Gratis prestanda – del 3

0

Nu har vi gått

igenom DMA, drivrutiner överklockning av minne och processor samt en

del inställningar i biosen som ökar prestandan.

Nu är det dags att som vi tidigare lovat titta närmare på

vad vi kan göra med grafikkortet. Grafikkortet i testmaskinen är

ett Geforce 2 GTS från Creative. Kortet har en klockfrekvens på

200 på gpu:n (grafikkortets egen lilla processor) och en minneshastighet

på 333mhz ddr.

Vad kan vi nu göra med detta. Överklockar grafikkortet gör

man inte från biosen, utan direkt från Windows, oftast med hjälp

av något program. De två mest använda programmen för

grafikkort baserade på kretsar från Nvidia (samtliga kort i Geforce-serien

samt tidigare TNT kort) är NVmax och Powerstrip. Som du kan ladda hem

här nedan:

För er som sitter på ett grafikkort baserat på ATI’s senaste

radeonkretsar har vi ingen direkt guide för tillfället, men tipsar

så länge om programet rage3d tweak som du kan ladda ner och läsa

om här. Även

PowerStrip fungerar tillsammans med Radeon, men inte NVmax. Vi kommer att publicera

en guide för er med Radeonkort också, så misströsta inte!

🙂

För att nu

göra enbart lite överklockning skulle vi inte behöva mer än

ett av de här programmen. Men i senare delar av vår guide kommer

vi att använda oss utav bägge dessa program.

Vi börjar

med att använda oss av PowerStrip till överklockningen. När

vi har installerat PowerStrip så dyker det upp en liten ikon i aktivitetsfältet.

Ikon

i aktivitetsfältet

Vi högerklickar
på ikonen och går till Perfromance profiles –> Configure.


När vi har

kommit in i menyn Configure bör det se ut så här:

Som vi ser så

är Engine clock(gpu) 200 och Memory clock(minnet) 333, precis som är

orginalinställning för vårt Geforce 2 GTS. Hur mycket man

kan klocka grafikkortet varierar mycket mellan olika kort och tillverkare.

När man skriver ut information om sitt resultat (gpu och minneshastigheter)på

nätet eller letar i prestandatävlingar står det oftast bara

X/Y där X är (gpu) och Y är minnet. I vårt fall skulle

vi alltså skriva 200/333, vilket vi kommer att göra i fortsättningen.

Vi vet sedan innan att detta kortet klarar en hastighet på 230/370 utan

problem. När man försöker ta reda på vilka hastigheter

kortet man har klarar går man tillväga på samma sätt

som med processorn. Öka lite i taget och ser om det uppstår stabilitetsproblem.

Börja med t.ex minnet, låt gpu:n arbeta med orginalhastighet och

se vad som är gränsen för minnet. Då blir det lättare

att veta vad det är som sätter stopp vid vilken hastighet. Drar

man upp minnet och gpu:n samtidigt kan det vara svårt att veta om det

är minnet eller gpu eller kanske både minnet och gpu:n som sätter

stopp.

Ett bra program att köra för att kolla stabiliteten är precis

som när det gäller processon och RAM-minnet 3DMark 2001. Så

här ser det ut när vi klockat upp:


Om man klockar

lite för högt kan det också uppstå buggar (så

kallade artifakter) i grafiken. Att köra kortet så högt kan

på lite längre sikt skada kortet. Om man hela tiden gör precis

på max så kan man efter ett tag få klocka ner kortet en

aning för att det ska fungera stabilt, köra vidare där och

efter tag klocka ner igen o.s.v. tills man till slut är tillbaka på

orginalinställningarna. Man bör som riktlinje försöka

hitta vad kortet klarar som max utan buggar i grafiken och sedan köra

några mhz lägre. Då kan man känna sig tämligen

säker.

Exempel på hur det kan se ut med buggar i grafiken:

Grafikfel

Ett bra sätt

att snabbt se om man har grafikmissar kan vara att ta upp avslutningmenyn

i Windows (98 och ME). Här är det lätt att upptäcka grafikmissar

i den mörkare bakgrunden som kommer fram.

Har man missar i grafiken så rekommenderar vi alltså att ni klockar

ner en aning!

Det var ingen gigantisk ökning vi fick på vårt Geforce 2

GTS, minnet från 333 till 370 är inga direkt imponerande resultat.

Många grafikkort har en rejält högre potential när det

gäller överklockning (men ha i åtanke att det även finns

sämre kort, så bli inte alltför besviken om ökningen

inte blir så stor).

Vi klockade gpu:n

från 200 till 230, men desvärre ger klockning av gpu:n knappt någon

prestandaökning alls på ett kort baserat på Geforce 2 kretsar

(eller äldre). Det som här ger en prestandaökning är klockning

av minnet. Har man däremot ett nyare kort, baserat på Geforce 3,

Geforce 4 eller ATI’s senaste Radeon serie så kan man få en rejäl

prestandaökning när man klockar gpu:n.

Vad har vi nu

vunnit på denna överklockning?


Ja, nu har vi

alltså också sett över grafikkortet lite och vad blir resultatet

av detta? Vi kör ett test med 3DMark:

Ingen dålig

ökning här heller! En ökning på nästan 400 poäng

för lite klockning av grafikkortet. Nu skulle man kunna säga att vi

har uttömt det största prestandaökningarna. Har man sett till

att justera systemet efter de riktlinjer vi har tagit upp hittills i guiden

så har man kommit en bra bit på vägen.

I nästa del kommer vi att gå in lite på en del inställningar

för grafiken och inställningar i Windows (främst 98/ME, kommer

att återkomma senare med Windows XP) som kan påverka prestandan.

Tills dess, håll

till godo och klocka lugnt! 😉

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments