Forza Motorsport 7 PC - Test
Med speldemot avklarat var det dags att vända blicken på den fullskaliga versionen av Forza 7. Till att börja med tog vi det säkra före det osäkra och använde en vanlig Xbox-handkontroll och körde med alla hjälpmedel (Assists) påslagna och enkel svårighetsgrad på motståndarna. Detta resulterade i en väldigt bekväm racing som nästan var för lätt. Men, det viktiga är att kontrollerna beter sig som i föregående spel och vi har då Forza 6 på Xbox One som referens. Gamla förare kommer alltså att känna igen sig, kompabiliteten är också god och kontrollen funkar utan någon särskild installation.
Efterhand så ställde vi upp svårighetsgraden för varje nytt race och slutade till sist med alla hjälpmedel avstängda förutom ABS. Då blir det självklart en mer utmanande körning, men också roligare. Dock känner vi att det då också är dags att koppla in en ratt då det är svårt att vara precis och snabb nog med en vanlig handkontroll.
Dags för ratt – Logitech G29 och Thrustmaster TX
Båda produkterna kopplades in, senaste drivrutiner och tillhörande mjukvara installerades och allt ställdes in till ordinarie inställning. För den som vill få en mer djupgående test och utvärdering av de två racingrattarna kan vi rekommendera er att kika in i stora simulatorguiden.
Vi kan samtidigt snabbt notera att Thrustmaster TX har en starkare force feedback-motor (mer vridmoment) och fungerar därför något bättre. Anledningen till detta är att implementeringen av force feeback i Forza 7 ännu inte är riktigt hundraprocentig. Den är något långsam och oprecis och centreringen av ratten är helt enkelt för långsam. Det betyder att det är svårt att fånga en sladd och räta upp densamma. Helt enkelt för att du själv måste snurra en hel del på ratten, istället för att låta ratten göra det mesta av jobbet och själv återgå till centralposition.
Logitech G29 | Thrustmaster TX Base | T3PA Pro Pedaler | Ferrari Wheel Alcantara Edition |
|
---|---|---|---|---|
Plattform | PC/PS3/PS4 | PC, Xbox one | PC/PS3/PS4/Xbox One | Alla |
Typ | Ratt & Pedaler | Modulär basenhet | Pedaler | Tillbehör till modulär basenhet |
Rattutslag | 900 grader | 900 grader | - | - |
Pedaler | Gas, Broms,Koppling | - | Gas, Broms,Koppling | - |
Övrigt | Växelspak ingår ej | - | Går att invertera pedalerna | - |
Knappar | 13st, 1st D-Pad | - | - | 6st, 1st D-Pad |
Material | Plast, Metall, Alu | Plast | Metall | Metall, Alcantare Skinn |
Ungefärligt Pris |
Detta fenomen talas det också om i Forza 7 communityn, så vi är inte ensamma. Utvecklarna talar dock om att de jobbar stenhårt inför den fulla lanseringen som skedde den 3 oktober. Vilket gör att vi såhär, i skrivande stund, veckan innan officiell lansering hoppas att Turn 10 får bukt med problemen.
Efter lite eget testande och inspiration från nätet fann vi att följande konfiguration (in-game) fungerade ganska bra:
Inställning | Värde |
---|---|
All Deadzones | 0-100 |
Clutch | 0-0 |
Vibration | 100 |
FFB Scale | 90 |
Steering Sen | 100 |
Steering Lin | 50 |
FFB Understeer | 0 |
FFB Min Force | 80 |
Wheel Damper | 0 |
Center Spring | 0 |
Båda rattarna körde med maximal känslighet och 900-graders rattutslag.
Prestanda
Med vårt testsystem, 1440p och automatiska inställningar ser spelet bra ut och flyter på bra. Resultatet är något bättre än på motsvarande inställningar i demot och det var inga problem för systemet att en generellt riktigt trevlig spelupplevelse. Notera att vi i alla tester kört med vsync-aktiverat och att målet med testerna inte är att utvärdera maxfps utan snarare se om vi kan nå en kontinuerligt stabil bildfrekvens, vilket är bland det viktigaste i racingspel.
Inställningar | Min FPS | Med FPS | Max FPS (V-sync) |
---|---|---|---|
1440p Dynamic Settings | 24,1 | 59,4 | 60,6 |
1440p Ultra Settings | 34,8 | 52,6 | 60,4 |
Som förväntat sjönk medelvärdet men något oväntat var att lägsta FPS ökade. Detta gjorde det konsistent genom flera tester. Med dessa siffror som facit måste det sägas att Forza 7 funkar bra på PC och tycks inte, på vårt system i varje fall, ställa till med några prestandaproblem och då har vi en ganska klassisk prestandadator med Intel Core CPU och Nvidia Geforce GTX 1070-grafikkort under huven.
”Spelet har någon speed sensitive steering även om man kör simulation. Ju långsammare du kör desto mer vinkel får du på hjulen. Så vinkeln på ratten är inte linjär med vinkeln på hjulen.”
Hur ser han att hjulen vrids mer? Är det inte bara den realistiska effekten att bilen blir mer understyrd vid högre hastighet?
Jag förstår det som att han menar att ju långsamare man kör destå mer svänger bilen.
Låt säga att att man vrider ratten 10 grader så svänger bilen mer vid låg hastighet än hög, dvs inte linjär.
Understyrning har bara med väggreppet att göra vilket borde få force feedback funktionen att reagera.