December 27, 2003
Då jag byggde min chiller, så fick jag en liten förfrågan om att lägga upp en bygg logg " projekt logg " på den här oxå av en admin på forumet här.
Nu påbörjas nästa bygge, och jag skall försööööka uppdatera en logg hyffsat simultant här oxå. Får se hur det kommer att gå. Dock är den bygg/projekt logg som kommer att uppdateras i första och främsta hand placerad här -----> http://www.techsweden.org/foru.....9841#49841
Svar på eventuella frågor, kommentarer etc etc kan lämnas i både denna, och den andra tråden för loggen. Men, förväntar ni er ett svar inom en hyffsat nära liggandes tidsram, så skall ni nog testa den "Orginal" logg tråden. Mvh Ted a.k.a ZejtaN
Japp. väntan har varit lång, ekonomin har sargat levnads standarden, och det betyder att det är dax att göra något nytt !
Efter att ha släng ner en smärre förmögenhet i projektet med waterchillern som kunde följas i denna tråden, http://www.techsweden.org/foru.....php?t=2158
Som tydligen var en rätt uppskattad sak verkar det som. 5022 visningar !
Glädjer mig mycket att folk faktiskt intresserar sig för vad som händer.
och, eftersom flickvännen numera står å surar i garaget, så är det dax att fördriva tiden på nått nytt.
Problemet är bara att det inte finns så mycket tid...
men men, nog med dö snack !
Efter att ha lyckats få hit ett Backer Block från junated stäjts till en kostand av hutlösa:- så var det här.
Efter att ha legat på säkert förvar i min förra lägenhet, där jag kunde smeka det varje morgon innan jobbet, så var det dax att flyta. Och när jag nu skaffat det mest vesäntliga delarna för bygget, så hittade jag så klart inte blocket.
Men men. Efter att ha vridit upp och ner på exakt Allt i hela lägenheten. Så fan jag det igen, Och lyckan var stor !
Så, för att avsluta detta jäkla sur som kan liknas vid en förtext, presenterar jag ett par bilder på
"Det försvunna Backer Blocket och dess återkomst !"
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Och eftersom vi ju har de flesta av delarna här i huset, så är det väll lika bra att ta ett par bilder av dom oxå, medans kameran är i hugget, så ni får lite mer kött på bena om vad det hela handlar om lixom. Eller vad tycker ni ?
Ett par bilder på kompressorn, kapilär rör, några schradrar, och en kondensor alla Big !
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Här har ni vad det är för kompressor det hela komemr cirkulera i. ( iallafall till att börja med ! )
[Image Can Not Be Found]
Vill ni se en pdf om vad kompressorn verkligen är för en sak. så kan ni göra det
Genom att trycka på denna text rad med kul och anorlunda färg
Text raden ovan med kul och annorlunda fär funkar inte, så det är bara en test rad med kul och annorlunda färg, men vill du se pdf'en så tryck på denna länk sak nedan.
http://www.modkjol.no/wh/mk/MK.....V_50Hz.pdf
December 27, 2003
Kamelryttarn wrote: Som alltid ska det bli MYCKET intressant att se hur det går. Jäkligt bra bilder btw.
Hoppades nån skulle märka att jag försökt få till lite kvalitet på bilderna, att man sen var lite 56k förstående och minskade dom till 800*600 var bara för att jag ville vara snäll. Och det är jag inte allt för ofta =)
December 27, 2003
ja, 90graders vinkeln underlättar montage på graffen, men det går likaså bra att montera på cpu, gäller bara att klöara snickra till en fäst anordning som funkar respektabelt bra,
kolla pdfen som länkat till, så får du all den info du kan tänkas behöva om kompen, och lite till.
// ZejtaN
December 27, 2003
KorSpo. Har nog redan passerat chillern i kostnader tror jag, plockade hem sista delarna idag så jag tror jag passerade chiller kostnaderna i och med det... Kommer en liten "resume" om vad bygget kostat snart.
AMD_RULEZ. bjuder på den, sitter säkert nån annan med en snigel-lina hemma och hackar sig igenom bilderna =D
December 27, 2003
Åhhh, hå hå hå !
Japp, idag kom sista delarna inför byggets start på Fredag !
