GeForce GTX 680 ska enligt tidigare rykten bli den nya prestandaledaren på grafikkortsmarknaden. Rapporterna om kortets funktionalitet fortsätter nu att läcka ut på Internet och de senaste avslöjar ett stöd för Surround gaming med tre skärmar, samt en ny kantutjämningsteknik – TXAA.
NVIDIA har inte enbart satsat på prestanda i sin nya GK104 GPU och deras flaggskepp GeForce GTX 680 sägs komma med flera tekniska nyheter där bland annat NVIDIA Surround äntligen blir tillgängligt på grafikkort med en ensam GPU. Likt AMD Eyefinity gör NVIDIA Surround det möjligt för användare att koppla in tre skärmar samtidigt till och dra ut upplösningen över dessa tre skärmar (Exempelvis 5 760 x 1 080 pixlar) , något som ger en mer omslutande spelupplevelse. Tidigare har NVIDIA krävs två GPU-kretsar för att åstadkomma liknande konfigurationer – KFA2/Galaxy undantaget som löst detta med extra kretsar i sin MDT-serie. GeForce GT 680 ska enligt uppgifter till Fudzilla faktiskt stödja hela 4 skärmar samtidigt, men där den fjärde skärmen troligtvis inte används i spel utan som en extraskärm och skrivbordsutökning.
För att ge tillräckligt med beräkningskraft för att driva alla skärmarna har NVIDIA spikat klockfrekvensen på grafikkretsen till hela 1 006 MHz, en frekvens som kan ökas automatiskt med hjälp av kortets Turbo-funktion “GPU Boost” som vi rapporterat om tidigare. Detta är också betydligt högre än de 705 MHz som det tidigare ryktats om. Med 1 536 CUDA-kärnor och 2GB GDDR5 minne i 6 000 MHz ska kortet ge god beräkningskraft och en minnesbandbredd på 192 GB/s.
Enligt tyska 3DCenter.org ska Kepler och GK104 GPU:n vara mindre än vi trott. Med en ytstorlek på endast 294mm² är GK104 betydligt mindre än Tahiti XT som sitter i Radeon HD 7970, samtidigt som det får GF110 i GeForce GTX 580 att likna en klumpig dinosaurie.
Model | GTX 680 “Kepler” | GTX 580 “Fermi” | HD 7970 “Southern Islands” |
GPU | GK104 | GF110 | Tahiti XT |
Teknik | 28nm | 40nm | 28nm |
Antal transistorer | 3,54 miljarder | 3,0 miljarder | 4,3 miljarder |
Kretsstorlek |
294mm² | 520mm² | 365mm² |
CUDA/Radeon-kärnor |
1 536 st | 512 st | 2 048 st |
GPU-frekvens |
1006 MHz | 772 MHz | 925 MHz |
Minne |
2GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 |
Minnesbuss |
256-bit | 384-bit | 384-bit |
Minnesfrekvens |
6,0 GHz | 4,0 GHz | 5,5 GHz |
Minnesbandbredd | 192 GB/s | 192 GB/s | 264 GB/s |
ROPs | 32 | 48 | 32 |
Texturenheter |
128 | 64 | 128 |
NVIDIA har även utvecklat en ny kantutjämningsteknik som man kallas TXAA. Enligt läckta bilder från NVIDIA:s pressdokument ska TXAA ge bättre bildkvalité och jämnare kanter än 8xMSAA som är den mest använda kantutjämningstekniken i dagsläget. Detta samtidigt som troligtvis prestandaförlusten är mindre än den erkänt krävande 8xMSAA tekniken.
NVIDIA:s kommande flaggskepp har även dykt upp i en prislista på holländska onlinebutiken ComCom.nl där priset för Zotac GeForce GTX 680 landade på drygt 500 euro, motsvarande ungefär 4 700 kronor inklusive moms. Vad priserna väl landar på i svenska butiker återstår att se, men detta bör vara en ganska god indikation på vad vi kan vänta oss. Troligtvis får GeForce GTX 680 en prislapp i paritet med Radeon HD 7970 som idag kostar från 4 500 kronor och uppåt.
Tidigare rykten talar fortfarande om en lansering i kommande vecka, så troligtvis dröjer det inte länge förräns alla detaljer kring NVIDIA:s nya grafikkort blir avslöjade.
Källa: Fudzilla, 3DCenter.org, TechPowerUp, HKEPC
GTX580 har 64 TMU’s och 48 ROP’s.
FXAA 😡
[quote name=”Tobberian”]FXAA :-x[/quote]
There’s more to come… 😉
[quote name=”smartidiot89″][quote name=”Tobberian”]FXAA :-x[/quote]
There’s more to come… ;-)[/quote]
Man kan ju tycka att Nvidia om någon inte vill göra referenser till den ganska misslyckade Geforce FX-serien.
När blev FXAA en ny teknik?
Den är gammal och relativt kass.
Nvidia har dock en ny AA teknik på g med 680, TXAA.
[quote name=”Capsaa”]När blev FXAA en ny teknik?
Den är gammal och relativt kass.
Nvidia har dock en ny AA teknik på g med 680, TXAA.[/quote]
Ja det är tryckfelsnisse som varit framme Capsaa, fixade det nu. 🙂
Skulle inte GK104 landa på två till max tre tusen kr? Läste något om det på fudzilla eller vr-zone
Jaha TXAA 🙂
Hoppas den åtgärdar pixel-popping smartare/bättre än FXAA också.