Microsofts nyligen avtäckta modul till DirectX 12 kallad DirectX Raytracing och Nvidias nya teknik RTX visas upp med hjälp av grafikhårdvara till ett värde av 60 000 dollar.
Under årets Game Developers Conference är det realistiska reflektioner och ljussättning som är det stora heta. Microsoft visade upp en påbyggnad till gränssnittet Directx 12 (DX12) kallad Directx Raytracing och Nvidia visade även upp sin teknik RTX.
Nvidia RTX är en raytracing-teknik som för närvarande endast är kompatibel med grafikkort baserade på arkitekturen Volta. Microsofts teknik kommer å andra sidan att fungera tillsammans med nuvarande DX12-kompatibel hårdvara.
Både Directx Raytraing (DXR) och Nvidia RTX har visats upp i flertalet demovideos som visar hur de nya teknikerna kan bidra med mer verklighetstrogen grafik. Nedanför finner ni en video på en demo som utspelar sig i en galax långt, långt borta som visar hur Epics grafikmotor Unreal Engine 4 kan leverera nästintill verklighetstrogen grafik med hjälp av DXR och RTX.
Då det endast är Nvidias grafikarkitektur Volta samt kommande arkitekturer som har RTX-stöd så är det just Volta som driver demon i videon ovanför. Mer specifikt är det en DGX-Station från Nvidia, utrustad med fyra stycken beräkningskort i form av Tesla V100. Prislappen för demosystemet? 60 000 dollar, cirka en halv miljon kronor.
Undras varför inte NHW redovisar Amd’s Prorender (https://m.sweclockers.com/nyhet/25415-amd-introducerar-ray-tracing-i-realtid-for-renderingsmotorn-prorender)?
Vad jag har läst om vad som presenterades på mässan i flera olika artiklar så var just denna burk den absolut bästa, om är absolut den dyraste också.
Oavsett vem som har gjort riggen så är detta hårdvara i absoluta toppskiktet och jag antar att det var därför denna artikel dök upp här. Hoppas dock på att NH tittar närmare på konsument sidan när det väl är dags och då antar jag att vi får se siffror från båda sidorna.