Eftersom jag är en så jävla trevlig prick, så tog jag ett par bilder på sakerna, bara för att vara snäll lixom 😮
En enkel översikts bild på evap slangen, en flexibel stål slang som går loss på kopiösa mängder pengar, villket jag upptäckte Efter det jag fått den....
[Image Can Not Be Found]
En närbild på anslutningarna på slangen ( fan, jag e ju nästan elite på att använda denna kameran snart, lixom fatta, en närbild som man kan se vad det föreställer ! )
[Image Can Not Be Found]
Och en liten närbild på start kitet, kan bara säga SATAN va dyrt det var, hadde jag varit lite smart så hadde jag byggt ett eget kit, men, det hadde inte blivit lika snyggt, plus att vem fasen orkar bygga sånt 😮
[Image Can Not Be Found]
November 5, 2002
Jorå. Allt ser fint ut. 🙂
Skulle själv gärna orka ge mig in på lite extremkylning...
...Därför undrar jag bara lite... Du som verkar vara lite inne på kompressor o grejjer...
Det är så att jag har lyckats komma över en frysbox modellen denna :
[Image Can Not Be Found]
Fast utan människor i och med ett annat glassfabrikat. Boxen är typ ny, bara att det är ett konstruktionsfel på den, därav värdelös... Fast själva kylaggregatet och så funkar ju prima 🙂
Undrar om det skulle vara svårt att använda det kylsystemet men en värmeväxlare till en vattenkylnig. Skulle jag behöva byta ut flera delar eller? Vad skulle behövas ändras?
December 27, 2003
självklart skulle det kunan funka, frågan är bara hur bra det kommer gå, men gör en enkel test,
kapa ut kompressorn, filtret och gör en slinga med rör i en behållare med frostvätska och koppla samman med den slingan istället.
Sen får du försöka ordna så att nån/någon kan vacumera och fylla systemet för dig igen, be dom då fylla så du ligger på en förångning på -25c i förångning när vattnet är så kallt som det klarar bli, skulle detta inte funka allt för bra då vätskan är kall, så vet din tekniker hur det skall göras.
lycka till.
December 27, 2003
Well, idag hadde jag möjligheten att plocka hem mina senaste två "fynd". Efter lite ombyggnader från dx kylning till central isvatten kylning på två maskiner jag gjorde i jobben, så var det ingen som kände sig manad att ta de två aggregat som plötsligt av nån mystisk anledning blev över efter konverteringen till isvattnet. "oh lucky me".
Så, det var till att släpa in de två klossarna i bilen och ställa av dom på mitt personliga lager. Kanske kan komma till användning nån dag :D,
Har lite små ideer om vad man kan göra med dessa 😈
Eftersom jag ändå hadde kameran framme i kåken, så passade jag på att ta ett par bilder, vissa folk här och var uppskattar bilder tydligen.
Passade i samma veva på att dra ett kort på min Ac unit som oxå råkade hammna i min "lager lokal".
Kompressor aggregaten är som följer ett...
FH4525Y
& ett
FH4518Y HR
Båda R134a Aggregat !
Bådda kompletta med fläktar startkit och allt sånt där.
Och det bästa av allt. I tanken som sitter på aggregat plattorna så ligger det över 1.5 Kilo R134a. så i praktiken är det bara till att smaska på ett kapilär rör, evap block, vacumera skiten och släppa på gasen. Tuta Å kör med andra ord =)
Bilderna kommer här !
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Som nämnt ovan, så råkar jag ha en Ac unit stående oxå i storleken Större !. Det är en R22 enhet med tillhörande fjärrkontroll Och inerdel, med andra ord, en komplett Ac.
Det bästa av allt.
Den är på 13000 Btu !
( dax för lite matematik med andra ord för dom få, inklusive mig själv som aldrig använder detta mått på effekt... )1 Btu/h (British thermal unit per hour) 0,293 071 W * 13000 = 3809,923 Watt
Tretusenåttahundra Watt !
"might come in handy ! " 😈
Kommer nog kunna hitta på nått skoj med den. Om inte annat, så kan man ju sälja den för en sisådär Ny värstingburk.
Jo, nämnde jag att även Ac uniten har komplett fyllnadsmängd nerpumpad i systemet. Japp 1.3 Kilo R22 = inget oljebyte för att kunna piska igång denna om man så vill. Och, ett par bilder på den oxå.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
1 Guest(s)