

Det är nu jag behöver eran hjälp, är lite kluven över detta och kan inte välja om jag ska köra med galler eller utan, vad tror ni? Ge feedback!
Självklart kommer jag slipa bort "Volvo Sound" loggan när jag väl sätter in dom. Planerna är att ha ett galler på både fram och baksidan.

February 21, 2015

Update!
Jag börjar direkt med att säga att jag är hemskt ledsen över att jag inte uppdaterat på nästan 1 månad. Har haft det väldigt körigt och har tyvärr ej kunnat jobbat så mycket på radion, var bland annat nere på Birdie och jobbade för föreningen Swerigs för att sen komma hem till en halv trasig dator, så det vart #1 prio under tiden.
Men lite har jag allt gjort! börjar nästan direkt med lite bilder men ska bara förklara lite kort vad jag har gjort.
Epoxy samt kontakt lim har inhandlas och har använts för att fästa custom aluminiumplattorna som coverplates samt alla kablar i datorn.
Jag var tvungen att löda fast högtalarkablarna då dom inte passade så bra med högtalarnas ingångar men det löste sig! ljudet är testat och fungerar jätte bra, dock tror jag ljudet blir lite fylligare efter jag har skruvat ihop radion igen så det blir lite resonans i lådan.
Vad som står på tur näst är att skruva fast moderkorts plåten, putsa bort "Volvo" loggan från högtalar grillarna samt fästa dom på kylaren, fästa förstärkaren och dra alla kablar med P clips.
Här kommer bilderna!

Min kära P-clips låda som jag kommer använda för att fästa alla kablar.
Som ni ser är både brickorna och kablarna fastsatta.
Sen några bilder på högtalarkablarna och alla IO kablar.

February 21, 2015

Hallå, inte varit jätte många updates på sistonde men nu kommer jag börja sätta igång igen!
Den här gången kommer det bara vara en text update då jag känner att det är inte riktigt värt att lägga in massa bilder på det som har gjorts, minimala skillnader. Men komponenter kommer börja trilla in nu dom kommande veckorna så vi kan få klart detta projekt! Moderkort borde komma nästa vecka samt lite andra godsaker!
Jag har även inhandlat ett nytt objektiv till min kamera, ett 50/1.8 Nikon objektiv samt ett stativ. Så ni kanske kommer se lite skillnad i bilderna nu den kommande tiden!
Det som kommer nästa update är:
Produkt-overview, moderkortsplåt montering, slutsteget ska monteras och kablarna ska dras med P-clips.
Updaten bör komma mot slutet av nästa vecka! Ha det bra så länge
/August Lindgren
February 21, 2015

Nu var det dags för uppdatering med lite delar igen! hade tyvärr lite problem med posten så paketen vart försenad, därav sen uppdatering men nu är dom framme! Det som kommer göras till nästa update är då:
Fästa moderkortsplåt
Skruva fast förstärkaren
Dra alla kablar permanent
Fästa PSUn
Skruva fast hårddisk och SSD
Fästa paneler
Nya delarna
MSI Z97i AC
1TB WD Green
Samsung EVO 850 120gb
CPU och RAM kommer inhandlas om några veckor!
Nu vidare till bilderna.

Nästa update bör komma om 1-2 veckor om allt går som planerat, slutsträckan nu! stay tuned.
February 21, 2015

Bra nyheter! BeQuiet har bestämt sig för att hoppa in och supporta projektet med en helt ny Dark Rock Pro 3 kylare! Då min var rätt gammal o grå, samt hade inga fläktar eller monteringstillbehör.
Updaten kom tidigare än väntat! fick väldigt mycket gjort nu dom senaste dagarna då jag satt undan några dagar för endast jobb, så jag tänkte att jag inte ska hålla er väntande utan pusha ut updaten direkt. Nu börjar bygget faktiskt se ut som en dator istället för en ihålig gammal radio, det är alltid lika kul när man ser lite resultat på vad man gör, nu vidare till vad som har hänt!
Får ursäkta för bildbombningen som kommer men vill visa alla aspekter av radion då jag känner att jag inte riktigt visat upp hela bygget än.
Jag ska låta bilderna tala för sig själv!
Här kommer en liten bild direkt från "verkstaden" och en liten mockup på hur allt ska sitta innan skruvar åkte in.

Nya Z97i AC brädan passar perfekt in i bygget!
Dom 2 insugs fläktarna är fastskruvade i frontpanelen på radion så den får lite luftflöde i sig.
Den lilla Lepai förstärkaren är monterad i toppen av radion så att man lätt kan justera rattarna om det behövs.

Sen till sist en liten preview på hur allt ser ut med den maffiga kylaren, tycker den passar sjukt bra till bygget o hjälper verkligen framhäva temat.

Så som en sammanfattning kan jag säga att bygget är väldigt nära ett slut, förstärkaren är monterad, fläktarna sitter i och större delen av komponenterna.
Det som saknas är att löda en egen strömkabel till förstärkaren och nätagget,
Montera PSU
Köpa hem CPU och RAM
Sen putsa upp alla panelerna lite så den ser fräsch ut!
Ses nästa update!
February 21, 2015

February 21, 2015

Detta projekt är nuavslutat! jag hänvisar er till galleriet för att se slutresultatet:VintageReborn
Det har varit grymtkul att jobba med detta projekt och jag har verkligen uppskattat allkritik jag mottagit, bra som dålig. Väldigt mycket hände nu domsenaste dagarna på slutspurten som jag tyvärr ej hade tid attdokumentera. Många kablar som gjorts, lite aluminiumfästen ochliknande, för att fräscha upp radion lite så har jag fyllt på medny svart färg på insidan istället för gamla spruckna färgen somvar där från början, jag har gjort ren alla smådetaljer påradion så som alla rattar och knappar, sen till sist så har jagputsat upp alla panelerna på radion för att ge den en litefräschare och glänsigare look.
ett stort tack tillalla er som har följt projektet under dessa månader, vill ocksåtacka mina fantastiska sponsorer för diverse delar.

Nu vidare tillbilderna!

1 Guest(s)