Grafiktest: 3DMark 2001, Vulpine GLMark

Grafiktest: 3DMark 2001

Ett av de mest populära grafikkorts testar

programen är 3Dmark2001 som är ett grymt snyggt och krävande

demo. Men det är många som tycker att detta demo lika gärna

skulle hamna på listan av Nvidias reference demos. Detta pga att 3Dmark

2001 är väldigt optimerat för Nvidias grafikkkort med Hardware

T&L (hårdvara baserad transformering och ljussättning) motor

och speciellt för GeForce3 korten eftersom både 3Dmark 2001 och

GeForce3 är baserade på directX 8.0.

Jag måste säga att det börjar

riktigt bra när man ska testa detta demo med ett Kyro II kort :). Denna

fina ruta kommer upp när man för första gången startar

programet. Anledningen till att Kyro II inte kan köra med standard inställningarna

är att Kyro II chipet inte har stöd för texturformatet DXTC

3. Alltså kan det inte köra demot med de inställningarna.

Men vidare kommer man och nu ska vi se hur det blir prestandamässigt.

Ja precis som väntat hade inte Kyro II

kortet mycket att säga till om i detta test och här får man

en bekräftelse på vad vi märkte i Unreal Tournament. Force

Texture compression verkar inte göra någon nytta i Direct3D applikationer!

Det finns inte så mycket att säga förutom att Kyro II kortet

blev besegrad på bortaplan. Efter att ha sett Kyro II kortet “In

Action” i de andra testerna vet man att det kan bättre än såhär,

mycket bättre.

Vulpine GLMark

Ja det är ju inte någon fröjd

för ögat att se detta diagramet heller precis. Det enda som förvånar

mig lite är att detta är ett OpenGL test men det blir ingen prestanda

ökning med Force Texture compression. Men det är nog den icke befintliga

T&L motorn som gör att Kyro II kortet inte har en chans i detta test

heller.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments