Android Apps och Spel - Officiell tipstråd | Mobiltelefoner & Surfplattor | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Android Apps och Spel - Officiell tipstråd
This topic is locked
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juni 13, 2011 - 10:53 f m
sp_Permalink sp_Print
0

[Bilden hittades inte]

Android Market har vuxit rejält de senaste åren och har i skrivande stund drygt 220 000 tillgängliga applikationer och spel i olika former. Att hålla reda på dem alla är närmast en omöjlig uppgift och än idag är sorteringsvertygen inte alltid de bästa.
Denna tråd är enbart till för att tipsa om sina egna favoriter och på detta sätt göra det lättare för nykomlingar till Android-plattformen, eller påminna garvade användare om de guldkorn som finns där ute.

Spel

Verktyg

Produktivitet

Anpassning

Multimedia

  • Grooveshark – Inte lika många låtar som Spotify, men gillar Grooveshark bättre
  • GSRemote – Styr Grooveshark på en dator från mobilen.
  • Official XBMC Remote – Kör man XBMC så.
  • QuickPic – Gillar inte bildvisaren i SGS2, men jag gillar denna.
  • SoundHound – Bättre än Shazam i min mening.
  • Winamp – Snyggaste spelaren imo
  • VLC Remote – Shit vad denna har underlättat! Lite laggig ibland, men underbart att bläddra bland filerna på mobilen och välja film där.

Övrigt

  • HowStuffWorks – Nördigt = bra.
  • Khan Academy – Nördigt = bra.
  • Navigon – Tja, TomTom funkar inte på Android så det fick bli Navigon. Inte lika bra i GUI-navigeringen, men den gör sitt jobb.
  • SpeedHUD – Spegelvänd displayen, lägg den på instrumentbrädan = hastighet och G-krafter i vindrutan. 😀
  • Västtrafik SMS-biljetter – Smidig om man åker i VGR
  • Läkemedel för privatpersoner – Smidigt med FASS i fickan. Man vet aldrig när det behövs.
  • PollenWidget – För mig som är pollenallergiker är det grymt att kunna ha pollenrapporter i en widget.

Skriv gärna era egna tips i forumstråden och om möjligt försök hålla ett liknande upplägg som exemplen ovan, på detta sätt kan vi enkelt uppdatera första inlägget i tråden med era egna förslag.

Tips-riktlinjer:
Namn på App, hyperlänk till market (gör gärna namnet länkbart) samt en kort beskrivning om man orkar.

Json_81
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
november 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1266515
juni 18, 2011 - 6:23 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Appar:
Remote droid – använd telefonen som mus / tangentbord över wlan. Serverprogram på datorn krävs.
XBMC remote – officiella appen för att ha telefonen som fjärrkontroll till XBMC.
TVJunkie – Håll koll på när tv-serier sänds (i USA).
Pulse – Snygg RSS-läsare.
Bankdroid – Håll koll på ditt saldo. Stöd för de flesta banker, paypal mm.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1266530
juni 19, 2011 - 9:49 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Mycket bra tips Json, har uppdaterat första inlägget med dina tillskott. Kör själv Bankdroid och börjar även fundera på att testa Remote Droid igen, fungerade sådär när jag testade sist men det var säkert ett år sedan. Blir ny HTPC snart och då är båda remote-apparna högt upp på intresselistan!

Json_81
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
november 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1266537
juni 19, 2011 - 12:25 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Anton Karmehed;1266642 wrote: Mycket bra tips Json, har uppdaterat första inlägget med dina tillskott. Kör själv Bankdroid och börjar även fundera på att testa Remote Droid igen, fungerade sådär när jag testade sist men det var säkert ett år sedan. Blir ny HTPC snart och då är båda remote-apparna högt upp på intresselistan!

Har märkt att muspekaren kan lagga till någon gång ibland, men överlag fungerar det lika bra som trackpaden på en laptop. Den använder ju wlan så det kan säkert variera beroende på router och telefon förstås.

