FSAA-kantutjämningstester
FSAA-kantutjämningstester
Även om det inte är så aktuellt
att köra med FSAA (kantutjämning) på dessa budget kort så
kan det ändå ge en väldigt bra bild av grafikkortens möjlighet
att utnyttja sin bandbredd. FSAA belastar nämligen minnesbussen på
grafikkortet mer än något annat. För tillfället är
det bara GeForce3 korten som klarar av att köra FSAA med acceptabel
prestanda. Det blir helt enkelt för mycket information för minnet
att hantera på en och samma gång. Vi har testat korten i Quake3
och Serious Sam. Både 2x och 4x Antialiasing testades.
Vi ser att Kyro II vinner i alla fyra testerna
utan några problem och det kan se lite konstigt ut när GeForce2
MX kortet lägger sig marginelt framför GTS kortet i Quake3 med
4x antialiasing. Men detta beror antagligen på att MX kortet inte
klarar av att köra testet i 4x antialiasing och slår om till
2x.
Här kan man verkligen snacka om att
Kyro II kortet visar framfötterna. Trots att vi har sett Kyro II vinna
överlägset i vissa test så ser man att 4x antialiasing i
Serious Sam ger Kyro II kortet ett försprång på nästan
50% över GeForce2 GTS. Detta kan nog tillskrivas Kyro II kortets “Tile
Based Rendering” som rensar informationen innan den skickas ut och
tar upp stora mängder av bandbredden. Det är även svårt
att jämföra kvalitén på antialiasingen men Nvidia
kanske ligger lite över Kyro II i bildkvalité men det är
knappt märkbart. Men som sagt var så är det inget av korten
som kommer upp i acceptabel prestanda i FSAA läge. Det hade kanske
gått i lägre upplösning men det känns ändå
inte så motiverat med en så kraftig prestandaförsämring.