Vilken USB-webcam som helst till Androidplatta?|Mobiltelefoner & Surfplattor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilken USB-webcam som helst till Androidplatta?
Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 28, 2012 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjoho!
Satt och slösurfade på en kinesisk sida som sålde billiga tabletkopior och så började mina tankar att bygga en fiskekamera med en sån billig surfplatta + en USB-webcam inkapslad i en tålig vattentät låda. Enkelt tänkt och billigt jämfört med vad de brukar kosta om man köper färdiga fiskekameror. Dessa kameror används alltså på så sätt att man sänker dem till bottnen riktade mot ens krok med betet och så kan man se/spela in det som händer. Även vid fiske från båt kan man filma hugg på wobblers och annat, sånt är skoj att se och man lär sig vad som bättre lockar fiskar att nappa.

Jag har aldrig ägt en surfplatta och är inte insatt i detta med Android fastän jag har en telefon med det operativsystemet. Så jag vet inte om vilka webbkameror som helst fungerar eller om det krävs kameror för just Android med speciella drivrutiner. Har försökt hitta en billig tabletkopia med Win XP men kammat noll på den punkten.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1285489
November 29, 2012 - 4:43 am
sp_Permalink sp_Print

Finns flera problem med detta. Skall du en bit ner så klarar usb inte så långa kablar (1,5-3m kanske). Sedan så är jag tveksam till externa tillbehör på plattor som inte kör Windows i x86 form. En billig laptop för 500kr borde fungera bättre.
Android tror jag inte har stöd för annat än lagring via usb och även då i begränsad form.
Ljussättning kan vara ett problem med. webkameror kräver ganska god ljussättning, vilket inte existerar en liten bit ner.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Tintin
Member
Medlem
1285502
November 29, 2012 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar för svaret.
Ja jag får nog styra mina tankar bort från tablet och mot en billig laptop istället.
Längden på kabeln är inga problem då det går utmärkt att ha en förlängningssladd med signalförstärkare i mitten. Ljuset är heller inga problem så länge man köper en webcam som fungerar tillsammans med ir-ljus, då är det bara en uppsättning av ir-leds som behövs. Jag funderade på något liknande en Foscam som går att snurra och då blir det att komplettera med en 5V batteripack.

Svårt att finna någorlunda tjocka genomskinliga plaströr i storlek nog för att få plats med en sådan kamera dock.
10 meter borde gå att sänka utan risk ifall man försluter på rätt sätt och det har jag klart för mig hur man ska göra.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1285504
November 29, 2012 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet att det finns förstärkare och så, men upplevt att alla produkter inte gillar detta. Har en Aktiv usb förlängning som använder Ethernet. Men inte alla saker accepterar att bli förlängda över denna. Kanske beror på hur tillverkaren valt att den skall snacka över usb?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Tintin
Member
Medlem
1285506
November 29, 2012 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det har du absolut rätt i. Står det mellan valet USB eller ethernetkabel så blir det ethernet så klart. Och det var därför jag sneglade på en Foscam eller annan ip-kamera. Känner mig dock inte lika säker på vattentätheten i en ipkabel jämfört med en USB.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1285507
November 29, 2012 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Installationskabel har tillräckligt tjock hölje om du är rädd för hållbarheten, dock är de kanske lite väl stela? Plexirör borde gå att hitta enkelt, går ju alltid höra hos glasmästare annars. Du skall väl knappast pimpla på över 40m, så trycket borde vara lugnt på tätningarna.

Tintin
Member
Medlem
1285636
December 4, 2012 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej några 40 meter var det inte tänkt, det var mest en tanke på att filma mäskplatsen vid fiske efter Sutare och Ruda och även sänka till botten vid ismete nu på vintern. Där brukar vi inte överstiga 10 meters djup.

Jag får fundera på hur det blir bäst och billigast. Hittat några actioncams för inte så jättemycket pengar men då är själva överföringen och live video problemet. Tråkigt att inte de bra egenskaperna kan kombineras 🙂 kameror med hög upplösning använder ofta a/v eller BNC och då behöver man någon sorts videokort i datorn ( sett billiga USB-kort men vet inte om de fungerar så bra ) och kameror som har en direkt ip-kabel är antingen svindyra eller för låg upplösning. Känns som att just upplösningen inte borde vara något problem i en ip-kabel och skillnaden på en lågupplöst sensor och en högupplöst sensor borde vara försvinnande liten.

Jag får fortsätta kolla helt enkelt. Irriterande att det är så låg upplösning på de färdiga modellerna av fiske-/undervattens-kameror.
Går det sälja actioncams med upplösningar på över 1080p för hälften av pengarna så borde samma sensorer kunna användas i dessa tycker man.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Morkul
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
1286541
January 7, 2013 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Att använda diverse olika USB tillbehör på sin Androidenhet är inte större problem, det gäller även webbkamera.

Se här till exempel: Usage of USB webcam with customized Galaxy Nexus (android 4.0.3) - YouTube

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 615
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL