HTC Sensation är en av de mest efterlängtade telefonerna på premiummarknaden under våren 2011 och kommer bland annat utrustad med en 1,2 GHz dubbelkärnig Qualcomm-processor samt en 4,3-tums högupplöst qHD-skärm. HTC har uppdaterat sitt användargränssnitt Sense till version 3.0 och satsar vidare på en aluminiumklädd konstruktion.
Fyll gärna på med era egna kommentarer kring telefonen, frågor, upplevelser eller tips om bra tester och liknande.
Officiell produktinformation:
Specifikationer
- Mått (H x B x D) - 126,1 x 65,4 x 11,3 mm
- Vikt - 148 gram
- Skärmpanel - Super-LCD med Gorilla Glas
- Storlek och upplösning - 4,3-tum, 540 x 960 pixlar
- CPU - Qualcomm MSM8260 (Snapdragon med dubbla kärnor)
- CPU-frekvens - 1,2 GHz
- GPU - Adreno 220
- RAM - 768 MB
- Lagringsminne - 4GB, möjlighet att utöka upp med 32GB microSD-kort
- Batteri - 1520mAh
- Anslutningar - microUSB, MHL A/V (Koppling till HDMI), microSD och 3,5mm hörlurskontakt
- Trådlös kommunikation - HSDPA+, 14 Mbps, WiFi 802.11n, Bluetooth 3.0
- Kamera - Baksidan: 8MP med autofokus och dubbel LED-blixt Framsidan: 2MP
- Sensorer - Accelerometer,Närhetssensor för automatisk avstängning, Gyroskopsensor, digital kompass
- Övrigt - Säljs med 8GB minneskort
- Operativsystem - Android 2.3 med HTC Sense 3.0
- Pris - ca 5 000kr
Artiklar och tester om HTC Sensation på NordicHardware
- HTC Sensation - Tungviktare med hög upplösning
- HTC Sensations lider av iPhone 4-liknande "dödsgrepp"?
- NHTV: HTC Sensation - intervju och förhandstitt
Tester på Galaxy S II - Övriga
- Swedroid - Test av HTC Sensation
- GSM Arena - HTC Sensation review: Front-page stuff
- Phone Arena - HTC Sensation 4G Review
Länkar till guider eller tips och trix för HTC Sensation
- kommer....
Prisinformation på Prisjakt.se.
Tekniknörd som gillar att träna.
Jag börjar väl med att pusha alla Sensation-ägare att ge sina egna erfarenheter av telefonen, inte minst om/hur mycket man lider av de antennproblem vi rapporterat om. Skulle det vara en försvinnande liten del av användarna som verkligen lider av det är det klart intressant att rapportera om.
Tack för chansen att kika på din lur barehipster! Det visade sig att detta exemplar hade precis lika stora signalförluster vid vanligt landskapsläge, men att du inte märkt av det tidigare visar ju också att man beroende på användningssätt och ursprunglig signalstyrka kanske inte ens märker problemet.
Men onekligen verkar inte vårt testexemplar vara unikt på något sätt.
Om man inte är helt såld på Sense och föredrar en tyngre och solidare telefon är Galaxy S II i min mening ett solklart val idag. Den stora fördel som HTC kanske har enligt vissa i mjukvara går ändå att lösa med enkla appar, eller ännu bättre med egna ROMs om man vill vara seriös på Galaxy S II. Alla andra bitar som är svårare att göra något åt är Samsung starkare inom och många ganska tydligt.
Det känns samtidigt som att det är lite stiltje på marknaden nu under sommaren. De enda högprofilsmodellerna som jag vet om i alla fall är 3D-modeller från LG och HTC. Dessa är såklart intressanta för dem som uppskattar 3D, men sakar annan funktion för att rymma detta.
Sen är det väl iPhone 5/4S som kan bli intressant, men då pratar vi september. Vilket på smartphonemarknaden är evigheter fram i tiden.. 😛
Så enligt mig är det idag nästan oväntat lätt att rekommendera en premiumtelefon idag, alla har ju olika smak men Galaxy S II är verkligen snäppet bättre på nästan allt.
January 26, 2010
Anton Karmehed;1266481 wrote: Om man inte är helt såld på Sense och föredrar en tyngre och solidare telefon är Galaxy S II i min mening ett solklart val idag. Den stora fördel som HTC kanske har enligt vissa i mjukvara går ändå att lösa med enkla appar, eller ännu bättre med egna ROMs om man vill vara seriös på Galaxy S II. Alla andra bitar som är svårare att göra något åt är Samsung starkare inom och många ganska tydligt.
Det känns samtidigt som att det är lite stiltje på marknaden nu under sommaren. De enda högprofilsmodellerna som jag vet om i alla fall är 3D-modeller från LG och HTC. Dessa är såklart intressanta för dem som uppskattar 3D, men sakar annan funktion för att rymma detta.
Sen är det väl iPhone 5/4S som kan bli intressant, men då pratar vi september. Vilket på smartphonemarknaden är evigheter fram i tiden.. 😛
Så enligt mig är det idag nästan oväntat lätt att rekommendera en premiumtelefon idag, alla har ju olika smak men Galaxy S II är verkligen snäppet bättre på nästan allt.
Hörde att det skulle komma en till utgåva utav Galaxy S II som tydligen ska innehålla ett NEC/NCE chip, vad det nu tänkas vara? Värt att vänta på denna modell istället för att slå till nu?
Ja det ska ju komma en NFC-utrustad modell, men jag frågade så sent som idag ifall Samsung hade hört något. Men i Sverige finns det inga livstecken ännu och en lansering sker nog inte förrän i höst. Sen tror jag det kan ta ett tag innan NFC blir något att använda, nu ser det iofs ut som att du bor i en storstad och där lär det väl etablera sig först. Men tror det tar något år innan det blir verklig spridning på NFC-systemet.
DOCK kan det ju mycket väl börja dyka upp "prylar" med NFC-stöd som egna lås osv. Men jag tror nog inte man ska vänta om man behöver/är inställd på en mobil de närmaste månaderna.
2 Guest(s)