Forza Motorsport 7 Demo - Snabbtitt
En naturlig plats att börja på för någon som är intresserad är givetvis Forza Motorsport 7 Demot som finns till såväl PC som Xbox. Vi började också här och på vårt testsystem funkade det relativt bra.
Komponent | Värde |
---|---|
CPU | AMD Ryzen 1700X |
RAM | 32GB DDR4 @ 2400MHz |
Hårddisk | Samsung EVO 850 SSD 1TB |
Grafikkort | EVGA FTW GTX 1070 |
Skärm | 1440p 60 Hz |
Inställning | Min | Med | Max |
---|---|---|---|
1440p Dynamic | 8,5 FPS | 63,3 FPS | 59,2 FPS |
Spelet kördes med grafikinställningarna:
- Dynamic Render Quality Ultra
- Dynamic Optimization Default
Mer detaljerade inställningar går vi igenom i utvärderingen av fullversionen av spelet men kort och gott tycks speldemot fungera ypperligt och anpassar sig bra. Vi märker inte att grafiken är på något vis sänkt, utan ser i mångt och mycket ut som på trailers och gameplay-filmer vi sett tidigare. Därmed antar vi att de dynamiska renderingsinställningarna funkar som de skall. Värt att nämna är att den låga minimumbildfrekvensen på 8,5 fps tycks vara en anomali då vi inte upplever några märkbara prestandadropp under våra spelsessioner.
Kritik Demo
Vi hade tyvärr inte möjlighet att testa just demot med ratt, men på communityn höjs röster om att linjäriteten i styrningen och force feedback inte har fungerar som det ska. Detta har fått utvecklarna att reagera och har tillsatt en mindre styrka som utreder och jobbar på detta. De har lovat att till release skall en förbättring synas och att det framöver bara kommer att bli bättre på denna front. Ett citat från en av våra testförare, Simon Malmström, Formula Student förare och student vid KTH:
”Spelet har någon speed sensitive steering även om man kör simulation. Ju långsammare du kör desto mer vinkel får du på hjulen. Så vinkeln på ratten är inte linjär med vinkeln på hjulen.”
Utvecklarna på communityn säger att de jobbar febrilt med tillverkare av hårdvara och att drivrutiner och firmewares kommer behöva uppdateras efterhand av användarna för att få fullt stöd.
Med handkontroll funkar spelet bra, precis som tidigare Forza. Styrningen är speciell men är man van vid tidigare spel så känner man igen sig även i Forza 7 på PC.
”Spelet har någon speed sensitive steering även om man kör simulation. Ju långsammare du kör desto mer vinkel får du på hjulen. Så vinkeln på ratten är inte linjär med vinkeln på hjulen.”
Hur ser han att hjulen vrids mer? Är det inte bara den realistiska effekten att bilen blir mer understyrd vid högre hastighet?
Jag förstår det som att han menar att ju långsamare man kör destå mer svänger bilen.
Låt säga att att man vrider ratten 10 grader så svänger bilen mer vid låg hastighet än hög, dvs inte linjär.
Understyrning har bara med väggreppet att göra vilket borde få force feedback funktionen att reagera.