GeForce 8800 GTS 640MB har i alla tider fått nöja sig med 96 stycken aktiva shader processorer men när NVIDIA lanserade sin GeForce 8800 GT krets med 112 aktiva shaders insåg man själva att det nästan blev lite väl bra. Den nya instegsmodellen var överlag ett snabbare kort än deras dyrare GTS-modeller och svaret på detta blev att man ganska tystlåtet bestämde sig för att lansera en ny version av GeForce 8800 GTS 640MB som även det har 112 aktiva shader processorer. Nu har de första testerna av kortet dykt upp och på Hardwarecanucks har man kort lite snabba tester i det nya Crysis speldemot för att se vad 8800 GTS 640MB 112SP går för.
Inte helt oväntat får sig kretsen en ganska fin prestandaökning men det är med väldigt liten marginal det tar sig förbi testets 8800 GT-kort, som dock är en något överklockad modell från eVGA. Hur som helst verkar 8800 GTS 640MB bli ett betydligt intressantare kort hädanefter, men frågan är om det kan rubba 8800 GT som pris/prestanda-kung.