Quake3 v1.29f och Force Texture Compression
Quake3 v1.29f och Force Texture Compression
Som jag berättade tidigare så
fungerade inte Force Texture Compression helt perfekt om man säger
så. Men detta har antagligen ingenting med Kyro II kortet att göra.
Det verkar verkligen som ID Software har gjort någon ändring
i 1.27g och 1.29f versionerna av Quake3. Jag har testat Kyro II kortet i
ett antal olika spel och de har funkat perfekt i alla även med Force
Texture Compression påslaget. Här är listan med spel jag
har testat:
Testat spel: | Hur bra fungerade
det? |
Diablo 2 | Utmärkt |
Colin McRea Rally | Utmärkt |
Hitman: Codename 47 | Utmärkt |
Operation: I’m Going In | Utmärkt (Bättre än med
GTS) |
Tony Hawk’s Pro Skater 2 | Utmärkt |
Deus Ex | Utmärkt i Win2000 fungerade av
någon anledning inte i WinME. |
Half-Life:CounterStrike 1.0 | Utmärkt |
Eftersom dessa spel funkar alldeles utmärkt
och Quake3 funkar i tidigare versioner verkar det ju onekligen vara de nya
patcharna till Quake3 som ställer till problem. Eftersom jag under
testningens gång inte kunde lyckas stänga av Force Texture Compression
i version 1.16n av Quake3 så har jag tagit med resultat från
v1.29f i ett eget diagram på denna sidan. Anledningen till att jag
inte tar med detta diagram bland de vanliga testerna är att jag inte
vet om eller hur mycket de missbildade texturerna gör för prestandan.
Jag har tagit några skärmdumpar i Quake3 där man kan se
skillnaden mellan normala texturer och hur de ser ut med Force Texture Compression
(alla skärmdumpar är alltså från v1.29f av Quake3).
Quake3 v1.29f utan Force Texture Compression. |
Quake3 v1.29f med Force Texture Compression påslaget. (Lägg märke till ränderna i taket) |
Quake3 v1.29f utan Force Texture Compression. |
Quake3 v1.29f med Force Texture Compression påslaget. (Lägg märke till ränderna =) |
Som man ser så är det inte speciellt
roligt att spela när spelen ser ut såhär. Men nu till testet
för att se vad man kanske kan vänta sig för ökning i
Quake3 med Force Texture Compression påslaget. Vi vet ju redan att
det går undan med Force Texture Compression men vi vet inte hur kortet
presterar utan det påslaget i Quake3.
Det blev en ruggig prestanda ökning med hela 38%! Det är verkligen stor skillnad. Frågan är som sagt var hur mycket de missbildade texturerna påverkar prestandan. |