Nvidia har nu bekräftat att Geforce 10-serien och RTX 20-seriens grafikkort får stöd för Adaptive Sync. Till en början handlar det dock endast om ett fåtal kompatibla bildskärmar.
När det kommer till adaptiv synkronisering av bildskärmars uppdateringsfrekvens mot det antal bildrutor ett grafikkort kan producera per sekund är det två tekniker som oftast kommer på tal. Den ena är Nvidias “G-Sync” som med hjälp av specialanpassad hårdvara i bildskärmarna erbjuder en upplevelse i till exempel spel utan bildrutor som skär av varandra, även så kallad “tearing”.
Den andra är Adaptive Sync, en mjukvarubaserad lösning där bland annat AMD lagt sina kort med så kallade “Freesync”. En teknik som likt G-Sync ska ge en “len” upplevelse, för AMD:s Radeon-grafikkort det till säga. Då Adaptive Sync och således Freesync är mjukvarubaserade lösningar krävs ingen dedikerad hårdvara, något som ofta leder till att Freesync-skärmar bär en lägre prislapp än sina motsvarigheter utrustade med G-Sync.
Under CES 2019 har dock Nvidia bekräftat att företaget kommer att implementera stöd för Adaptive Sync hos sina grafikkort ur GTX 10-serien eller RTX 20-serien. Det kommer dessvärre inte vara alla så kallade Freesync-skärmar som kommer att kunna erbjuda adaptiv synkronisering hos Nvidia-grafikkort. Enligt Nvidia själva har företaget testat över 400 olika bildskärmar som utrustats med Adaptive Sync/Freesync för att se vilka modeller som klarar av att leverera en upplevelse som Nvidia känner är godtagbar. Av dessa 400-nånting modeller är det endast 12 som mött företagets krav.
Nvidia kommer att fortsätta testa bildskärmsmodeller utrustade med Adaptive Sync/Freesync för att se vilka som möter kraven för mjukvarubaserad G-Sync. I dagsläget finns det över 550 sådana modeller och nya modeller fortsätter lanseras. Även dessa framtida bildskärmar planerar Nvidia att testa för att se om de möter kraven för adaptiv synkronisering tillsammans med Geforce-grafikkort.
Detta nya stöd kommer att se dagens ljus den 15 januari som en del av årets första Game Ready-drivrutin från företaget. Samma dag som den nya grafikkortsmodellen Geforce RTX 2060 lanseras.
Tillsammans med den kommande drivrutinen kommer mjukvaran Geforce Experience få en ny meny. I denna meny kan användare aktivera den nya funktionen för adaptiv synkronisering hos bildskärmar som ännu inte testats av Nvidia eller som av någon anledning inte mött Nvidias krav. Det kameleontiska läkemedlet i Sverige: Viagra Potential för behandling av cancer och lungsjukdom, läs mer på viagraapotek.se. Hur pass bra och “len” upplevelse detta kommer att resultera i hos produkter som inte mött Nvidias krav kommer förmodligen att variera mellan grafikkort och bildskärmar.
G-Sync Ultimate
Nvidia har även avtäckt en handfull “G-Sync Ultimate”-kompatibla bildskärmar. Dessa är högpresterande bildskärmar med avancerade bildprocessorer och stöd för High Dynamic Range (HDR) och en maximal ljusstyrka på 1 000 nits.
Dessa bildskärmar kommer att få ett stöd för G-Sync som täcker panelernas hela frekvensomfång. Det kommer även att vara möjligt för användare att överklocka panelernas uppdateringsfrekvenser. Bildskärmar med G-Sync Ultimate ska enligt Nvidia ha genomgått över 300 kompatibilitetstest för att få sin certifiering.
Nvidia BFGD-skärmar tillgängliga fr.o.m februari 2019
När Nvidia avtäckte sin bildskärmsmodell Big Format Gaming Display (BFGD) var det många ögonbryn som höjdes. Detta är 65 tum stora bildskärmar med 4K-upplösning, G-Sync samt HDR-stöd som även kommer utrustade med en inbyggd Nvidia Shield-enhet.
Nu har det bekräftats att den första modellen baserad på BFGD, HP:s Omen X65, med en uppdateringsfrekvens på 120 hertz (Hz) och en maximal ljusstyrka på 1 000 nits kommer att finnas tillgänglig från och med februari 2019. Till ett pris på omkring 50 000 kronor.
Nvidia nämner även att andra partnertillverkare kommer att öppna upp förbokningarna för sina BFGD-modeller inom kort när den officiella lanseringen av bildskärmen närmar sig.
Presenteras i samarbete med:
Eller 12 av 400 Adaptive Sync skärmar som Nvidia får till att fungera med deras hårdvara, tillräckligt hjälpligt.
Beror på hur man ser det 😉
Men är ändå bra att dom tagit sitt förnuft till fånga då Intel snart stödjer Adaptive Sync, sen så ser nog även att G-Sync mjölkandet av konsumenter börjar lida mot sitt slut.
Notervärt, som denna artikeln missat är att man kommer att, både på skärmar som failat deras test, och även på otestade adaptive sync skärmar manuellt kunna aktivera VRR (Variable Refresh Rate). Så även om den inte fick deras beteckning så kan du själv slå igång det.
TechPowerUp har uppdaterat sin artikel “NVIDIA G-SYNC now Supports FreeSync/VESA Adaptive-Sync Technology” (https://www.techpowerup.com/251237/nvidia-g-sync-now-supports-freesync-vesa-adaptive-sync-technology), där anges nu: Update: We received word from NVIDIA that you can manually enable G-SYNC on all Adaptive-Sync monitors, even non-certified ones: “For gamers who have monitors that we have not yet tested, or that have failed validation, we’ll give you an option to manually enable VRR, too.”
linus på ltg (Youtube) har väl med lite tips fått ett nvidia kort att köra freesync. men det finns rätt mycket pengar i just LTG. men det finns tutorials o sånt ute. tyvärr så finns det inget officiellt stöd.
Det Linus (LTT) visade var hur man kan få Adaptive Sync (OBS! Ej FreeSync) att fungera med nVidia igenom att använda Intel grafik som slav. Det är det som du säger halvkasst stöd.
Men det som presenteras nu är alltså stöd ifrån nVidia, dock få man inte med alla Gsync funktioner då de helt enkelt inte stöds i Adaptive Sync. Du får hur som hellst nVidia kort fungera som ett Adaptive Sync kort.