Ken Fisher, chefredaktör på Ars Technica, publicerade tidigare i veckan en artikel om så kallade ad blockers. Program som används för att blockera annonser och primärt flashbaserat material. Artikeln är ingen kritik mot tekniken bakom annonsblockering utan mer ett sätt att förklara hur just denna populära teknik kan vara dödsstöten för seriösa Internetsajter som kämpar med annonsbaserade intäkter.
Speciellt hårdvarusajter är ofta gratis att läsa och all finansiering av sajterna sker genom annonsering, vilket är fallet även med NordicHardware. I takt med att användandet av ad blockers ökar sjunker intäkterna och möjligheten för sajter att förbättra sin verksamhet, eller ens leva vidare, minskar drastiskt.
Under ett 12 timmar långt tekniskt test på sajten lät Ars Technica stänga av innehåll på sin sajt för alla med ad blockers aktiverade och man fick bland annat reda på att många inte ens är medvetna om att man blockerar annonser även på sina favoritsajter. Där om inte alla så de flesta var beredda på att hjälpa sajten att växa genom att inte blockera annonser eller använda sig av deras prenumerationsfunktion där man mot en kostnad slipper annonser på sajten.
Artikeln är klart läsvärd både för annan media och för Internetanvändare där NordicHardware, precis som de flesta, har stora problem med annonsblockering som sätter käppar i hjulet för sajtens utveckling. Inte bara med redaktionellt innehåll utan även funktioner och själva sajtens uppbyggnad.
På NordicHardware är vi alltid mycket måna om att de annonser som visas i största möjliga utsträckning är relevanta till vår verksamhet och hoppas att även Ni, våra läsare, kan vara beredda på att följa Ken Fishers förslag för att förbättra förutsättningarna för oss att ge Er den bästa upplevelsen på sajten.
So I’ll end this part of the dicussion by just reiterating my point: blocking ads hurts the sites you love. Please consider not blocking ads on those sites.
Kom gärna in i forumet och ge er åsikt i ämnet.