FSAA-kantutjämningstester

FSAA-kantutjämningstester

Även om det inte är så aktuellt

att köra med FSAA (kantutjämning) på dessa budget kort så

kan det ändå ge en väldigt bra bild av grafikkortens möjlighet

att utnyttja sin bandbredd. FSAA belastar nämligen minnesbussen på

grafikkortet mer än något annat. För tillfället är

det bara GeForce3 korten som klarar av att köra FSAA med acceptabel

prestanda. Det blir helt enkelt för mycket information för minnet

att hantera på en och samma gång. Vi har testat korten i Quake3

och Serious Sam. Både 2x och 4x Antialiasing testades.

 

 

 

Vi ser att Kyro II vinner i alla fyra testerna

utan några problem och det kan se lite konstigt ut när GeForce2

MX kortet lägger sig marginelt framför GTS kortet i Quake3 med

4x antialiasing. Men detta beror antagligen på att MX kortet inte

klarar av att köra testet i 4x antialiasing och slår om till

2x.

Här kan man verkligen snacka om att

Kyro II kortet visar framfötterna. Trots att vi har sett Kyro II vinna

överlägset i vissa test så ser man att 4x antialiasing i

Serious Sam ger Kyro II kortet ett försprång på nästan

50% över GeForce2 GTS. Detta kan nog tillskrivas Kyro II kortets “Tile

Based Rendering” som rensar informationen innan den skickas ut och

tar upp stora mängder av bandbredden. Det är även svårt

att jämföra kvalitén på antialiasingen men Nvidia

kanske ligger lite över Kyro II i bildkvalité men det är

knappt märkbart. Men som sagt var så är det inget av korten

som kommer upp i acceptabel prestanda i FSAA läge. Det hade kanske

gått i lägre upplösning men det känns ändå

inte så motiverat med en så kraftig prestandaförsämring.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments