Vi har tidigare hört talas om Hydra Engine som ska göra det möjligt att blanda olika grafikkort i multi-GPU konfigurationer för nästan perfekt prestandaskalning. Hydra Engine är en dedikerad kiselkrets som används för att helt enkelt dela upp arbetsbördan i till exempel ett 3D-spel. Vi har varit intresserade av Lucids utveckling av Hydra Engine ända sedan vi hörde talas om den första gången och nu har man under IDF avslöjat ytterligare information som bara ytterligare ökar våra förhoppningar. Resultatet skulle t.ex. kunna vara ett moderkort som kan arbeta med vilka grafikkort som helst i multi-GPU konfigurationer, något som kanske kan förklara varför Intel är en av Lucids största uppbackare.
The distribution engine as it is called is responsible for reading the information passed from the game or application to DirectX before it gets to the NVIDIA or AMD drivers. There the engine breaks up the various blocks of information into “tasks” – a task is a specific job that HYDRA defines that can be passed to any of the 2-4 GPUs in the system.
Lucid hävdar som tidigare att man ska få mer eller mindre 100% prestandaskalning med Hydra Engine, vilket vi väldigt sällan ser närheten av hos SLI eller CrossFire. Utöver prestandaskalningen ska det inte heller finnas någon begränsning för vilka kort som ska kunna arbeta tillsammans, förutom att de måste använda sig av samma grafikkortsdrivrutin. Vilket tyvärr utesluter en blandning av AMD och NVIDIA grafikkort, hårdvaran har inga problem med denna kombination men Windows stödjer inte att två olika grafikkortsdrivrutiner arbetar i 3D-läge.
Fullt sammansatt bild vs. halvt renderad bild
På PC Perspective har man publicerat en mycket intressant artikel om Hydra Engine där man även fått lchansen att ställa lite frågor till Lucid angående deras projekt som väntas finnas ute på marknaden nästa år, vi väntar med spänning!