March 7, 2005
Tjenamors! Överskiften kanske är lite underlig men det är så att jag har 4 st 2GB microSD av märkena:
pq1
Trancscend
Verbatim
Sandisk
När jag partionerat om och formaterat så får jag ut 1.86GB som störst på ett av korten, jag behöver få dessa att blir 1.87! Det är nämligen så att jag ska "bränna" in ett androidsystem med dess partitioner och avbildningarna jag har kräver 1.87. Det ställer till det nå så jävulskt för mig!
Jag har ingen aning om vad jag ska göra, jag har ett kort, samsung 2GB som ger 1.87 men jag behöver en till till min andra android-enhet.
Kan man formatera eller på något sätt få till så att den blir 1.87 istället? För beroende på vilken dator jag formaterar korten i så blir de olika stora (1.84-1.86).
Jag kan bara mounta kortet genom en android-lur till datorn.
Eller kan jag på något sätt ändra .img filen med partitionerna?
March 10, 2003
Problemet är samma som med HDs. Filsystemets overhead ser ut att sno utrymme, samtidigt som minnena/hds sällan är precis 2gb.
Kolla du på en HD som anger dessa siffor så kan det skilja en del mellan modeller och tillverkare. Tror det är samma princip med minneskorten.
Generellt sett är det med än specat utrymme på en lagringsenhet. Särskilt som minneskort oftast har extra celler för felkorrigering likt hds med sectorer.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 6, 2009
Har du testat med SD Tool ? Det kan man göra lite inställningar i.
http://www.alexpage.de/usb-image-tool/
Man kan bl.a välja Truncate (stavning) som minskar ner imagefilen. Du kan ju testa det, har du tur kan du ju minsta ner det "tomma" utrymmet på filen 😀
2 Guest(s)