Hyperx senaste premiumheadset kombinerar planmagnetiska element från Audeze med en huvudspårningsteknik som ger riktning även åt stereoljud.
Innan CES 2019 officiellt slog upp portarna i Las Vegas värmde flera tillverkare upp på det mindre utställningsgolvet på CES Unveiled. En av dessa var Kingston HyperX, som utökar sin populära Cloud-serie PC-headset med premiumvarianten Orbit S.
Planmagnetiska element
Ljudtekniken i Orbit S är framtagen av Audeze, ett företag som annars utvecklar entusiasthörlurar i audiofilklass. Istället för att använda vanliga membranelement har HyperX använt Audezes planmagnetiska teknik, där ljudet genereras med hjälp av ett magnetiskt metallgaller. Resultatet är ett klart och högupplöst ljud med ett frekvensomfång mellan 5 och 50 000 hertz.
Huvudspårning för positionering
Orbit S innehåller sensorer som kan följa hur du rör huvudet i rummet. När du aktiverar funktionen kalibreras sensorerna efter en “framåt”-riktning, som sedan kan användas antingen för att virtuellt surroundljud ska kunna byta riktning när du rör på huvudet eller för att vanlig stereomusik ska kunna få en riktning. På så sätt kan musiken låta som att den kommer från en högtalare i en specifik riktning snarare än från alla håll samtidigt.
Faktum är att vi blev imponerade av hur övertygande riktningseffekten var för musik, även på ett högljutt mässgolv. Vissa musikgenrer, såsom orkestermusik eller inspelade liveframträdanden, kan mycket väl dra nytta av effekten för en ökad närvarokänsla. I spelsammanhang kan du i däremot snarare dra nytta av att bibehålla din känsla för ljudets riktning även om du riktar bort huvudet från skärmen.
För gamers och audiofiler
Orbit S lanseras tillsammans med en lillebror, Orbit, som har identiska specifikationer men saknar just huvudspårningen. Flaggskeppet får ett riktpris på 329 dollar medan den enklare varianten ligger på 299 dollar.
Presenteras i samarbete med:
Verkar superintressant! Ljudteknik som ökar känslan av “live” är alltid välkommen.