Nu har vi gått
igenom DMA, drivrutiner överklockning av minne och processor samt en
del inställningar i biosen som ökar prestandan.
Nu är det dags att som vi tidigare lovat titta närmare på
vad vi kan göra med grafikkortet. Grafikkortet i testmaskinen är
ett Geforce 2 GTS från Creative. Kortet har en klockfrekvens på
200 på gpu:n (grafikkortets egen lilla processor) och en minneshastighet
på 333mhz ddr.
Vad kan vi nu göra med detta. Överklockar grafikkortet gör
man inte från biosen, utan direkt från Windows, oftast med hjälp
av något program. De två mest använda programmen för
grafikkort baserade på kretsar från Nvidia (samtliga kort i Geforce-serien
samt tidigare TNT kort) är NVmax och Powerstrip. Som du kan ladda hem
här nedan:
För er som sitter på ett grafikkort baserat på ATI’s senaste
radeonkretsar har vi ingen direkt guide för tillfället, men tipsar
så länge om programet rage3d tweak som du kan ladda ner och läsa
om här. Även
PowerStrip fungerar tillsammans med Radeon, men inte NVmax. Vi kommer att publicera
en guide för er med Radeonkort också, så misströsta inte!
🙂
För att nu
göra enbart lite överklockning skulle vi inte behöva mer än
ett av de här programmen. Men i senare delar av vår guide kommer
vi att använda oss utav bägge dessa program.
Vi börjar
med att använda oss av PowerStrip till överklockningen. När
vi har installerat PowerStrip så dyker det upp en liten ikon i aktivitetsfältet.
Vi högerklickar
på ikonen och går till Perfromance profiles –> Configure.
När vi har
kommit in i menyn Configure bör det se ut så här:
Som vi ser så
är Engine clock(gpu) 200 och Memory clock(minnet) 333, precis som är
orginalinställning för vårt Geforce 2 GTS. Hur mycket man
kan klocka grafikkortet varierar mycket mellan olika kort och tillverkare.
När man skriver ut information om sitt resultat (gpu och minneshastigheter)på
nätet eller letar i prestandatävlingar står det oftast bara
X/Y där X är (gpu) och Y är minnet. I vårt fall skulle
vi alltså skriva 200/333, vilket vi kommer att göra i fortsättningen.
Vi vet sedan innan att detta kortet klarar en hastighet på 230/370 utan
problem. När man försöker ta reda på vilka hastigheter
kortet man har klarar går man tillväga på samma sätt
som med processorn. Öka lite i taget och ser om det uppstår stabilitetsproblem.
Börja med t.ex minnet, låt gpu:n arbeta med orginalhastighet och
se vad som är gränsen för minnet. Då blir det lättare
att veta vad det är som sätter stopp vid vilken hastighet. Drar
man upp minnet och gpu:n samtidigt kan det vara svårt att veta om det
är minnet eller gpu eller kanske både minnet och gpu:n som sätter
stopp.
Ett bra program att köra för att kolla stabiliteten är precis
som när det gäller processon och RAM-minnet 3DMark 2001. Så
här ser det ut när vi klockat upp:
Om man klockar
lite för högt kan det också uppstå buggar (så
kallade artifakter) i grafiken. Att köra kortet så högt kan
på lite längre sikt skada kortet. Om man hela tiden gör precis
på max så kan man efter ett tag få klocka ner kortet en
aning för att det ska fungera stabilt, köra vidare där och
efter tag klocka ner igen o.s.v. tills man till slut är tillbaka på
orginalinställningarna. Man bör som riktlinje försöka
hitta vad kortet klarar som max utan buggar i grafiken och sedan köra
några mhz lägre. Då kan man känna sig tämligen
säker.
Exempel på hur det kan se ut med buggar i grafiken:
Ett bra sätt
att snabbt se om man har grafikmissar kan vara att ta upp avslutningmenyn
i Windows (98 och ME). Här är det lätt att upptäcka grafikmissar
i den mörkare bakgrunden som kommer fram.
Har man missar i grafiken så rekommenderar vi alltså att ni klockar
ner en aning!
Det var ingen gigantisk ökning vi fick på vårt Geforce 2
GTS, minnet från 333 till 370 är inga direkt imponerande resultat.
Många grafikkort har en rejält högre potential när det
gäller överklockning (men ha i åtanke att det även finns
sämre kort, så bli inte alltför besviken om ökningen
inte blir så stor).
Vi klockade gpu:n
från 200 till 230, men desvärre ger klockning av gpu:n knappt någon
prestandaökning alls på ett kort baserat på Geforce 2 kretsar
(eller äldre). Det som här ger en prestandaökning är klockning
av minnet. Har man däremot ett nyare kort, baserat på Geforce 3,
Geforce 4 eller ATI’s senaste Radeon serie så kan man få en rejäl
prestandaökning när man klockar gpu:n.
Vad har vi nu
vunnit på denna överklockning?
Ja, nu har vi
alltså också sett över grafikkortet lite och vad blir resultatet
av detta? Vi kör ett test med 3DMark:
Ingen dålig
ökning här heller! En ökning på nästan 400 poäng
för lite klockning av grafikkortet. Nu skulle man kunna säga att vi
har uttömt det största prestandaökningarna. Har man sett till
att justera systemet efter de riktlinjer vi har tagit upp hittills i guiden
så har man kommit en bra bit på vägen.
I nästa del kommer vi att gå in lite på en del inställningar
för grafiken och inställningar i Windows (främst 98/ME, kommer
att återkomma senare med Windows XP) som kan påverka prestandan.
Tills dess, håll
till godo och klocka lugnt! 😉