Geforce GTX 1080 kommer leverera imponerande GPU-prestanda men grafikkortet har även ny spännande teknik där med Displayport 1.4 samt integrerad 3D-kamera.
Efter Nvidias tillkännagivande har det mest handlat om och fokuserat på grafikkortets imponerande prestanda. Fullt förståeligt men samtidigt finns det flera spännande nyheter som kan ha missats i jakten på fps-siffror och överklockningsresultat.
Här nedan är några av höjdpunkterna från Nvidias nya grafikkort o Geforce GTX 1000-serien som du kanske missat.
1. Redo för Displayport 1.4 och 4K120p-stöd
Nvidia blir först ut med Displayport 1.4-stöd vilket när specifikationen certifieras betyder att GTX 1080 och GTX 1070 kan leverera en 4K-upplösning (3 840 x 2 160 pixlar) vid 120 hertz samt 8K (7680×4320 pixlar) vid 60 hertz. För att nå dessa upplösningar och uppdateringsfrekvenser krävs dock nya skärmar.
2. GP104 når över 2,1 gigahertz med luft
Risken att någon av er missat detta är kanske inte överhängande men ändå värt att påminna om. Nvidia slår nya frekvensrekord och har redan visat hur deras Geforce GTX 1080 och GP104 GPU kan nå boostfrekvenser en bra bit över 2,0 gigahertz – med vanlig luftkylning. Ett fåtal Maxwell-baserade GTX 980-kort har lyckats med samma bedrift men då krävdes flytande kväve. Räkna med galna frekvenser när tillverkare börjar lansera fabriksöverklockade modeller!
3. Geforce GTX SLI HB-brygga för fler grafikkort
Nvidia introducerar en ny SLI-brygga som med suffixet HB (High Bandwith?) ska leverera dubbelt så hög bandbredd mellan grafikkort sammankopplade i SLI. Några konkreta siffror på prestandafördelar har ännu ej presenterats.
4. “Simultaneous Multi Projection” för ökad VR- och 4K-prestanda
Nvidia kommer med sin nya GP104 GPU kunna rendera olika vyer av samma scen. Grundtanken är att rendera de delar av bilden som dina ögon troligtvis fokuserar på (centrum) medan de delar av skärmen som endast ses av periferiseendet renderas i lägre upplösning. Särskilt effektivt i VR-miljöer med breda synfält men även användbart i traditionella upplösningar ska detta göra GTX 1080 2-3 gånger snabbare i VR-spel än föregångaren GTX 980.
5. Ansel – Din personliga 360-kamera i spel
På mjukvarufronten introducerar Nvidia även sin svit “Ansel” som sägs vara ett kraftfullt verktyg för att fånga bilder och upplevelser i spel. Skärmdumpar på steroider där det lovas stöd för 360-graders panoramabilder, frikopplad kamera, post-filtereffekter samt stöd för 4,5 gigapixels upplösning – 32 gånger högre än din skärmupplösning. Ansel ska göra det möjligt att skapa häftiga bilder och scener för både print och tryck från dina egna spelsessioner. Ansel stödjs på Geforce GTX 600-serien och senare men kräver stöd från spelutvecklare.
“…GTX 1070 kan leverera en 4K-upplösning (3 840 x 2 160 pixlar) vid 120 hertz samt 8K (7680×4320 pixlar) vid 60 hertz. För att nå dessa upplösningar och uppdateringsfrekvenser krävs dock nya skärmar.”
Va? Här har vi ett exempel på en 4K 120Hz monotor som redan finns på marknaden: https://www.nordichardware.se/massor/ces2016/dell-up3017q-far-redaktionen-att-tappa-fattningen-30-tums-4k-oled-vid-120-hertz.html
Det finns flera men denna var lite rolig eftersom ni själva kommenterat den 😉 Det finns dock inte gott om dem eftersom det saknas kort för att driva dem.
Rendera lägre upplösning i periferin?
Verkar vara vettigt just för VR och när man använder extrem total upplösning (4k och uppåt).
Hoppas verkligen funktionen går att stänga av när man använder *en* skärm med lägre upplösning…