Är Android fragmenterat? | Mobiltelefoner & Surfplattor | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Är Android fragmenterat?
This topic is locked
Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1
februari 28, 2012 - 3:39 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Först och främst vill jag att vi håller en bra disskution här vilket brukar vara normen här på NH. På andra ställen kan sådana här inlägg bli rena kriget. Vi får helt enkelt inse att inget operativsystem är komplett och kommer nog alltid vara nya saker vi vill ha i våra operativsystem.

Jag tycker att Android börjar kännas fragmenterat. Jag väntar spänt på Ice Cream Sandwich till min Xperia Arc.

Som rubriken lyder anser ni att Android är fragmenterat? Nu under MWC har där släppts en hel del lurar med 2.3 där man lovar en uppgradering inom kort.

Varför kan inte Google försöka sätta upp ett system som tex säger att alla OEM tillverkare ska uppgradera sina lurar under minst ett år eller ett visst antal versioner?

Som det är nu är det snarare OEM tillverkarens rykte som står på spel. Av vad jag läst tidigare var Sony Ericsson ( nu Sony ) rätt mediokra innan men de har rykt upp sig rejält nu på den fronten och ligger i framkant. LG har varit dåliga på mjukvara och deras rykte är inte så positivt längre.

Android Ice Cream Sandwich har inte börjat rulla ut ordentligt än ( enligt mig ) och nu snackas det redan om Android Jelly Bean version 5.0 som ska komma senare detta året och enligt rykten ska det ge bland annat stöd för dualboot med Windows 8 surfplattor förutsatt att ryktena stämmer.

Så jag vill helt enkelt veta vad alla läsare och alla på forumet tycker. 🙂

Rösta och skriv gärna av dig med åsikter!

Jag är tvungen att göra en liten mockup av Android Jelly Bean maskoten. :p

[Bilden hittades inte]

Json_81
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
november 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1276607
februari 28, 2012 - 5:39 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Håller fullständigt med. Desvärre verkar majoriteten av de som köper telefonerna inte bry sig om det och tillverkarna får ingen större press på sig att få ut uppdateringarna.
Jag hoppas verkligen att google kan lösa så att det fungerar mer som en pc och valfri linux-distrubition i framtiden.

Nästa telefon för min del lutar åt iphone, mycket pga oviljan från tillverkarna att få ut uppdateringar i rimlig tid.

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1276609
februari 28, 2012 - 6:46 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Jag var tvungen att fundera lite och röstade nej. Det är kanske lite missvisande för jag tycker att det finns en viss fragmentering, men jag tycker inte att det är stort problem för de flesta. Det är mest telefonnördarna som får problem och det är mest i teorin de får det oftast för de måste vänta någon vecka eller ibland månad mer för att få senaste uppdateringen än någon annan.

Det är inte bra, men jag tycker också att debatten är lite väl barsk emellanåt. Givetvis ska man ligga på och pressa tillverkarna att hela tiden bli bättre, men bitvis känner jag att det är lite obefogat mycket gnäll. Jämföra med Iphone har jag svårt att se som helt gångbara eftersom det bara rör sig om tre väldigt lika hårdvaruplatfformar på en i övrigt stängd marknad. Android riktar sig till alla företag som vill ha det och det ska fungera på så många plattformar som möjligt. Sett till det är jag förvånad att så många appar som det finns fungerar på så många telefoner ändå.

Visst finns det en grad av fragmentering, men det är omöjligt att undvika när man bygger ett operativsystem likt Android, Ubuntu eller Windows. I just Android:s fall hade jag dock gärna sett att Google varit lite hårdare och kört mer på Apple:s strikta linje med att om en hårdvara är för gammal eller för klen så får man helt enkelt inte tillgång till nyare program/uppdateringar/etc. Det hade säkert hjälpt lite, men samtidigt skapat viss irritation bland användare.

