HTC Vive kan snart erbjuda en helt trådlös VR-upplevelse för traditionella PC-spelare. Detta med hjälp av påkostade tillbehöret Tpcast.

En av de absolut största akilleshälarna för virtuell verklighet på PC är kablar. Oavsett om du sitter med en HTC Vive eller ett Oculus Rift på huvudet har du en kabel som går från glasögonen till din dator. Detta gör i bästa fall att ditt rörelsemönster hämmas något och i sämsta fall står du på näsan när du snubblar på kabeln.

Nu verkar det som att HTC löst gåtan med att göra deras VR-headset Vive helt trådlöst. Företaget börjar idag sälja ett tillbehör som med namnet Tpcast ska göra Vive helt trådlöst. Tillbehöret som fästs på ditt Vive VR-headset består av en trådlös mottagare och paras med en trådlös sändare vid din dator.

Produkten sägs vara ett resultat av arbetet i HTC:s Vive X-program. Där HTC investerade 100 miljoner dollar i startupföretag som skulle utveckla tillbehör för Vive.

Tpcast ska ge en trådad upplevelse utan kablar

En stor farhåga med ett trådlöst VR-headset är risken för lagg och latenser. Något som skulle kunna orsaka stora problem under VR-sessioner där vi är extra känsliga. Det är något som HTC hävdar inte ska vara ett problem med Tpcast. I en intervju med UploadVR menar företaget att det inte ska finnas “någon märkbar skillnad” för faktorer som latenser. Batteritiden ska ligga på 1,5 timmar med standardbatteriet men företaget jobbar även på ett större batteri som skulle kunna läggas i fickan och kopplas in som extra backup vid längre spelsessioner.

Om Tpcast kan hålla vad HTC lovar låter det onekligen som ett viktigt framsteg för VR och betydligt smidigare än att dra på sig en hel dator på ryggen.

Noterbart är samtidigt att Tpcast inledningsvis endast kommer att säljas i Kina och att priset ligger på 220 dollar, motsvarande ungefär 2 200 kronor inklusive moms. Några planer för en global lansering finns ännu inte men vem som helst ska kunna beställa från HTC:s kinesiska hemsida.

Test: HTC Vive – Bäst på VR-gaming, men inte bra nog

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
7 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel Lundqvist
8 Årtal sedan

Jag har en känsla av att det här kommer sälja som smör, hade jag haft en Vive hade jag köpt omedelbums. Fast den där grejen mitt på huvet ser inte så skön ut. två “fötter” som kommer trycka mot hjässan. Hur tänkte de där?

8 Årtal sedan

Woooh!
Detta skulle lösa mitt problem med att inte ha datorn i det stora rummet hemma.
Vardagsrummet är stort nog, inte kontoret.

8 Årtal sedan

om 5-10 år så kan man börja fundera på trådlöst (om utvecklingen fortsätter i den takt den gör nu,snabbt)
Saknas bara att nån kommer med nåt fjoll som bluetoth & försöker lura på folk att det funkar bara för att tjäna pengar på hypen.
Om det som ovanstående skriver att det blir typ 15ms extra latens så borde man ställa sig frågan vill du ha en bildskärm med 15ms latens (inte många som vill ha det) inte tror jag det blir bättre med 2 mitt framför ögonen heller.

8 Årtal sedan

borde ej stått “som ovanstående skriver” och nuvarande 11ms + upp till 15ms extra ha en god helg alla MVH Hälsning Arne

8 Årtal sedan

I 3D världar så ger latency över 20 mS huvudvärk för rätt många. Denna pryl ska dessutom skicka dubbla 1080p skärmar med hög refresh-rate trådlöst. För att lyckas göra detta behöver man förmodligen använda frekvensband som idag i den moderna världen används av exempelvis mobiltelefoni.. Din hjärna kanske brinner upp på köper, verkar skönt…

8 Årtal sedan

Det är bara att det i nuläget inte finns tillräckligt snabbt trådlöst gränssnitt för att klara av dagens Vr teknik så om det blir trådlöst kan vi glömma riktig utveckling av fratida vr teknik som 4k per skärm och vidare utveckling /även om du kokar hjärnan.

7 Årtal sedan

Vi på VR Studion i Helsingborg kör med TP Cast sedan någon månad i en av våra studios och det fungerar klockrent dock så upplever man en färgskillnad i höger glas framförallt i början. Sådant som ska vara vitt blir röd tonat men försvinner oftast efter någon minut.