Sponsrat – Denna artikel presenteras av Huawei
Djungeln av skärmar gör inte valet av gamingskärm helt enkelt. Vi går igenom de viktigaste sakerna du behöver tänka på om du ska skaffa en ny gamingskärm.

Att köpa en skärm kan lätt jämställas med att köpa vilken komponent som helst till datorn – vi menar att det är ett misstag. Det är nog det viktigaste köpet du kan göra hårdvarumässigt. Det handlar inte bara om att få en bra bild, i grund och botten handlar det om vilken spelupplevelse du vill ha.

I den här artikeln ger vi svar på vad du skall hålla utkik efter och vad du kan mer eller mindre ignorera. 

Responstid är verkligen inte allt

Vi börjar med det lätta. Idag är det vanligt att skärmar stoltserar med en responstid på 1 ms. Sedan är det några stackare som står med Svarte Petter på 3 ms, 5 ms eller ännu högre. Men det betyder i princip ingenting. 

I grunden handlar det om hur snabbt skärmens pixlar förändras från exempelvis helt av till helt på eller hur snabbt de skiftar i gråskala – det påverkar delvis eftersläpningar i bilden. Men då det inte finns någon enhetlig standard och det är en enskild siffra tagen ur ett komplext sammanhang är det dags att begrava den specifikationen en gång för alla.

Högre hertz är alltid rätt – till en viss gräns

Det finns några myter runt uppdateringsfrekvens. Ibland heter det att det inte går att bevisa att höga uppdateringsfrekvens gör dig till en bättre gamer (nästan sant). Samtidigt som få datorer klarar att rendera fram så många bildrutor per sekund (FPS) som skärmarna faktiskt klarar att visa.

Men det är just vid ihopsynkningen av dessa två som hög uppdateringsfrekvens kommer in i bilden. Ju högre hertz ju lägre latens. Ju lägre latens ju mer flyt i bilden oavsett om du svingar dig mellan höghus, ligger i 250 km / h strax utanför Edinburgh eller har din bästa vän i siktet för en annalkande gib.

FPS vs. Hz

Vi tar det från början. FPS? Hertz? FPS står för Frames Per Second, eller bildrutor per sekund på svenska. Det är alltså hur många bildrutor som datorn klarar att rendera och skicka ut till skärmen. Den är i sin tur beroende på hur hög kvalité du har på grafiken och vilken upplösning du ställt in.

Hertz (Hz) står i sin tur för “händelser per sekund” i detta fallet hur många gånger skärmen uppdaterar bilden, per sekund. Vi vill alltså att datorn skall pumpa ut många bildrutor per sekund och vi vill sedan att skärmen också skall kunna visa minst lika många eller mer.

För om den kan visa fler händelser per sekund än vad datorn skickar ut bildrutor så minskar latensen – det vill säga väntetiden. Vid 60 Hz måste exempelvis spelmotorn vänta 16,7 ms på nästa skärmuppdatering. Vid 165 Hz är det däremot endast 6 ms — detta oavsett hur många FPS som spelet körs i. Och vem gillar att vänta? Det finns ju en anledning till varför vi springer till tunnelbanan eller bussen.

Pris vs. Prestanda

För att inte gräva allt för stort hål i plånboken gäller det att försöka hitta den optimala prispunkten mellan prestanda kontra pris. Mellan ungefär 120 och strax under 200 Hz är priset ungefär det samma men går vi över det intervallet får vi i dagsläget betala närmare dubbelt så mycket för en skärm som i övrigt har ungefär samma specifikationer.

Huawei MateView GT kostar från 5 490 kronor och ger dig 34 kurvade tum med en upplösning på 3440 x 1440 samt 165 Hz. Det är mycket gamingskärm för pengarna.

Möjligheten att synka grafikkort och bildskärm

Men allt är inte guld och gröna pixlar. Om datorn inte orkar skicka ut tillräckligt många bildrutor för att fylla upp skärmens uppdateringsfrekvens uppstår vissa störningsmoment. Antingen en viss ryckighet (det som vi ju hela tiden velat komma i från) eller “bruten grafik”, så kallad tearing. 

