Shadow Warrior 2 är den första PC-titeln med stöd för HDR-teknik för att leverera spektakulära ljuseffekter och livslika kontrastförhållande, nu demonstreras spelet av Nvidia.
Nvidia har tillsammans med utvecklarna Flying Wild Hog jobbat tillsammans för att göra fps-liret Shadow Warrior 2 till ett spel utöver det vanliga, inte minst grafiskt sett. Spelet är något av en teknikdemo för Nvidias egna Geforce-familj med stöd för allt från G-Sync till SLI, Surround samt DSR. Nu bekräftar samtidigt företagen att Shadow Warrior 2 även är det första PC-spelet på marknaden med stöd för HDR – High Dynamic Range.
HDR gör det möjligt att visa betydligt större nyanser i ljusa och mörka scener med mer livslika ljuseffekter och djupare spelinlevelse som effekt. För att leverera kraftigare ljuseffekter och bättre djupare svärta kommer det dock krävas skärmar med stöd för HDR-teknik. Även om det inte går att demonstrera den fulla effekten av HDR utan just en HDR-skärm visar Nvidias gameplayvideo från Shadow Warrior 2 hur man använder sig av spektakulära ljuseffekter spelet igenom.
Läs även: AMD:s Raja Koduri hoppas få se bra HDR-material för PC innan årsskiftet
I dagsläget finns det fortfarande inga bildskärmar som stödjer HDR men många TV-apparater på marknaden stödjer HDR och borde fungera även med Shadow Warrior 2 över HDMI 2.0-gränssnittet. Shadow Warrior 2 stödjer även Multi-res shading vilket ska rendera de yttre delarna av spelets bildrutor i en lägre upplösning och på detta sätta leverera upp till 30 procent högre fps vid 4K-upplösning.
Går väll en gräns på 30 fps om man inte nöjer sig med 8 bitars färgdjup?