Avatar
hawkie
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
september 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1266782
juni 27, 2011 - 10:20 e m
sp_Permalink sp_Print
0

JuiceDefender – Låter dig reglera vad din telefon gör när skärmen är av. Hjälper avsevärt med batteritiden, iaf på optimus 2x.
Fring – Videosamtal och chatt funktion till Android, fungerar även mot ios.
Cardiotrainer – Riktigt bra löpapp. Följer din väg, sparar din pace och du kan även lägga ut tider etc. på din facebook.
IMDB – Rätt given app, medföljande widget är också nyttigt!

Spel
Dungeon Defenders – Snyggt och annorlunda tower defense spel, kräver dock sin telefon. Fungerar bra på Galaxy S / Optimus 2x.
Glow Hockey – Är AirHockey men med lite TRON tvisst, riktigt skoj.
Cordy – Är lite annorlunda plattformsspel med små problemlösningar. Fungerar och är ganska snyggt, kräver minst 4″ har jag för mig.

Json_81
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
november 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1266976
juli 5, 2011 - 10:25 e m
sp_Permalink sp_Print
0

hawkie;1266894 wrote: JuiceDefender – Låter dig reglera vad din telefon gör när skärmen är av. Hjälper avsevärt med batteritiden, iaf på optimus 2x.
formsspel med små problemlösningar. Fungerar och är ganska snyggt, kräver minst 4″ har jag för mig.

Tänkte bara slänga in mina tankar om juice defender. Personligen tycker jag den är rätt värdelös, men har man problem med att telefonen måste laddas varje (varannan med rätt rom/telefon/config) så kan den vara användbar.

För att lägga till appar, Astro + SMB + BT modulerna för filhantering
Och Widget locker (kostar några kronor) särskilt för alla med sense enheter, jag avskyr htc’s lockscreen. Dra neråt, wtf?

Avatar
dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
Member Since:
maj 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1267300
juli 21, 2011 - 9:36 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Kan väl bidra med en liten lista på några av de appar jag installerat. Jag har låtit bli att inkludera ”självklara” och välkända appar som Prisjakt, barcode scanners, Angry Birds, hitta.se, tv.nu, playtjänster, Skype, osv. Jag har dessutom inte listat de appar jag har som jag inte testat fullt ut än (Ringdroid, några kameraappar, diverse spel mm).

Verktyg

Spel

Produktivitet

Anpassning

Multimedia

  • Grooveshark – Inte lika många låtar som Spotify, men gillar Grooveshark bättre
  • GSRemote – Styr Grooveshark på en dator från mobilen.
  • Official XBMC Remote – Kör man XBMC så.
  • QuickPic – Gillar inte bildvisaren i SGS2, men jag gillar denna.
  • SoundHound – Bättre än Shazam i min mening.
  • Winamp – Snyggaste spelaren imo
  • VLC Remote – Shit vad denna har underlättat! Lite laggig ibland, men underbart att bläddra bland filerna på mobilen och välja film där.

Övrigt

  • HowStuffWorks – Nördigt = bra.
  • Khan Academy – Nördigt = bra.
  • Navigon – Tja, TomTom funkar inte på Android så det fick bli Navigon. Inte lika bra i GUI-navigeringen, men den gör sitt jobb.
  • SpeedHUD – Spegelvänd displayen, lägg den på instrumentbrädan = hastighet och G-krafter i vindrutan. 😀
  • Västtrafik SMS-biljetter – Smidig om man åker i VGR
  • Läkemedel för privatpersoner – Smidigt med FASS i fickan. Man vet aldrig när det behövs.
  • PollenWidget – För mig som är pollenallergiker är det grymt att kunna ha pollenrapporter i en widget.
Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1267406
juli 24, 2011 - 2:22 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Appar jag inte klara mig utan:
Dropbox – Förklarar sig själv.
Google+ – Om man har det.
Hockeystats – BÄST!
K-9 E-post – Väldigt potent e-postklient
Korsord – av OddDog, suveränt när man reser
MyMovies Pro – Android-version av MyMovies
PocketCloud – VNC-klient
(RingDroid – Klippa och klistra i låter för att använda som signaler)
Subsonic – Streama musik från egna servern
Transdroid – klient för Transmission torrentserver
ConnectBot – SSH-klient
XBMC Remote – Säger sig självt

Andra som jag använt:
Tapatalk
IMDB (inte speciellt bra dock)
Wikipedia

//Andreas

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1267657
augusti 2, 2011 - 8:43 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Mycket fina tillskott grabbar, plus i kanten till Dreamweaver för exemplariskt upplägg med länkar och allt. Ska se till att baka in det i huvudinlägget.

