Intel presenterade under natten till torsdagen två tillägg för Directx 11.1 som ska ge bland annat mer verklighetstrogna renderingar av moln och transparenta material. Något varken AMD eller Nvidia väntas kunna replikera på ett bra sätt utan uppgraderingar av sin hårdvara.
Spelutvecklare har länge haft stora problem att skapa verklighetstronga transparenta material i spel. Bland annat har DICE:s chefsutvecklare Johan Andersson så sent som förra året uttalat sig om att transparens var en av de absolut största utmaningarna där man fortfarande inte kan rendera glasrutor eller rökeffekter som beter sig på ett verkligt sätt utan att prestandan blir extremt begränsad.
Intel har med sin begränsade beräkningskraft valt att lägga resurser på att effektivisera hanteringen av olika grafikeffekter och med Pixelsync säger man sig hittat nyckeln till just transparenseffekter. Intel kallar renderingsteknikerna för Adaptive Volumetric Shadow Maps (AVSM) och Adaptive Order Independent Transparency (AOIT). Den förstnämnda gör det möjligt att skapa exempelvis rökeffekter som faktiskt inte är solida vita moln utan partiklar med egna skuggor och viss transparens, som ett riktigt rökmoln.
Intel menar att transparenseffekter med traditionell order dependent rendering ger prestandaförluster på upp till 80 procent även med de mest kraftfulla grafikkretsarna på marknaden. Med AVSM säger Intel att man ligger på en prestandaförlust på mellan 5-10 procent och trots detta ger mer verklighetstrogna effekter.
AOIT i sin tur används för att skapa mer verklighetstrogna växter och träd där tusentals blad ska kunna renderas effektivare och med ett mer följsamt och trovärdigt slutresultat.
Vi spelar Grid 2 på Haswell
Spelutvecklaren Codemasters fanns på plats under presskonferensen och visade upp en demo av sitt kommande spel Grid 2 där man utnyttjar både AVSM och AOIT för bland annat däckrök och träd runt banorna. Vi fick chansen att både kika på demot och spela lite sekvenser på en bärbar dator utrustad med Intels fjärde generations Core-processor, med andra ord en av de mobila Haswell-processorer vi kommer att få se på marknaden under slutet av andra kvartalet.
Varken hårdvara eller mjukara är färdigutvecklat men vår korta demosession gav mersmak där vi trots en integrerad GPU bjöds på ganska trevlig grafik i 1 920 x 1 080 pixlars upplösning. Mer intressant var just däckröken som renderad med AVSM faktiskt gav en betydligt mer verklighetstrogen effekt. Att göra lite donuts och faktiskt köra igenom något som känns partikelbaserat och inte bara en vit molnvägg kändes riktigt tillfredsställande.
Vi pressade både Intel och Codemasters på huruvida effekter som AVSM och AOIT skulle kunna aktiveras även på konkurrerande GPU-lösningar. Enligt företagen är det möjligt att AMD och Nvidia skulle kunna effektivisera det hela till viss del i mjukvara, men troligtvis skulle till och med extrema prestandakretsar tappa så mycket prestanda att spelet blir närmast ospelbart. Vilket är ganska häpnandsväckande med tanke på hur pass bra det trots allt flöt på med en integrerad grafikdel i de tester vi körde.
Intels två nya tillägg till Directx 11.1 är öppna för konkurrenter att använda men det kommer krävas att detta stöd bökas in på hårdvarunivå och lär alltså inte dyka upp i närliggande grafikarkitekturer.
Instantaccess låter CPU och GPU dela minne
Intels Instantaccess är ett tillägg för Directx 11.1 som gör det möjligt för CPU och GPU att dela samma minne. Exempelvis kan CPU skriva och läsa från grafikminnet, något som effektiviserar minneshanteringen särskilt i en krets med både CPU och GPU på samma kisel. Det ska i slutändan ge bättre prestanda och specifikt öka minimumnivån av renderade bildrutor, något som minskar så kallad stuttering och ger en följsammare spelupplevelse.
Det ska bli mycket spännande att se Intels nya Directx 11.1 tillägg användas i spel och de första intryck vi fått är helt klart positiva. Även Creative Assembly var på plats och pratade om att man kommer använda Pixelsync i sitt kommande spel Total War Rome II och Intel lovade att fler spelutvecklare skulle presenteras framöver.
elakt av Intel att införa utan att se till att amd och nvida kan göra det med.
elakt.
[quote name=”flopper”]elakt av Intel att införa utan att se till att amd och nvida kan göra det med.
elakt.[/quote]
Det är väl Microsoft som gör Directx. Är väl inte Intels fel att de är först ut med stöd för senaste versionen.
[quote name=”flopper”]elakt av Intel att införa utan att se till att amd och nvida kan göra det med.
elakt.[/quote]
“Intels två nya tillägg till Directx 11.1 är öppna för konkurrenter att använda men det kommer krävas att detta stöd bökas in på hårdvarunivå och lär alltså inte dyka upp i närliggande grafikarkitekturer.”
