Grafiktest: 3DMark 2001, Vulpine GLMark
Grafiktest: 3DMark 2001
Ett av de mest populära grafikkorts testar
programen är 3Dmark2001 som är ett grymt snyggt och krävande
demo. Men det är många som tycker att detta demo lika gärna
skulle hamna på listan av Nvidias reference demos. Detta pga att 3Dmark
2001 är väldigt optimerat för Nvidias grafikkkort med Hardware
T&L (hårdvara baserad transformering och ljussättning) motor
och speciellt för GeForce3 korten eftersom både 3Dmark 2001 och
GeForce3 är baserade på directX 8.0.
Jag måste säga att det börjar
riktigt bra när man ska testa detta demo med ett Kyro II kort :). Denna
fina ruta kommer upp när man för första gången startar
programet. Anledningen till att Kyro II inte kan köra med standard inställningarna
är att Kyro II chipet inte har stöd för texturformatet DXTC
3. Alltså kan det inte köra demot med de inställningarna.
Men vidare kommer man och nu ska vi se hur det blir prestandamässigt.
Ja precis som väntat hade inte Kyro II
kortet mycket att säga till om i detta test och här får man
en bekräftelse på vad vi märkte i Unreal Tournament. Force
Texture compression verkar inte göra någon nytta i Direct3D applikationer!
Det finns inte så mycket att säga förutom att Kyro II kortet
blev besegrad på bortaplan. Efter att ha sett Kyro II kortet “In
Action” i de andra testerna vet man att det kan bättre än såhär,
mycket bättre.
Vulpine GLMark
Ja det är ju inte någon fröjd
för ögat att se detta diagramet heller precis. Det enda som förvånar
mig lite är att detta är ett OpenGL test men det blir ingen prestanda
ökning med Force Texture compression. Men det är nog den icke befintliga
T&L motorn som gör att Kyro II kortet inte har en chans i detta test
heller.