För att komma ifrån detta så har industrin kommit fram med en smidig standard som gör att skärmen anpassar sig till antalet bildrutor som datorn producerar. Det kallas VESA Adaptive Sync. Du kanske dock har hört talas om det med två andra lite mer snajsiga namn — AMD Freesync respektive Nvidia G-Sync.

Såhär kan din bild se ut om du har en skärm utan bildsynkronisering.

Denna teknik är inbyggd i princip alla moderna skärmar och stöds det ena så kommer det också stödjas av det andra. Namnet sätts beroende vilket grafikkort du har. Freesync för AMD och G-Sync för Nvidias grafikkort. Generellt kan man säga att AMD-grafikkort frå 2014 och framåt kan förväntas stödja det samt alla Nvidia-kort från 10, 16, 20 och 30-serien.

Du måste däremot koppla in skärmen via DisplayPort-kabel. Just den här tekniken fungerar inte med HDMI.

En skärm med stöd för bildsynkronisering
För att aktivera AMD Freesync på Huawei MateView GT så för du kontrollspaken framåt, mot skärmens baksida. Håll den så i 10 sekunder och sedan hittar du AMD FreeSync Premium under Picture-inställningen. Därefter aktiverar AMD FreeSync via ditt AMD-kortets mjukvara alternativt via Nvdias Kontrollpanel beroende på vilket grafikkort du har i din dator.

Storlek, upplösning och bildförhållande

Bildförhållande är ett litet knepigt ord. Du känner säkert igen den engelska översättningen bättre — aspect ratio. Helt enkelt hur bred respektive hög skärmen är. Tidigare var det vanligast med en upplösning på 1080 pixlar på höjden men numera är det vanligast med 1440 pixlar.

Det minst breda formaten är 2556 pixlar på bredden. Det ger ett format på 2556 x 1440 pixlar och ett bildförhållande på 16:9 — som de flesta TV-apparater. Det bredaste formatet är i sin tur 5120 x 1440 med ett bildförhållandet på 32:9. Däremellan är det 3440 x 1440 pixlar som gäller- Det den ett bildförhållande på 21:9.

Det individuella valet

Vad du själv väljer beror naturligtvis på personliga preferenser. 16:9, det minst breda formatet passar kanske bäst om du vill ha två skärmar bredvid varandra. 21:9 ger betydligt mer plats på det digitala skrivbordet med den utökade bredden. Det passar bra om du önskar ha en skärm på skrivbordet eller varför inte två skärmar ovanpå varandra i stället?

En skärm med bildförhållande 32:9 tar däremot mycket plats på skrivbordet och kräver ett tämligen långt sådant.

Huawei MateView GT har en upplösning på 3440 x 1440 pixlar och därmed ett bildförhållande på 21:9 samt en kurvning på 1500R.

Olika skärmar till olika spel

Men även vilka spel du spelar är en viktig parameter. Om du tävlar i ett first-person shooter-spel och endast fokuserar på vad du har framför dig kanske 16:9 passar bäst. Medan ett bilspel, flygspel, ett spel där du smyger runt i djungeln, eller något annat där du vill ha en mer inneslutande känsla med fördel stipulerar en bredare, mer kurvad skärm. En fördel är att du även har ett bredare synfält och i framförallt strategispel ovanifrån får du därmed en bredare spelplan – till dina fienders stora förtret.

Vill du veta mer om skärmen i artikeln?

Vi hoppas att denna artikel har hjälpt dig på vägen om du är på jakt efter en ny gamingskärm. I artikeln använder vi en Huawei MateView GT som ett exempel på en gamingskärm som lämpar sig för många olika typer av spel.

MateView GT finns i två versioner. Sound Edition med tillhörande soundbar och en Standard Edition utan soundbar. Båda varianterna erbjuder en ett färgspektrum på 100% sRGB och 90% DCI-P3 vilket gör den till en HDR-maskin av rang.

Justera ljudvolymen direkt på soundbaren på MateView GT Sound Edition.

Panelen är på 34 tum, uppdateringsfrekvensen är 165 Hz och upplösningen 3440 x 1440. Utöver en DisplayPort (DP 1.4) kan du även ansluta två HDMI-enheter och exempelvis en bärbar dator via USB-C.

Du hittar mer information, pris och lagerstatus på Huawei MateView GT nedan!

Sponsrat – Denna artikel presenteras av Huawei

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments