HP har varit något av en koloss på lerfötter de senaste åren och företagets nya vd Meg Perlman har påpekat att det kommer ta tid att vända skutan. Under gårdagen sparkade företaget igång ett nytt stort samarbete i hopp om att få bättre fäst på marknaden, musiktjänsten HP Connected Music.
HP Connected Music är ett samarbete med musikbolaget Universal Music Group och är tänkt som en exklusiv tjänst för datortillverkarens användare och kunder. Just samarbetet med UMG är nyckeln i satsningen som likt namnet avslöjar fokuserar på multimedia och musik i första hand.
HP Connected Music kan liknas vid en strömmande musiktjänst som Spotify med lite ytterligare förmåner inbakade i paketet. Grundtanken är att man genom HP Connected Music ska få frå tillgång till UMG:s fulla musikkatalog, en tjänst som är gratis de första 90 dagarna. Universal Music Group kan skryta med ett brett utbud av världsartister och har en imponerande portfölj, men sett till bredd blir det svårt att hävda sig mot exempelvis etablerade tjänster som tidigare nämnda Spotify.
För att ge extra krydda åt sin satsning har HP bakat in ytterligare förmåner i sin tjänst HP Connected Music vilket man kallar HP Music Rewards Packages.
- HP Private Events: tillgång till exklusiva shower med liveuppträdanden av UMGs artister;
- Music Experiences: chansen att vinna upplevelser som inte kan köpas för pengar, som möjlighet att träffa artister, besöka studios eller kanske ta en lunch med en popular artist; och
- VIP Pack Trips: exklusiva VIP-paket med besök hos artister med resa och boende inkluderat.
Tyvärr finns det bara knapphändig information om hur dessa bonusmöjligheter kommer att fungera i olika länder men redan under gårdagen visade HP prov på vad man kan vänta sig. Företaget ordnade en exklusiv spelning i Europa med återförrenade popbandet No Doubt i Paris där man också officiellt presenterade samarbetet.
HP Connected Music ska finnas tillgängligt redan idag på alla nya Windows 8-datorer från HP och för de som köper en dator ur HP Envy eller HP Spectre-serien får även 10 stycken fria mp3-nedladdningar per månad under de 90 dagar som gratisperioden sträcker sig över. Vad tjänsten kommer att kosta per månad efter gratisperioden är ännu inte känt.
Lite kul att de har “Beats”-loggan före quality sound. Jag har inte lyssnat på dem själv, men vad jag har kunnat läsa mig till så är det väldigt långt ifrån quality saound. Snarare premium price + mediocre sound.
@Beleg, om du inte lyssnat på “Beats” själv så varför ska du då kommentera? Vet du ens vad det är? Du visar bara din egen dumhet! :-*