Svenska konsumenter surfar ofta och mycket på nätbutiker, både svenska och utländska sådana. Oftast är det i jakt på hemelektronik och hårdvara.
E-handeln i Norden är het och svenska konsumenter är flitiga besökare på olika nätbutiker. Främst är det faktiskt utländska butiker som svenska konsumenter vänder sig till där Amazon dominerar totalt med runt 15,7 miljoner svenska besökare under första kvartalet 2017. Även populära lågprisbutiken Aliexpress är välbesökt med 7,36 miljoner besök under samma period och en andraplats på listan över mest populära utländska nätbutiker.
Kikar vi på de inhemska butikerna är det inte helt oväntat möbeljätten Ikea som ligger i tätposition. Intressant nog är det med drygt 8,8 miljoner besök långt ifrån den trafik som Amazon.com alltså dragit under samma kvartal.
Netonnet tar täten i Sverige
Efter soffor och gardiner är det dock hemelektronik och hårdvara som dominerar även i Sverige. Netonnet tar andraplatsen med 7,4 miljoner besök och följs tätt av Elgiganten samt Webhallen. Även Mediamarkt.se hittar in på topplistan med en 7:e placering, nedpetad av klädbutikerna Zalando och HM.
I undersökningen som presenteras av Cuponation konstateras det även att svenskar e-handlar mest i hela Norden. 66 procent av alla svenska konsumenter hade handlat på nätet under första sex månaderna under 2016.
Datan som använts för att skapa topplistorna ska enligt Cuponation komma från externa verktyg och representera de genomsnittliga svenska besökarna på de listade sajterna. De räknade besöken är samtidigt inte unika utan det totala antalet från olika enheter och konsumenter.