GTA-trilogin lanserades till minst sagt blandad kritik. Bland klagomålen finns udda designval, förvärrade karaktärsmodeller och saknat innehåll från originaltitlarna. En annan typ av innehåll som saknar är tydligen ett VR-läge.
Grand Theft Auto: The Definitive Edition är den nylanserade uppsättning nyversioner av den klassiska ”GTA-trilogin”. Detta inkluderar speltitlarna GTA 3, Vice City och San Andreas. Vi vet sedan tidigare att en officiell VR-version av GTA: San Andreas är på väg. Nya bevis kan tyda på att denna kommer att baseras på den tidigare nämnda nyversionen.
Enligt Ben Turpin på Twitter har ett debug-kommando för ett VR-läge hittats. Läget ska dock inte se helt hundraprocentigt ut och saker som eldstrider skulle definitivt behöva finslipas. Förutsatt att detta är en funktion som faktiskt kommer att implementeras på något vis i speltrilogin. Antingen som ett komplett VR-läge eller som en förstapersonsvy som Turpin föreslår.
There is a debug Unreal command for GTA VR but it looks a little bit unfinished. Maybe it would be cool if they implemented this as a first-person option? It plays pretty well. Gunfights and punching will need tweaking, would be super cool for screenshots! pic.twitter.com/pxq5ivwGOA
— Ben Turpin (@videotech_) November 20, 2021
Det finns en risk att detta endast är en funktion som använts som ett slags verktyg i utveckling av den faktiska VR-versionen av San Andreas. Det är även möjligt att hela trilogin till en början var tänkt att bli tillgänglig i VR innan projektet skalades ner till endast Sand Andreas.