Lanseringen av NVIDIA:s grafikkort GeForce GTX 590, med dubbla grafikkretsar, kommer allt närmare. Det stora tillkännagivandet väntas ske den 22 mars tillsammans med EA och Cryteks lansering av Crysis 2. Nu har det dykt upp ytterligare en bild av det nya monstergrafikkortet, samtidigt som de slutgiltiga klockfrekvenserna verkar blivit spikade.
NVIDIA har hållt på sina prestandaspecifikationer in i det sista och även skickat olika uppgifter till partners och tillverkare för att minimera risken för informationsläckor. Vi har tidigare avslöjat att GeForce GTX 590 skulle få klockfrekvenser på runt 600 MHz GPU resp. 3 400 MHz minne, något som VR-Zone nu säger ska vara spikat till 612 MHz GPU, 1 224 MHz shader och 3 420 MHz minne.
GeForce GTX 590 ska under sin bastanta kylare gömma två stycken GF110-grafikkretsar som förutom lägre klockfrekvenser är identiska med dem på GeForce GTX 580. Det betyder totalt totalt 1 024 CUDA-kärnor med 512 CUDA-kärnor per GPU. Dubbla 384-bit minnesbussar samt totalt 3GB GDDR5 minne.
Egenskaper | GTX 590 | GTX 580 | HD 6990 | HD 6990 OC | HD 6970 |
GPU | 2 x GF110 | 1 x GF110 | 2 x Cayman XT | 2 x Cayman XT | 1 x Cayman XT |
GPU-klockfrekvens | ~ 612 MHz | 772 MHz | 830 MHz | 880 MHz | 880 MHz |
Beräkningskraft | 2,51 TFLOPs | 1.58TFLOPs | 5,1 TFLOPS | 5,4 TFLOPS | 2,7 TFLOPs |
Minne | 3 072 MB | 1 536 MB | 4 096 MB | 4 096 MB | 2 048 MB |
Minnes-frekvens | ~ 3 420 MHz | 4 008 MHz | 5 000 MHz | 5 000 MHz | 5 000 MHz |
Grafikkortets kylare är som sagt en ganska rejäl pjäs och som den senaste bilden avslöjar har NVIDIA satsat på en lika rejäl fläkt mitt i kylaren, något som åtminstone på pappret bör borga för åtminstone hyfsade ljudnivåer. Grafikkortet mäter runt 28 centimeter och tar sin ström från 8-pins PCIe-kontakter.
Vi har redan goda indikationer på hur kortet kan komma att prestera. Men med något högre klockfrekvenser samt optimerade drivrutiner blir det en intressant uppgörelse med AMD Radeon HD 6990, NordicHardware bjuder givetvis in till en rejäl föreställning så håll utkik.
Hur kan Radeon korten vara så överlägsna i beräkningskraft, men inte visa den överlägsenheten i spel? Är det texturenheter som sätter dessa begränsningar? Annars är ju 5,4 TFlops sinnesjuka siffror, men frågan är väl om man kan utnyttja all den kraften.
Det är en ganska bra fråga som jag inte har något riktigt bra svar på. Men om vi ser till prestandan i spel t.ex. så är ju utan tvekan texturenheter ROPs osv begränsande faktorer. Men det blir om möjligt ännu mer intressant när vi talar i ett rent beräkningsperspektiv. NVIDIA ger ju generellt bättre prestanda även i GPGPU-applikationer som borde dra full nytta av beräkningskraften i AMD:s kretsar.En anledning är troligtivs att AMD satsar på betydligt fler beräkningsenheter. Man har över 3000 streamprocessorer i Radeon HD 6990, vilket är tre gånger så många som i GTX 590. Rent teoretiskt blir… Läs hela »