Mozilla Boot to Gecko | Mobiltelefoner & Surfplattor | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Mozilla Boot to Gecko
This topic is locked
Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1
mars 27, 2012 - 7:05 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Tänkte starta en tråd om mozilla kommande mobila operativsystem. Boot to Gecko bygger helt på HTML5 med hjälp av Javascript och CSS. Vilket innebär att det körs på öppna webbstandarder.

Mozilla har fått med följande partners:

Qualcomm
Adobe
Telefónica
Deutsche Telekom’s Innovation Labs

Man siktar framförallt på att göra Android baserade lurar kompatibla med B2G. Men man har sagt att där kommer att göras open web devices:

”At Mobile World Congress 2012, Mozilla and Telefónica announced that the Spanish telecommunications provider intended to deliver ”open Web devices” in 2012 based on HTML5 and these APIs”

Nyligen har man lyckats porta det till Nexus S.

Image Enlarger

Image Enlarger

Man har även visat upp operativsystemet på bland annat Mobile World Congress detta året. Tror det körs på en Samsung Galaxy SII i nedanstående video om jag är rätt på det.

The Verge skrev en bra artikel för lite sen.

Mozilla’s Boot to Gecko project: the internet is your phone (hands-on video) | The Verge

Det blir en hel del i detta första inlägget men jag vill helst skriva allt ordentligt så tråden står på en bra grund. 🙂

Om ni frågar mig tror jag detta kan lyckas. Det baseras helt på öppna webbstandarder som HTML5 så jag tror detta kan gå långt. Och man har redan support från Adobe och Qualcomm för att nämna några.

Vad tror ni om detta?

Skriv av er i denna tråden! :p

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1277655
mars 27, 2012 - 7:23 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Vad jag har förstått det som så handlar det inte bara om telefoner. Alla appar ska ligga ute på webben, och därmed fungera på allt från smartphones till datorer. Har jag inte fått Boot to Gecko helt om bakfoten skulle det innebära det första operativsystemet med en riktigt öppen app-tjänst.

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1277656
mars 27, 2012 - 7:53 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Kanske bara är jag, men är verkiligen allergisk mot WP7/xbox live interface. Kanske därför jag ogillar iphone med till en viss del.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1277670
mars 27, 2012 - 4:54 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Vet inte om vi egentligen behöver ett operativsystem till när vi även har Tizen runt hörnet och Bada som Samsung inte verkar kunna bestämma sig om.

Däremot tycker jag det är bra att fler försöker. Om de lyckas eller inte spelar inte så stor roll eftersom även om de misslyckas kommer de bra idéerna att snappas upp av andra och bygga vidare på där.

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1277916
april 3, 2012 - 7:52 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Riktigt bra intervju om Boot to gecko här:
http://www.zdnet.co.uk/news/mo…..0154865/2/

Som man nämner där kör Boot to gecko på samma linux kernel som Android bara det att man skippat Dalvik och kör snabba HTML5 istället. Så förhoppningsvis kan man köra detta operativet på sin Android lur längre fram.

Och eftersom det bygger på HTML5 kan allt som görs till Boot to gecko portas enkelt till de andra dominanta plattformarna.

So it removes that extra layer of software, all that middleware?

Exactly. The equivalent on Android would be that there is no Dalvik. There is no Java machine. It’s just the Gecko rendering engine. It’s a Linux kernel and uses the same device drivers that Android uses. So if you’re an OEM, you can get this thing set up in a few days, because it’s using all the same drivers and stuff”

Given the parallels in some ways between B2G and Android, is there any potential for similar legal issues that could arise if operators or manufacturers get behind this and it becomes a big target?

From an IP point of view, it’s all built on open-source, royalty-free stuff so far. We have the Linux kernel that has been open and free of IP taint — as far as data stream goes and device drivers — and on top of that the rest of the OS is the Gecko engine, which has been open source for a long time.

I think for someone to go after this, they’d have to go after the whole web, because that’s what it is. We don’t use any Android components that have been subject to litigation. I’m not a lawyer, I should say, but it seems to me like the situation there is about as good as it can be”

Om Mozilla Marketplace:
http://www.zdnet.co.uk/news/mo…..-40095144/

Du kan även testköra Boot to gecko via din Firefox webbläsare här ( gärna nightly version )

http://paulrouget.com/gaia/

http://www.zdnet.com/blog/hard…..efox/18658

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1277942
april 3, 2012 - 6:30 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Riktigt coolt, det här var ännu bättre än jag trodde faktiskt 🙂

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1277944
april 3, 2012 - 7:04 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Andreas G;1278065 wrote: Riktigt coolt, det här var ännu bättre än jag trodde faktiskt 🙂

Kul att du också gillar det Andreas! 🙂 Jag tror detta har större chans än vad än tex MeeGo, Bada och Tizen har.

Det som jag undrar över är offline funktionaliteten i Boot to Gecko. Vad jag läst har HTML5 offline funktioner men återstår att se hur bra det kan bli.

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1278029
april 5, 2012 - 4:10 e m
sp_Permalink sp_Print
0

De mer avancerade delarna av MeeGo är ju en del av Tizen numera 😉

Det här ser lovande ut som sagt, men Tizen har ju officiellt stöd från ganska många stora tillverkare så jag hoppas nog lite mer på det just nu, men i vilket fall som helst vore det bra med en till uppstickare som faktiskt har kompatibilitet med någon av de andra stora systemet, i detta fall Android.

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1278164
april 9, 2012 - 4:26 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Swedish Berserk;1278067 wrote:
Det som jag undrar över är offline funktionaliteten i Boot to Gecko. Vad jag läst har HTML5 offline funktioner men återstår att se hur bra det kan bli.

Tanken är väl att precis allt ska kunna köras online eller ”i molnet” om man så vill. Däremot ska man kunna spara applikationer på mobilen för offline-användning.

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1278782
april 22, 2012 - 3:07 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Jacob Hugosson;1278287 wrote: Tanken är väl att precis allt ska kunna köras online eller ”i molnet” om man så vill. Däremot ska man kunna spara applikationer på mobilen för offline-användning.

Jajamen så ska det vara om vi förstått det rätt.

Lite mer nyheter här:

Mozilla Details How Boot To Gecko OS Will First Be Released

Verkar som Brasilien kommer få ta del av det först i slutet på året eller tidigt 2013. Sista stycket låter intressant. 🙂

”Perhaps the most interesting note about how these first B2G models will arrive concerns their pricing; they could be priced to be competitive against feature phones, not just other smartphones. If that’s the case, we’re probably looking at some quite low-end hardware, but we could always see higher-end gear as the platform spreads to other markets”

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
76 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL