En studie från 2015 avslöjar att det inte finns några bevis för att Piratkopiering skadar onlineförsäljning av spel – men studien hållits hemlig.
Redan i januari 2014 beställde EU-kommissionen en studio kring om och hur mycket piratkopiering påverkar laglig försäljning av spel och film. Studien som levererades i maj 2015 var på 300 sidor men publicerades aldrig av EU.
Den grävande journalisten Julia Reda fick dock nys om studien och begärde ut dokumenten som nu publicerats i sin helhet på nätet. Där finns även studiens slutsats att hitta, en slutsats som knappast är rolig läsning för de organisationer och företag som pekat ut piratkopiering som orsak till mångmiljardsförluster i missad försäljning.
Studien som omfattade data från bland annat Sverige och Tyskland kunde nämligen inte hitta några tydliga samband mellan piratkopiering och förlorad försäljning av onlinespel. Snarare pekade resultaten på att just spelomsättningen kan gynnas av piratkopiering. Detta genom att spelare blir fast i titlar eller genrer som man sedan väljer att betala för i ett senare skede. Vilket vi skulle kunna jämföra med det klassiska spel-demo-konceptet.
For games, the estimated effect of illegal online transactions on sales is positive because only free games are more likely displaced by online copyright infringements than not. The overall estimate is 24 extra legal transactions (including free games) for every 100 online copyright infringements, with an error margin of 45 per cent (two times the standard error). The positive effect of illegal downloads and streams on the sales of games may be explained by players getting hooked and then paying to play the game with extra bonuses or at extra levels., står det skrivit i EU-kommissionens studierapport.
Varken musik eller böcker ansågs påverkas negativt av piratkopiering sätt till laglig säljomsättning. Det enda content av spel, musik, böcker och filmer som påverkades negativt enligt studien var det sistnämnda. Filmbranschen kunde förlora runt 5% legal omsättning på grund av piratkopiering enligt resultatet i studien.
Även om liknande resultat setts i tidigare studier är det enligt Julia Reda anmärkningsvärt att EU-kommissionen valt att aldrig publicera rapporten. Särskilt då EU samtidigt jobbat för strängare regler hos internetleverantörer för att motverka piratkopierat material från konsumenter.
EU-kommissionen har vid två tillfällen valt att inte svara på frågor kring rapporten efter att Julia Reda fick den i sin ägo.
Information om EU-kommissionens studie
- Studien gjordes på konsumenter i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Frankrike och Polen
- 72% av alla ungdomar och 51% av alla vuxna i Eu har konsumerat illegalt content vid något tillfälle
- Polen och Spanien hade störst andel piratkopierare
- Studien kunde inte visa några större påverkningar av laglig försäljning på grund av piratkopiering
Har man ju sagt hela tiden att dom inte fattat det förän nu!
Var ju inte direkt oväntat.
Dom har väl inte fått betalt för att visa rapporten snarare fått betalt att inte visa den när den inte visade va dom ville (lobbyisterna då ) visar på hur demokrati funkar ibland vilket e skrämmande
Det är bara att börja läsa rapporten för att inse varför den skuffades undan:
Den är i princip misslyckad!
Två grundfrågor ställs:
1. Hur mycket pengar förlorar underhållningsindustrin på grund av piratverksamhet?
2. Hur mycket är de som konsumerar piratmaterial villiga att betala för den legala motsvarigheten?
Till ingen av frågorna lyckas man få fram ett statistiskt signifikant svar.
Det enda som verkar säkert är att:
1. Filmindustrin förlorar de facto pengar när nya storfilmer sprids illegalt.
2. Underhållningsindustrin i övrigt förlorar inte några enorma summor till följd av piratverksamheten. (Kan gå back eller göra vinst, vi vet inte.)
Att dom förlorar pengar stämmer säkert, sen om det är till så kallad illegal nedladdning eller om det är från folk som skulle aldrig se är en annan femma. Det enda jag vet är att min samling av anime, film och spel som finns på skiva, steam och GOG för 10 000 – 40 000 kr hade aldrig existerat om det inte vore för “illegal” nedladdning. Minus en eller några billiga multiplayerspel som jag köpte med kompisar bara som en billig helgnöje.
Denna studie hade en standardavvikelse på 34% vilket är ca det dubbla av accepterad avvikelse. För att då sätta detta perspektiv så kan man titta på standardavvikelse på rapporter som Leenheer and Poort som på vissa delar var på nästan 60%. Leenheer and Poort är en rapport som industrin själva ofta lägger fram som bevis. Finns även par andra med även de har en enorm standardavvikelse vilket påvisar hur svårt detta faktiskt är att utvärdera.