Rockstar Games snart 12 år gamla GTA 5 ska ska strax uppdateras med nya grafiktekniker. Något som även sätter nya krav på hårdvaran som ska driva spelet på PC.
På konsol har GTA 5 sedan länge haft sin “next gen”-uppdatering. För PC har det däremot dröjt bra mycket längre för Rockstar att implementera dessa uppdateringar till grafik och ljud. Nu har Rockstar till slut bekräftat att den stora uppdateringen till det snart 12 år gamla spelet kommer att landa på PC den 4 mars.
De styra nyheterna i uppdateringen inkluderar raytracing-baserade skuggor och reflektioner. Även Ambient Occlusion och global illumination läggs till för ännu mer uppdaterad ljussättning i spelet. Rockstar väger upp detta något med att även inkludera stöd för AMD FSR 1, FSR 3 och Nvidia DLSS 3 vilket förhoppningsvis underlättar när de nya grafikteknikerna dras igång.
Utöver grafikmässiga uppdateringar får spelet även stöd för DirectStorage vilket bör minska laddningstider när spelet är installerat på kompatibla SSD-diskar. Spelet uppdateras också med stöd för högre upplösningar, nya bildförhållande och högre antal bildrutor per sekund. Ljudmässigt implementeras stöd för Dolby Atmos samt högre upplösning på ljudfiler för tal, musiken och videosekvenser i spelet.
Systemkraven uppdateras
Tack vare de nya grafikteknikerna uppdateras systemkraven för spelet på PC. Ska de nya teknikerna nyttjas behöver användare en processor i form av en Intel Core i5-9600K eller AMD Ryzen 5 3600. Dessa behöver sedan flankeras av 16 GB RAM och grafikkort i form av ett Geforce RTX 3060, Radeon RX 6600 XT eller bättre.
Uppdateringen kommer som sagt landa den 4 mars och trots att spelet är så pass gammalt kanske uppdateringen underlättar lite medans vi väntar på PC-versionen av GTA 6.