AMD och Nvidias mjukvarurace fortsätter och under hösten kommer AMD:S FSR 3 börja dyka upp i spel. Låt oss ta en titt på vad tekniken faktiskt gör och vad du behöver för att använda den!
AMD har nu avslöjat mer information om FidelityFX Super Resolution 3 (FSR 3). Tekniken som ska börja implementeras i speltitlar under hösten kommer med en rad nyheter. Bland annat Fluid Motion Frames som är AMD:s svar på Nvidias Frame Generation. Bildrutor som i princip dyker upp i tomma intet för att ge användare bättre flyt i sina spelsessioner.
Fluid Motion Frames
AMD kallar sina interpolerade bildrutor för Fluid Motion Frames. Detta är då en liknande teknik som Nvidias Frame Generation som finns i DLSS 3. Dessa tekniker skapar då helt nya bildrutor baserat på den data som finns från bildrutor som faktiskt renderats av grafikkortet och petar in dem bland de bildrutor grafikkortet spottar ut.
Teknikerna används för att ge en känsla av att spelen i fråga flyter mycket bättre. Alltså att användare upplever spelen som att de spelas med en högre FPS än vad användarens dator klarar av att producera. Således bör AMD och Nvidias “prestandaökningar” tas med en frisk nypa salt.
Tekniker som dessa kommer dock inte helt utan nackdelar. Både Nvidia Frame Generation och AMD Fluid Motion Frames kommer med ökad latens vilket kan förstöra en spelupplevelse med lika mycket som ett lågt antal FPS. Företagen har därför introducerat tekniker som ska sänka latenser. I AMD:s fall kallar man det för Radeon Anti-Lag och Anti-Lag+ medans Nvidias har sin teknik kallad Reflex.
Hur FMF fungerar
Till skillnad från DLSS 3 kräver AMD:s magiska bildrutor i FSR 3 ingen dedikerad hårdvara. Nvidias teknik förlitar sig på RTX 40-seriens Optical Flow Acceleratorer för att hjälpa till med skapandet av de nya bildrutorna. AMD använder endast mjukvarulösningar och grafikkortens shaders genom asynchronous compute.
Lösningen i FSR 3 har sina för- och nackdelar. Då det inte kräver någon dedikerad hårdvara blir det tillgängligt för ett bredare sortiment av grafikkort. Däremot använder spel ofta asynchronous compute vilket då tar upp resurser som annars kan användas för att frammana ifyllnadsbildrutorna. Tack vare detta rekommenderar AMD att användare kan nå omkring 60 bildrutor per sekund utan FSR 3 och FMF aktiverat innan tekniken börjar användas.
AMD menar att FMF kan användas på de flesta moderna grafikkort. Det inkluderar inte bara grafikkort från AMD utan även Nvidias enheter kan dra nytta av tekniken. AMD har inte bekräftat huruvida FMF kommer finnas tillgängligt för Intels Arc-grafikkort. Det är helt enkelt något som återstår att se.
Enligt AMD kommer FSR 3 med FMF aktiverat vara tillgängligt hos Radeon RX 5700-serien och nyare kort från AMD. Däremot rekommenderas RX 6000-serien eller nyare grafikkort. Från Nvidia kommer FSR 3 + FMF vara tillgängligt på RTX 20-serien och nyare grafikkort men man rekommenderar grafikkort från RTX 30-serien.
För endast FSR 3 som bilduppskalare stöder AMD grafikkort från Radeon RX 590 och Geforce GTX 10-serien eller nyare grafikkort. Däremot rekommenderas Radeon RX 5000-serien, RTX 20-serien eller nyare grafikkort för tekniken.
Ny kantutjämning
Interpolerade bildrutor är inte den enda nyheten i FSR 3. AMD introducerar även vad som kallas “Native AA”. En kantutjämningsteknik som härstammar ur just FidelityFX Super Resolution men som inte kommer med någon bilduppskalning. Native AA kan således komma med en prestandaförlust men kan då kombineras med Fluid Motion Frame hos kompatibla grafikkort för att försöka väga upp.
När släpps FSR 3?
Trots att AMD har lyft på locket angående FSR 3 och Fluid Motion Frames är sjösättningen fortfarande någorlunda oklar. AMD har bekräftat att FSR 3 kommer till speltitlarna Forspoken och Immortals of Aveum någon gång under början av hösten. Exakt när detta kommer ske och hur många andra speltitlar som implementerar tekniken vid eller strax efter lansering återstår däremot att se.