AMD:s uppskalningsteknik FSR 4 blir nu möjligt att använda i ett långt större utbud spel tack vare OptiScaler som tar tekniken till samtliga DirectX 11 och 12-baserade speltitlar.
AMD:s uppskalningsteknik FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) lanserades vid sidan av RDNA 4-baserade Radeon RX 9000-seriens grafikkort. Sedan dess har tekniken sakta men säkert hittat sin väg in i fler och fler speltitlar. Däremot har Nvidia med sin DLSS-teknik ett långt försprång när det kommer till antalet titlar som har stöd för tekniken.
Nu är det dock möjligt att använda Open Source-verktyget OptiScaler för att ta FSR 4 till alla tillgängliga DirectX 11 eller 12-spel som har stöd för FSR 2, DLSS 2 eller Intel XeSS. Användare med grafikkort som har stöd för FSR 4 kan nu använda en DLL-fil från OptiScaler och lägga in denna i ett spels installationsmapp. Så länge DX11/12-spelet inte har ett antifusk-system som ställer sig i vägen eller använder sig av Vulkan-gränssnittet kan man alltså nu uppgradera FSR 2, DLSS 2 eller XeSS till FSR 4.
Onlinespel är alltså ingenting att rekommendera med denna lösning. Dessa brukar inte bli jätteglada när man pillar runt med DLL-filer i installationsmappen. Således finns det en risk för att spelet inte startar alls eller att man får sitt konto avstängt.

Hur som helst kan denna lösning användas för att ge uppskalningstekniken en mycket större publik än vad den har idag. Däremot finns det inget installationsprogram som skickas in filerna i varenda installerat spel på en dator. Således får man vara beredd på att sitta och pilla en del på egen hand om man bestämmer sig för att testa denna lösning.













