HBM3 lär inte dyka upp på konsumentprodukter förrän om några år men när minnestekniken tar över efter HBM2 och GDDR5X blir det både med galen minnesmängd och prestanda.
Medan Nvidia redan presenterat grafikkort utrustade med Samsungs HBM2-minneskretsar är det i företagets professionella Tesla-familj. På konsumentsidan lyser HBM2 fortfarande med sin frånvaro där GDDR5X istället fått i uppgift att förse Nvidias Geforce GTX 1000-familj med minnesbandbredd.
GDDR5X kan leverera riktigt fin minnesbandbredd med upp till 320 GB/s för GTX 1080 eller hela 480 GB/s för Pascal-modellen av Titan X. I jämförelse med HBM2 står sig dock GDDR5X-tekniken slätt. Implementerat på Tesla P100 levererar HBM2-minnet en minnesbandbredd på upp tilll 720 GB/s och detta vid ganska konservativa frekvenser.
När Samsung och SK Hynix börjar prata om ersättaren till HBM2, som i folkmun kallas HBM3, är det smått galna prestandasiffror och minnesmängder som diskuteras. HBM3-standarden ska erbjuda fördubblad bandbredd per DRAM-lager på 512 GB/s, vilket i implementeringar på grafikkort skulle i teorin kunna ge en total minnesbandbredd på runt 2 TB/s, drygt sex gånger så hög minnesbandbredd som på Geforce GTX 1080.
Utöver en ökad minnesbandbredd skulle HBM3 i teorin möjliggöra grafikkort med upp till 64 gigabyte grafikminne, en fördubbling mot den teoretiska gränsen för dagens implementering av HBM2.
HBM3, eller vad uppföljaren till HBM2 nu än kommer att döpas till, är fortfarande under utveckling och det återstår att se exakt vart standarden landar. Det råder dock inget tvivel om att minnesbandbredd bör bli ett mindre problem för framtida grafikkort, värt att fira med tanke på skenande systemkrav för höga upplösningar och virtuell verklighet.
Svenska Grafikkortsguiden – Sveriges största löpande test av grafikkort