Komponentbristen drabbar även Microsoft när de försöker hålla Halo-turnéringar. Tack vare bristen på Xbox-konsoler fick man i helgen använda sig av utvecklingsenheter för att låta spelsugna tävla i Halo Infinite.

Att det råder en gigantisk komponentbrist är nog något de flesta hört talas om eller själva upplevt. Bristen drabbar inte bara konsumenter som letar nya datorkomponenter eller spelkonsoler. Microsoft tvingades vända sig till utvecklingsenheter (engelska: dev kits) av Xbox Series X för att kunna få tillräckligt mycket hårdvara för att hålla en turnéring i Halo Infinite.

I helgen hölls Halo Championship Series’ Raleigh Major. Den första stora turnéringen i det nylanserade spelet. Dock lyckades man inte få fram tillräckligt många konsoler för att kunna hålla i eventet. Detta resulterade i ett 343 Industries och Microsoft fick fylla upp spelstationer med enheter ämnade för spelutvecklare att testa sina produkter på.

Rent maskinmässigt ska det inte ha varit några markanta skillnader mellan dessa enheter och de Series X-exemplar som landar på butikshyllorna. Utvecklingsenheterna ska även ha körts i ”retail mode” för att vara så lika konsumentversionerna som möjligt rent mjukvarumässigt. Exakt varför man inte valde att använda sig av Xbox Series S-konsoler är däremot något vi endast kan spekulera i.

Klart står dock att komponentbristen drabbar alla på olika vis. Exakt när denna kommer att släppa sitt grepp om världen återstår att se. Däremot är det flera stora aktörer som förväntar sig att läget kommer förbättras under nästa års andra halva. Förhoppningsvis har dessa industrigiganter tillräckligt mycket insikt för att deras gissningar ska vara någorlunda pricksäkra.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments