Det har nu bekräftats att Intel Arc-grafiksatsningen kommer att komma med verktyg för överklockning inbyggt i de drivrutiner som ska höra till de kommande grafikkorten.

Ledaren för Intels konsumentinriktade grafikdivision Roger Chandler har offentliggjort ytterligare information angående Intels kommande grafikkortsserie Arc. Denna serie av grafikkort kommer att börja lanseras någon gång tidigt nästa år och nu vet vi att Intel tar det hela ännu mer seriöst än vi tidigare vetat.

Chandler har bekräftat att Intel kommer att integrera verktyg för finjustering av grafikkorten i dess drivrutiner. Detta innebär mer kontroll över saker som energiinställningar, fläktkurvor och även överklockning av enheterna.

Det bekräftades även att drivrutinerna kommer att erbjuda funktionen att via artificiell intelligens spela in de bästa höjdpunkterna från användares spelsessioner. Något vi sett från både Nvidia och AMD:s håll när det kommer till mjukvarufunktioner.

Sedan tidigare är det även känt att Intel Arc kommer att få stöd för DirectX 12 Ultimate. Detta inkluderar då funktioner som Variable Rate Shading och raytracing. Tekniker som blivit allt mer aktuella med fortsatt ökande stöd från både tillverkare och spelutvecklare under de senaste åren.

Vad är DirectX 12 Ultimate och behöver du bry dig?

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments