June 25, 2006
Hej!
Windows har krashat totalt på min gamla dator och jag har ingen cdläsare för att formatera..
Tänkte därför höra om någon har en hårddisk med windows installerat till salu?
Inga höga krav alls då det är en gammal dator jag försöker få liv i, mer än att windows (gärna 8 eller 10, 7 duger också) är installerat så det är plug and play för mig.
Möts gärna runt Stockholm.
Mvh
January 9, 2004
Caterham;1298779 wrote: Brukar bli blåskärm under uppstart om man flyttar en hårddisk med nyare windows på. Inte bättre att installera via usb minne?
Så blir det när du flyttar en IDE installation till en dator som har AHCI eller RAID i BIOS. I så fall är det bara att ändra till IDE i BIOS, så funkar det igen
Jag håller med de andra dock. Installera från USB.
December 30, 2012
camrige;1298778 wrote: Hej!
Windows har krashat totalt på min gamla dator och jag har ingen cdläsare för att formatera..
Tänkte därför höra om någon har en hårddisk med windows installerat till salu?
Inga höga krav alls då det är en gammal dator jag försöker få liv i, mer än att windows (gärna 8 eller 10, 7 duger också) är installerat så det är plug and play för mig.Möts gärna runt Stockholm.
Mvh
Windows Vista, Windows 7, Windows 8 samt Windows 8.1 kan du ta en valfri installation och flytta som du vill mellan datorer, ett värsta scenario är att du måste återaktivera din licens. Anledningen är att HAL- drivrutinerna, Hardware Abstraction Layer, installeras efter installationen av Windows. På XPs tid var det tvärtom, var av det i praktiken var omöjligt att flytta en installation. Nu går det av bara farten.
När du gör en sån här installation kan du se att Windows konfigurerar inställningarna precis innan du får logga in, detta är alltså samma steg som sker sist i en vanlig installation.
Med ovanstående vetskap har jag utan problem flyttat installationer mellan olika hårdvaror - den äldsta kommer från Vista tiden och har överlevt allt från hårdvarubyte (AMD -> Intel -> AMD -> AMD exempelvis) till byte av operativsystem från Vista till Windows 7 till nu Windows 10.
Har några gamla mekaniska diskar liggandes, skulle kunna preppa en disk åt dig om du vill imorgon eftermiddag. Bor i Nynäshamn men kan nog lämna över den i helgen
2 Guest(s)