[quote name=”wargreymon”][quote name=”flopper”]elakt av Intel att införa utan att se till att amd och nvida kan göra det med.
elakt.[/quote]
Det är väl Microsoft som gör Directx. Är väl inte Intels fel att de är först ut med stöd för senaste versionen.[/quote]
Nej inte fel bara elakt. 😆
Upp till varje tillverkare att ha hårdvara stöd för diverse funktioner.
[quote name=”flopper”]elakt av Intel att införa utan att se till att amd och nvida kan göra det med.
elakt.[/quote]
Du verkar inte läst hela aritkeln Flopper? 😛 Vi påpekade just att Intel inte använde sig av av proprietära tillägg utan alltså helt öppna specifikationer som AMD och Nvidia är helt fria att använda. Problemet är att de måste troligtvis integreras på hårdvarunivå, vilket man knappast lär hinna med inom en allt för snar framtid.
[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”flopper”]elakt av Intel att införa utan att se till att amd och nvida kan göra det med.elakt.[/quote]Du verkar inte läst hela aritkeln Flopper? 😛 Vi påpekade just att Intel inte använde sig av av proprietära tillägg utan alltså helt öppna specifikationer som AMD och Nvidia är helt fria att använda. Problemet är att de måste troligtvis integreras på hårdvarunivå, vilket man knappast lär hinna med inom en allt för snar framtid.[/quote]Därav elakt Anton.Intel=grafik? seriöst 😉 AMD har just lagt in en ny design order, uppdaterat spec på sina chips.därav dröjer 8970 tills de har fått med den… Läs hela »
Jo visst så kan man iofs också se det. 🙂 Återstår ju att se ifall AMD och Nvidia jobbat på egna lösningar för liknande effekter, det kan man ju aldrig utesluta. Men helt klart vill ju jag också se dessa effekter på kraftfulla grafikkort!
[quote name=”Anton Karmehed”]Jo visst så kan man iofs också se det. 🙂 Återstår ju att se ifall AMD och Nvidia jobbat på egna lösningar för liknande effekter, det kan man ju aldrig utesluta. Men helt klart vill ju jag också se dessa effekter på kraftfulla grafikkort![/quote]
Ray tracing allt jag säger.
Minority report….så gammal jag är vill jag see det snart i spel
Låter konstigt att Intel nu skulle kunna göra tillägg till en standard som spikades i augusti 2012. Se t.ex. här http://blogs.amd.com/play/2012/12/14/gcn-architecture-full-dx111/ där AMD i december skriver att de har fullt hårdvarustöd för hela DirectX 11.1. Möjligtvis skulle PixelSync kunna bli en del av 11.2 eller 11.1b eller liknande.
Fel fel fel, jag mailade en anställt på ATI för 8 år sedan om detta, men dom var inte intresserade, detta är inget nytt och har kunnat göras i över 10 år men med sämre
prestanda såklart, och ej genom samma API såklart, det nya är väl en specifik hårdvaru teknik för partiklar.
Att kalla Intels grafiksatsning för oseriöst eller elakt, kan inget annat än ses som oseriöst och korkat.
Själv tycker jag det är jävligt kul att Intel försöker hävda sig i grafikbranschen och man faktiskt vågar sticka ut med nya funktioner.
Ingen mer rök som klipper in i saker, supernajs! 🙂
Ingen mer rök/löv som poppar, trevligt. 🙂
Kommer inte detta även till vanliga grafikkort blir jag mycket arg. XE
[quote name=”McKinley”]Att kalla Intels grafiksatsning för oseriöst eller elakt, kan inget annat än ses som oseriöst och korkat.
Själv tycker jag det är jävligt kul att Intel försöker hävda sig i grafikbranschen och man faktiskt vågar sticka ut med nya funktioner.[/quote]
Ironi och läsförståelse? 😉
[quote name=”Tobberian”]Ingen mer rök som klipper in i saker, supernajs! 🙂
Ingen mer rök/löv som poppar, trevligt. 🙂
Kommer inte detta även till vanliga grafikkort blir jag mycket arg. XE[/quote]
Poppar kommer den fortsätta med så länge inte spelutvecklarna fasar ut partikel
transparensen låååångsamt, ej så snabbt som i videon, bättre rök fysik behövs med.
[quote name=”flopper”][quote name=”McKinley”]Att kalla Intels grafiksatsning för oseriöst eller elakt, kan inget annat än ses som oseriöst och korkat.
Själv tycker jag det är jävligt kul att Intel försöker hävda sig i grafikbranschen och man faktiskt vågar sticka ut med nya funktioner.[/quote]
Ironi och läsförståelse? ;-)[/quote]
Alltid lätt att släta över sina brister så här i efterhand men det är ditt signum numera.