Havok 4.0 är en samling av utvecklingsverktyg som kan användas av digitala artister inom film- och spelindustrin för att skapa mängder av olika specialeffekter och grafik. Havok har vidareutvecklat sina Havok Physics och Havok Animation verktyg vilka som namnen avslöljar används för att skapa och hantera fysikeffekter i spel och animationer. Utöver dessa två verktyg har man introducerat två nya produkter i Havok 4.0, nämligen Havok Behavior och Havok FX. Det förstnämna ska ge bättre möjligheter att skapa fysikberoende interaktiva karaktärer som ska öka verklighetskänslan i spel. Havok FX är den sista pusselbiten i Havoks mjukvaruutvecklingskit (SDK) och detta verktyg är vad ATI och NVIDIA använder för att accelerera fysikeffekter på sina grafikkretsar.
“Havok FX adds an unprecedented level of hardware-accelerated physical phenomena, by utilizing graphics processing (GPU) technology from industry giants like NVIDIA and ATI to simulate tens of thousands of objects that collide in real-time, to add eye-popping effects to games.”
Det ska bli intressant att se hur Havoks lösning fungerar tillsammans med ATI och NVIDIAs grafikkretsar jämfört med AGEIAs externa och specialiserade fysiklösning PhysX. De första spelen med Havok 4.0 stöd ska dyka upp under höst/vinter 2006 så det är bara att hoppas på att grafikkortstillverkarna hänger med i svängarna.