December 18, 2001
January 12, 2007
Har du kollat http://www.elfa.se ?
December 16, 2003
JorisS;1251629 wrote: Har du kollat http://www.elfa.se ?
Det tråkiga med elfa är deras fraktpriser.
Av ren slump så har jag dock! Och jag ger bort dem mot kostnaden av ett frimärke. Vad skall behöver trådskaparen för bendelning (radiella komp. alltså)? Går ifs oftast ändå.
Ta det i tråden eller skicka PM
December 16, 2003
Snorch;1251650 wrote: Hör av dig om du inte tar Marres erbjudande, har nog någon som passar.
Med förskott och kortbetalning är frakten inte mer än 35kr från elfa.
I stand corrected. Ville minnas att det var mer, fast så var det säkert för ett decennium sen jag senast beställde.
5 mm bendelning, har ett 10-tal från projekt som aldrig kommer bli av
December 18, 2001
July 30, 2010
En fråga om elfa.se Vad ska man skriva i fältet Er referens? Jag är i nöd av några komponenter som finns där för att få igång min TFT skärm igen. Kondensatorer har lagt av (kinesiskt skit) är också ute efter en som är 450V och 100uf men kan tyvärr inte hitta nån som passar. Den med snap-in går inte eftersom den har för korta ben. Den måste ligga ner annars kan jag inte sätta ihop skärmen igen om den står upp
December 16, 2003
"Er ref" brukar användas i sammanhang då ett företag beställer men nån ansvarar för beställningen (för personen skall ha den grejen).
Annars skulle jag modda komponenten med en bit sladd för att på så sätt kunna placera komponenten hur och även var jag vill, inom vissa gränser.
Och sedan fixera med smält- eller kontaklim. Superlim i värsta fall.
March 14, 2001
Du behöver inte skriva något alls där.
Det går som Marre skriver att löda dit sladdar för att kunna monterade den liggandes, men använd då enkelledare som är styv och inte en bit sladd eftersom det blir mycket stabilare montering då. Montera även den på samma satt som den gamla och använd så kort ledare som möjligt då en montering på detta vis med lång ledare försämrar kondensatorns funktion, eller inte kondensatorns men själva syftet med den.
Frågan är ju om det inte är bara glättning för den likriktade nätspänningen, i så fall går det med 400V kondensator också och dessa finns det passande hos Elfa. Men det måste du kolla upp ordentligt innan du monterar en sån.
July 30, 2010
OK, men fältet är rött om man inte fyller i den och sedan nekas man gå vidare om man inte fyllt i där om jag minns rätt. Fick reda på att det räcker att man skriver dit sitt namn. Skit samma nu, jag beställde från Farnell då elfa inte hade alla komponenter jag ville ha. Nackdelen med Farnell är att man måste beställa fem exemplar om komponenten är för billig. Man kanske kan klippa av benen på den gamla 450v/100uf och låta benen vara kvar och löda fast den nya där istället?
March 14, 2001
Ja det kan nog vara ändrat nu, förr skrev jag aldrig något men senaste året/åren skriver jag bara datumet och vad komponenterna ska vara till om det är ett större antal till en specifikt projekt.
Ja Farnell är trevliga, nackdelen är ju kvar på företag, om det inte är ändrat nyligen.
Ja klippa av benen på den gamla fungera alldeles utmärkt, gjorde precis så jag också för någon vecka sedan då jag lagade en gammal tft-skärm. Se till att du får en vettig lödning vid skarven och inte någon kallödning.
July 30, 2010
När det gäller Farnell så skrev jag bara dit mitt eget namn istället för företagets namn, verkar funka i alla fall eftersom jag fått en order bekräftelse. Det jag inte vet vad det betyder är fraktdelen, det finns bara UPS som val vad det nu betyder. Jag testade RS Online sida också, men det var en del saker som jag var tvungen att välja vid registreringen fast jag inte är inom det yrket, eller kan man ljuga för dom? 🙂
Edit:
Vad är det för lim som används när dom limmar fast kontakter m.m. i datorer så att det sitter på plats. Det där lite halvt genomskinliga. Ser nästan ut som trälim även om det inte är det
July 30, 2010
Finns ett företag som heter MicroKit (http://www.microkit.se) som hjälper dig om man är privatperson. Han tar hem komponenterna som du vill ha från Farnell eller andra ställen om du pratar med honom eftersom Farnell inte säljer till privatpersoner. Jimmy som han heter på MicroKit verkar vara väldigt bra. Det jag vill klaga på den sidan är själva katalogen med varor. Man ser inget, utan man får gissa sig till eller skriva nåt namn och hoppas att det listas. Bästa sättet är att ta kontakt med personalen direkt. Företaget ligger i Västerås om jag inte minns fel
1 Guest(s)