Doom kommer kort efter sin lansering får stöd för Vulkan, vilket gör det möjligt för ett Geforce GTX 1080 att leverera nära nog 200 fps i 1080p Ultra.
Id Software satsar i sedvanlig ordning på råa strider i Doom med ett överflöd av blod och flygande lemmar. Doom och inte minst Id Softwares spel är samtidigt lika mycket kända för sin snabba action och det är något man tagit fasta på med sin grafikmotor id Tech 6.
Under Nvidias Geforce GTX 1080-event i Austin passade id Software på att visa upp lite gameplay från Doom där man fokuserade på vad som är möjligt med PC-versionen av spelet. Spelsessionen på scenen började med ett fps-lås på 60 bilder per sekund (fps) som när det stängdes av visade bildfrekvenser på upp till 200 fps och generellt låga någonstans mellan 120 till 160 fps under de få minuters het action som visades upp.
Under demonstrationen avslöjade id Software att spelet här drevs med Opengl-motsvarigheten till Directx 12 – Vulkan. Till skillnad från Directx 12 kommer Vulkan att stödja inte bara Windows utan även Linux, Android och andra spelplattformar. Byggt kring AMD:s arbete med Mantle är målet detsamma som med Directx 12, att leverera bättre prestanda med betydligt högre effektivitet.
Imponerande av både GTX 1080 och Vulkan
Enligt PCGamer ska id Softwares presentation använt sig av 1080p-upplösning med ultra-inställningar för grafiken. En imponerande kombination att driva med en fps långt över tresiffrigt som ger både GTX 1080-grafikkortet och Vulkan en fjäder i hatten.
Läs även: Nvidia presenterar Geforce GTX 1080 – dubbelt så kraftfullt som GTX 980
Id Software avslöjade också att Vulkan-uppdateringen till Doom ska komma mycket kort efter spelets lansering den 13 maj. Vilket skulle betyda att spelare nu inte bara har flera Directx 12-titlar att se fram emot utan även Vulkan-motsvarigheter.
Ultra Nightmare-inställning för grafikgalningen
Värt att notera är att id Software även hintat om en extra extrem grafikinställning för PC-spelare. Kallad “ultra nightmare” ska grafikinställningarna vara för dem med riktigt kraftfulla datorer. Spelets chefsutvecklare Billy Khan kallade upplevelsen med 4K-upplösning och Gsync “förtrollande”. Även om Khan knappast är opartisk borgar detta för att Doom inte bara kommer att leverera en snabb utan även grafiskt imponerande spelupplevelse.
Tack för bra artikel och bra sajt! Hittade dock ett litet fel i texten.. Windows != PC.
Tack själv Martin för ditt fina omdöme, Välkommen till NHW! 🙂
Vet dock inte säkert om jag hänger med på vad du menar för fel, om det nu inte är så att våra redaktörer redan fixat det. 🙂
Hej, var kanske lite otydlig i min kommentar med “!=”.. det jag menade är att Windows inte är samma sak som PC.
“PC-spelare” .. bör stå: “Windowsspelare”
“PC-versionen” .. bör stå: “Windowsversionen”
Detta eftersom det inte finns någon universiell PC-version av Doom som fungerar på all PC-hårdvara oavsett operativsystem.
Ah jag kollade på fel ställe i texten Martin, trodde du syftade på Vulkan-stödet på de olika plattformarna. Jag skrev “PC-versionen” av vana då det brukar vara PC eller konsol vi syftar på, men visst har du helt rätt. Problemet är att jag faktiskt inte hör om de nämner operativsystemet i videon. Jag förutsätter att det är Windows men kan inte säga med 100% säkerhet, men jag har kanske missat det någonstans?
FPS är tveklöst viktigast. Vilket gör det väldigt synd att många utvecklare prioriterar bildkvalité framför prestanda, både på pc men framförallt konsol. Jag hoppas att utvecklare i framtiden inser att inlevelsen i spelen sjunker när prestandan gör det. Och att hög bildkvalité inte krävs för bra gameplay och storyförmedling, men det gör prestandan.
Personligen gillar jag spel med extrem grafik och bra känsla. Fps kan man alltid uppgradera sig till bättre efter som.
Varierar inte detta beroende på spel? FPS/RTS så föredrar jag fps framför bildkvalitet men sätt mig framför något mer tur baserat så är bildkvaliteten att föredra. Så länge det flyter så är 30fps helt ok i min värld.
Kolla in tex Legend of Grimrock, flyter på prima i 8k(downsampled) utan problem och ser riktigt fint it.
Jag håller helt med Clarence, för mig är det också helt beroende på spel! Jag har en förkärlek för snygg grafik dock så kan oftast leva med lite sämre fps för bättre grafik. Men om det betyder att jag blir gutted på en BF-bana brukar jag dra ner grafiken något i förmån för prestanda 😉