Forza 7 landar med dunder och brak på PC . Vi testar prestanda, kompatibilitet och om det är något att satsa på för nya skrivbordsracers.
Det är nog ingen som har missat framväxten av Forza-serien som en av de absolut mest populära bildspelen någonsin. Allt började i Maj 2005 och idag ser spelet sin sjunde installation – Forza Motorpost 7. Värt att nämna är att open-world varianten Forza Horizon bygger på Forza Motorsport men görs av ett annat team, nämligen Playground Games. Därför räknas dessa spel ej in i ”Forza Motorsport”.
Historiskt har Forza Motorsport däremot utvecklats av Turn 10 för Xbox. På senare år har däremot Micrsoft studios insett att PC är en underutnyttjad plattform överlag av Microsoft och dess spelstudios. För att råda bot på detta lanserades Windows Store där möjligheten att få köpa spel kom igång och så småningom började större spelstudior att styra om i hur de bedriver sin utveckling.
Sagt och gjort, så lanserade Turn 10 under 2016 Forza 6 Apex för PC, ett spel som mottogs med blandade känslor. Å ena sidan var entusiastcommunityn på PC glad över att en ny aktör som tog sig an marknaden, å andra sidan var det kanske inte lika enkelt som det hade kunnat tros. Det var problem med både prestanda och kompatibilitet vilket resulterade i ett ganska dåligt omdöme för Forza 6 Apex som spel på PC. Med tiden har titeln dock mognat, men är fortfarande inte bra nog enligt många inom Forza-communityn.
Inte långt efter Forza 6 Apex passade Playground Games på att lansera Forza Horizon 3 på PC, även denna gång var där problem på releasedagen med nedladdningar som inte funkade på PC – som dock skyldes på Windows Store. Andra problem var återigen att precis som tidigare till exempel problem med key-bindings och problematisk grafikprestanda.
Forza Motorsport 7 PC
Med denna något läskiga introduktion skall därför redaktionen nu ge sig in på att utvärdera Forza Motorsport 7 på den plattform som våra läsare garanterat håller varmast om hjärtat – nämligen PC. Värt att notera är att spelet är ”play-anywhere” certifierat och en kopia funkar alltså såväl på PC som Xbox One/S/X (Gäller endast för digital version).
Tanken är inte att ge en recension på spelet i sin helhet, i sedvanlig ordning fokuserar vi på plattformen och hårdvara. Vi vill vägleda dig som läsare och konsument om huruvida Forza 7 på PC och bilracing är något att ge sig in på i samband med denna högprofilerade lansering utifrån ett rent tekniskt, kompatibilitets och praktiskt perspektiv. Vi kommer bland annat tala om tips och tricks för hur du blir en skrivbordsracer och även kolla på kompatibiliteten med racingrattarna Logitech G29/G920 och Thrustmaster TX serien. Vi kommer alltså fokusera mindre på hur väl spelet simulerar verkligheten eller hur roligt det är utan mer på spelbarhet och praktikaliteter.
”Spelet har någon speed sensitive steering även om man kör simulation. Ju långsammare du kör desto mer vinkel får du på hjulen. Så vinkeln på ratten är inte linjär med vinkeln på hjulen.”
Hur ser han att hjulen vrids mer? Är det inte bara den realistiska effekten att bilen blir mer understyrd vid högre hastighet?
Jag förstår det som att han menar att ju långsamare man kör destå mer svänger bilen.
Låt säga att att man vrider ratten 10 grader så svänger bilen mer vid låg hastighet än hög, dvs inte linjär.
Understyrning har bara med väggreppet att göra vilket borde få force feedback funktionen att reagera.