August 20, 2006
Jag har två stycken kompletta micro datorer byggda på PC Engines Alix 6F2 moderkort. Allt kommer med, moderkort, casing och en rejäl 12v nätadapter. Moderkortet är byggt runt AMDs Geode LX800 och drar bara 5w, helt sanslöst strömsnålt. Caset är dessutom extremt lågt, vilket gör det perfekt att knöka in bakom en skärm eller någonstans i bilen. Givetvis kan man ju göra en massa skoj med det, jag har tryckt i ett 3G modem i minpcie porten och kört det som bildator med 3G och GPS funktion. Finns lite olika distributioner man kan köra, finns en del skoj på deras hemsida. Jag har kört Voyage Linux vilket är Debian baserat och funkar riktigt bra som headless NAS eller liknande. Den ena har jag kört som bredbandsrouter där 3G går in som failover funktion i stugan. Jag har lagt in ett dual bands wifi kort i den med. Bara på skoj så ligger det ett internt monterat 8GB flashminne som jag streamar ut lite skön musik på gården med, oavsett om jag är hemma eller ej Jag har två modem, ett med GPS funktion och ett utan, först till kvarn gäller. Router config (den med 5st antenner, 3st wifi och 1st 3G, 1st GPS): 256MB Ram, dual band wifi, 3G modem. NAS konfig: 256MB Ram, vanligt 802.11g, 2GB CF, 8GB USBflash och 3G modem
.
[Image Can Not Be Found]
Uploaded with ImageShack.us
PC Engines alix6f2 product file
Router = 400:-
NAS = 350:-
1 Guest(s)