Avatar
hawkie
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
september 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1268259
augusti 18, 2011 - 11:16 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Json_81;1267088 wrote: Tänkte bara slänga in mina tankar om juice defender. Personligen tycker jag den är rätt värdelös, men har man problem med att telefonen måste laddas varje (varannan med rätt rom/telefon/config) så kan den vara användbar.

För att lägga till appar, Astro + SMB + BT modulerna för filhantering
Och Widget locker (kostar några kronor) särskilt för alla med sense enheter, jag avskyr htc’s lockscreen. Dra neråt, wtf?

Juicedefender är vad som borde egentligen finnas i Andriod från scratch. Möjlighet att stänga av datatrafik och all sync samt byta till GSM när skärmen är avstängd. Detta då iaf jag tvångskollar min telefon oftare än vad man egentligen borde.

Faktiskt är det mest radion som drar olovligt mycket kräm.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1269318
september 20, 2011 - 10:01 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Jag har faktiskt glömt att skriva om DicePlayer här. Men som jag nämnde i vår recension av HTC Evo 3D är det verkligen en grym spelare, speciellt för de telefoner med Qualcomm-processor, men även andra som Tegra 2. Jag har kört DicePlayer på de flesta telefoner vi testat och förutom att appen gör HTCs telefoner till riktiga mediaslukare har den även gjort att jag kan se 720p MKV-filer på den gamla häcken Samsung Galaxy Tab, vilket är ganska imponerande.
Som sagt, DicePlayer är väl värd att rekommendera för dem som tittar mycket på film!
DicePlayer

Avatar
Eroo
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
Member Since:
mars 7, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1269604
september 29, 2011 - 12:47 e m
sp_Permalink sp_Print
0

dreamweaver;1267412 wrote:

Verktyg

– Smidigt tycker jag inte duger som information här, vad den gör är att man kan skicka länkar från sin dator (som kör Google Chrome) till mobiltelefonen, öppna aktuell sida på mobilen med.

Kommunikation

Socialt

  • Dayviews – Program för Dayviews (ex. bilddagboken)
  • Facebook – Facebook-klienten

Launcher

Lägger till mer eftersom att jag hittat favoriter 😀

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1270328
oktober 18, 2011 - 6:03 e m
sp_Permalink sp_Print
0
  • Timerific – Gör det möjligt att ändra inställningar i telefonen enligt ett schema.

Exempel: För mina veckodagar stängs all volym av vid 2215 och på igen vid 0700.

Bluetooth startar 0700 och stängs av 0800, på igen vid 1645, av vid 1815. Detta eftersom jag har ett headset som jag endast använder till och från jobbet, inte hemma eller på jobbet.

WiFi sätts på 1645 och stängs av 0700. Eftersom det är endast då jag använder det regelbundet, hemma vill säga.

Sen kan man så klart alltid göra manuella ändringar om man vill, men rätt skönt att slippa göra dessa manöver varenda dag.

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1270356
oktober 19, 2011 - 4:32 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Heytell – SMS i röst form. För de personer som inte orkar skriva. Smidigt att använda. Dock måste man lägga till folk manuellt vilket kan vara lite ”Pain in tha ass!”.

Viber – Samma princip som WhatsApp, fast att detta också fungerar mot iPhones.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1271627
november 16, 2011 - 6:17 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Ett tillägg om Hockeystats. Hockeyförbundet tvingade tydligen bort den från market eftersom de ska göra en egen app.

Jag har dock .apk för den som vill använda det.

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1271875
november 23, 2011 - 4:27 e m
sp_Permalink sp_Print
0
Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1272380
december 2, 2011 - 9:33 e m
sp_Permalink sp_Print
0

En bra och vettig mailtjänst – tips?

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1272398
december 3, 2011 - 9:24 f m
sp_Permalink sp_Print
0

K-9 Mail – Avancerad e-postklient

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
65 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL