Inget av de första Xbox 360-spelen stödjer flertrådsteknik

0

Small preview image

Xbox 360 och i högsta del även PlayStation 3 satsar hårt på parallell beräkningskraft och det är något som många reagerat negativt på. Man har helt enkelt tyckt att flertrådstekniken (multithreading) inte kommit tillräckligt långt ännu, speciellt inte inom speltillverkning. Se bara på PCn som i princip inte har en enda speltitel som gynnas av dagens processorer med dubbla kärnor. Xbox 360s IBM-processor har inte mindre än 3 kärnor och varje kärna kan hantera två trådar. Det betyder att det finns mycket parallell kraft att hämta. Problemet är att ingen verkar veta, eller ha tid att lära sig, hur man tämjer denna kraft i utvecklingen av ett spel. Microsoft har nämligen meddelat att Inget av de första speltitlarna till Xbox 360 kommer vara flertrådsoptimerat.



Krasst kan man säga att de första speltitlarna inte kommer använda mer än 1/6 av Xbox 360-konsolens processorprestanda. Även om det inte är helt korrekt så är det enorma mängder prestanda som kommer gå outnyttjat i första generationens Xbox 360-titlar. Eftersom de flesta utvecklare säger att det är betydligt svårare att programmera spel för PlayStation 3 förmodar vi att det inte kommer se bättre ut för Sony när PS3 anländer.


På The Inquirer säger man även att det dåliga utnyttjandet av processorn i Xbox 360 visat sig i spelen. Man var inte alls imponerad av den grafiska kvalitén när man testade konsolen på Wal-Mart.


:: Läs mer på The Inquirer

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments