När Google Stadia avtäcktes var det många som höjde på ögonbrynen. Tjänsten för spelstreaming ser ut att kunna ta drömmen om vilket spel som helst spelad på vilken hårdvara som helst och nu har bredbandskraven för tjänsten bekräftats.
Google Stadia är resultaten av vad som gick under kodnamnet Project Stream. Stadia avtäcktes officiellt under förra veckan och siktar på att lanseras skarpt någon gång senare under året. Tjänsten ska enligt Google kunna leverera spelupplevelser i 4K-upplösning vid 60 bildrutor per sekund och HDR-stöd till datorer, smartphones, surfplattor och även smarta TV-apparater. Google har även bekräftat att “dumma” TV-apparater kan få tillgång till tjänsten med hjälp av en Google Chromecast.
Under sitt evenemang gick Google inte in på vad kraven för användares uppkopplingar kommer att vara. Således har det varit oklart exakt vad som krävs sett till bandbredd när det kommer till att Google Stadia ska fungera med så lite lagg och andra orosmoment som möjligt.
30 Mbps för 4K-upplösning
I en intervju med Kotaku tog Stadias överhuvud Phil Harrison tillfället i akt och nämnde vad för bandbredd som Stadia kommer att ta upp. Det rör sig om ett krav på 30 megabit per sekund (Mbps) för den som vill spela i 4K-upplösning vid 60 bildrutor per sekund. Detta krav sänks en aning när upplösningen sänks till 1 080 x 1 920 pixlar och landar då på 25 Mbps. Även detta med 60 bildrutor per sekund.
Googles servrar kommer att kunna leverera denna spelprestanda med lägre krav på bandbredd. Men inte helt förvånansvärt måste då även upplösningen som spelen renderas i sänkas ytterligare.
Dessa siffror kommer från de tester som Google höll sent under 2018. Han nämner hur Stadia tar upp lite mindre bandbredd än vad kraven yrkar på. Däremot har man satt kraven lite i överkant för att kunna vara säkrare mot lagg och buffer-intervaller. free agile project management software
Chromecast kräver Stadia-handkontrollen
Harrison bekräftade även att den som vill nyttja en Google Chromecast för att strömma spel via Stadia till en TV-apparat måste använda sig av den nya dedikerade Stadia-handkontrollen. Däremot kommer detta krav inte att finnas för användare som spelar på en dator. Där kan en USB-ansluten handkontroll från en annan tillverkare nyttjas utan problem.
Harrison svarar inte på vad prenumerationskostnaden för Google Stadia kommer att hamna på. Däremot bekräftar han ytterligare en gång att mer information om plattformen kommer att avtäckas någon gång under sommaren. Huruvida detta blir vid årets E3-mässa eller vid ett eget evenemang från Googles håll är dock inte bekräftat i skrivande stund. Med så många bärbara datorer på marknaden kan det vara svårt att säga vilken som är den bästa bärbara datorn för internetsurfing .