Sen har jag så klart stora förhoppningar om att ICS kommer att styra upp mycket, men vi kommer att få dras med många telefoner som ligger på A2.3 ett bra tag till för det finns helt enkelt väldigt många människor som inte bryr sig om vilket versionsnummer det är utan mer om vilken upplevelse man får för ett visst pris.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1276616
februari 28, 2012 - 9:04 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Jag kan hålla med om lite det du säger. Den stora skillnaden är nog att Android är en väldigt öppen plattform och varje tillverkare kan göra väldigt mycket egna modifieringar. Bland annat nya gränssnitt och nya funktioner. Dessa tar givetvis tid att uppgradera när ny version av Android släpps.

Jag tycker lite som Delph1 att Google borde nog vara aningen hårdare och kanske stänga plattformen lite mer än de har gjort. Att tex grundbitarna i OSet är det samma men att man sedan kan bygga programvara ovanpå det som inte är lika ingrodda som de är idag. På det sättet skulle man kunna uppgradera Android utan att några andra program störs.

Alternativet är att man gör som med Windows. Släpper en ny version kanske en gång om året eller så. Under tiden så bygger man på den nuvarande versioner och släpper uppdateringar och optimeringar genom någon slags central renladdningsfunktion.

Jag gillar LGs idee om att släppa en telefon med Android helt omodifierat. Då kan man direkt uppgredera till en ny version av Android när den släpps.

Json_81
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
november 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1276636
februari 29, 2012 - 3:42 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Delph1;1276731 wrote: Jag var tvungen att fundera lite och röstade nej. Det är kanske lite missvisande för jag tycker att det finns en viss fragmentering, men jag tycker inte att det är stort problem för de flesta. Det är mest telefonnördarna som får problem och det är mest i teorin de får det oftast för de måste vänta någon vecka eller ibland månad mer för att få senaste uppdateringen än någon annan.

Någon vecka eller månad? Knappt någon telefon har fått uppdatering till ICS, en del av det som presenterades under MWC släpps med Gingerbread. Som det ser ut kan Jelly Bean mycket väl finnas ute innan de flesta telefonerna fått ICS. Delvis pga att google kanske håller väl hög takt med sina släpp, men ändå.

Jag håller med ditt resonemang om att det inte är ett stort problem för de flesta dock.
Sen är inte hårdvaruplattformen någon större skillnad på, de flesta telefoner har i stort sett samma hårdvara med olika skal.

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1276644
februari 29, 2012 - 9:29 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Json_81;1276758 wrote: Någon vecka eller månad? Knappt någon telefon har fått uppdatering till ICS, en del av det som presenterades under MWC släpps med Gingerbread. Som det ser ut kan Jelly Bean mycket väl finnas ute innan de flesta telefonerna fått ICS. Delvis pga att google kanske håller väl hög takt med sina släpp, men ändå.

Jag håller med ditt resonemang om att det inte är ett stort problem för de flesta dock.
Sen är inte hårdvaruplattformen någon större skillnad på, de flesta telefoner har i stort sett samma hårdvara med olika skal.

Jo en månad var kanske lite hårt, men som du säger är det ju Google vi ska skylla på och inte tillverkarna. De har ett väldigt otacksamt jobb.

Avatar
_AnKaN_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 289
Member Since:
mars 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1276829
mars 6, 2012 - 8:19 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Vad menas med att de känns fragmenterade / hur upptäcker man en sådan aspekt?

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1276830
mars 6, 2012 - 8:32 f m
sp_Permalink sp_Print
0

_AnKaN_;1276951 wrote: Vad menas med att de känns fragmenterade / hur upptäcker man en sådan aspekt?

Tänk på hur det är med Linux, massa olika skal (Gnome, Unity, KDE och massa mer) och det medför att en del saker inte är kompatibla över gränserna. Hade Linux kört enbart en variant av paket så kanske utvecklingen inte varit lika delad som den är (fragmenterad).
Vilket leder till snabbare och stabilare utveckling. Android som bygger på linux har samma problemi grunden. Samma sak som rullar
bakom kulisserna, men massa olika skal som inte delar grund och gör att vissa applikationer strular.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
76 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL